
GTG | Göteborgsregionens Tekniska Gymnasium
Vi erbjuder breda, kreativa och roliga utbildningar med engagerade och inspirerande lärare för dig som är nyfiken på ämnen som teknik, industri, matematik, programmering eller naturvetenskap. Genom vårt unika samarbete med näringslivet kan vi dessutom erbjuda praktik alla tre år och möjlighet till sommarjobb. Våra lokaler finner du på Volvo Torslanda och Lindholmen.
Möt elever och lärare i vår monter B02:18
Våra program & fördjupningar
- Teknikprogrammet
- Automation
- Design och produktubeckling
- Elektronik och programmering
- Teknisk natur
- Industritekniska programmet
- Underhållstekniker - automation
- Underhållstekniker - elmekanik
- Teknikprogrammet med spets mot programmering
Öppna hus
Är du intresserad av att läsa på GTG? Fram till gymnasievalet 1 februari har vi flera öppna hus för att informera om oss och våra utbildningar på bästa sätt. Under dessa tillfällen får du möjlighet att träffa elever, lärare och skolledning.
- Lördag 18 november klockan 9-15 på Lindholmen
- Lördag 2 december klockan 10-14 på Volvo Torslanda
- Torsdag 25 januari klockan 16.30-19.00 på Lindholmen
Unikt samarbete ger många möjligheter
GTG ägs av Volvo Cars och Volvo Group tillsammans med Göteborgs Stad. Våra utbildningar har tyngdpunkt på teknik, industri, matematik och naturvetenskap och är framtagna i ett nära samarbete med ägarbolagen.
Följ oss gärna
Surfa gärna in och läs mer på vår hemsida www.gtg.se eller följ oss på TikTok, Instagram eller Facebook.
Utbildningar
Teknikprogrammet har fem inriktningar.
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Industritekniska programmet har fyra inriktningar.
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.
Industritekniska programmet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom områden som processinriktad eller maskinell materialbearbetning och produktframställning, driftsäkerhet och underhåll samt svetsning och annan sammanfogning.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper inom industriell teknik och industriteknisk produktion. Den ska utveckla elevernas förmåga att använda utrustning, bearbeta material, hantera industritekniska processer samt arbeta med kvalitetssäkring för såväl produktion som färdig produkt. Utbildningen ska också ge eleverna kunskaper om helheten i den industriella verksamheten för att göra det möjligt för dem att delta såväl i produkt- och produktionsplanering som i själva produktionen. Industriprocesserna är i hög grad automatiserade och digitaliserade. Utbildningen ska därför bidra till förståelse av den logik som styr processerna samt utveckla elevernas förmåga att använda digital teknik.
Inom området industriell teknik ska utbildningen ge kunskaper om sammanhangen i produktionsleden och produktionsutrustningens funktion, användning och skötsel samt om hur produktionen och tekniken påverkar människor och miljö. Inom området industriteknisk produktion ska utbildningen ge kunskaper om arbetets organisation, produktionsekonomi, resursanvändning samt systematiskt arbetsmiljöarbete. Eleverna ska få kunskaper om betydelsen av att i sitt arbete följa regler och arbeta kvalitets- och säkerhetsmedvetet samt noggrant. Utbildningen ska också ge kunskaper om hur en idé utvecklas till färdig produkt samt om produktens funktion och utveckling till dess den förstörs eller återvinns.
Industriell produktion förutsätter råvaror och energi. Utbildningen ska leda till att eleverna får insikter om sina och företagens möjligheter att genom val av material, metod och teknik påverka förbrukningen av både råvaror och energi.
Valen ska göras med hänsyn till såväl hållbar utveckling ur lokala och globala aspekter som företagsekonomi.
Det industritekniska yrkesområdet förändras snabbt och därför ska utbildningen förbereda eleverna för fortsatt lärande i yrkeslivet. Ett företags överlevnad kan vara helt beroende av sin inre kreativa kraft att förändras. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga till problemlösning och stimulera dem att upptäcka innovativa möjligheter att skapa och möta förändringar. Genom att reflektera kring erfarenheter och resultat ska eleverna utveckla förmågan att planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla arbetet såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Samarbete med företag i regionen bidrar till utveckling av elevernas förståelse av företagandets villkor. Inom utbildningen ska eleverna också ges möjlighet att överväga eget företagande som alternativ till anställning.
Industriell produktion utförs i regel av människor i samverkan. Det är därför viktigt att eleverna i utbildningen utvecklar kommunikationsförmåga och förståelse av vad samverkan betyder för produktionen. Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att samverka med andra, oavsett till exempel kön, kulturell bakgrund, ålder, position eller kompetens, eftersom arbetsgrupper inom industrin ofta är heterogena. Eleverna ska vidare utveckla förmågan att i grupp ta initiativ, vara lyhörd, arbeta självständigt och kunna använda yrkets fackspråk. Många industrier har internationella kontakter med manualer och beskrivningar skrivna på engelska. Engelska är också i flera fall koncernspråk. Utbildningen ska därför ge eleverna möjligheter till fördjupade studier i engelska.
Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Teknikprogrammet har fem inriktningar.
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst teknik- och naturvetenskap men även inom andra områden.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i teknik och teknisk utveckling. Den ska också belysa teknikens roll i samspelet mellan människa och natur med hänsyn till hållbar utveckling. Vidare ska utbildningen utveckla elevernas kunskaper om fysik, kemi och matematik med fokus på tekniska processer. I teknik ska eleverna undersöka, beskriva och systematisera olika egenskaper hos tekniska objekt och processer. I fysik och kemi ska eleverna undersöka, beskriva och systematisera olika företeelser i naturen samt göra kopplingar till tekniska processer. Matematik är inom teknikområdet ett språk och ett redskap för att förstå, uttrycka och analysera sammanhang. Alla ämnen inom utbildningen ska bidra till att utveckla elevernas förmåga att använda digital teknik, särskilt som ett redskap för teknik och teknisk utveckling.
Det tekniska kunskapsområdet omfattar hur teknik formas och ständigt förändras. Utbildningen ska visa sambanden mellan de olika delarna i teknikutvecklingsprocesser och bidra till att eleverna förstår hela kedjan i utveckling av teknik i ett hållbart samhälle. Teknikutveckling innebär att analysera behov, utveckla en idé, designa, konstruera, producera, använda, sälja och återvinna.
Utbildningen ska bygga på ett etiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till teknik och ett kritiskt, kreativt och konstruktivt tänkande ska främjas. I utbildningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet. Utbildningen ska också innehålla kreativa och problemlösande arbetsformer samt ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett tvärvetenskapligt förhållningssätt. Teori och praktisk tillämpning ska samverka och utbildningen ska ge eleverna kunskaper om och färdigheter i att samarbeta med andra. Eftersom utveckling av teknik ofta sker i projektarbetsform, ska utbildningen ge kunskaper om projektarbete och färdigheter i att arbeta i projekt såväl enskilt som i grupp. Centralt för teknikutveckling är att analysera, modellera, simulera, rimlighetsbedöma, utveckla, se samband, dra slutsatser och argumentera utifrån resultatet. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att analysera och förstå tekniska system.
Utbildningen ska vidareutveckla elevernas kommunikativa förmågor i tal, skrift och visualisering. Det innebär bland annat att förmedla synpunkter, förklara sammanhang och dokumentera samt använda uttrycksformer anpassade till olika målgrupper och att förstå kommunikationens specifika roll inom teknikområdet. Utbildningen ska ge kunskaper om interaktiva och digitala medier för att eleverna till exempel ska kunna presentera tekniskt innehåll och framställa modeller. Utbildningen ska ge eleverna kunskaper om och färdigheter i engelska i en teknisk kontext, så att de kan utveckla sin kommunikativa förmåga och därmed ta del av teknik och teknikutveckling.
Entreprenörskap och företagande är delar i processer där teknik utvecklas och ska därför ingå i utbildningen. Utbildningen ska uppmuntra eleverna att utveckla nya och kreativa lösningar, såväl med som utan digital teknik, för att skapa och möta förändringar. Den ska tydliggöra hur utvecklingen av produkter och tjänster lokalt och globalt kan ske på ett hållbart sätt.
Utbildningen ska utgå från både kvinnors och mäns erfarenheter i förhållande till teknikområdet och ska ge kunskaper om hur föreställningar och traditioner styr uppfattningar om manligt och kvinnligt. Eleverna ska även utveckla förståelse av människors olika förutsättningar i förhållande till teknik och teknikutveckling. Utbildningen ska ge förståelse av hur teknisk utveckling och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra. Den ska också förklara hur dåtidens teknik har påverkat vår tid och hur vår tids teknik kan komma att påverka framtiden.
Teknikprogrammet har fem inriktningar.
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen

Intresseformulär
Är du nyfiken av en eller flera av våra program? Gör en intresseanmälan så skickar vi dig mer information! Fyll i dina uppgifter samt vilken/vilka utbildningar du är intresserad av i formuläret nedan.
Videoklipp
Vi är GTG
Din framtid börjar nu.
Det bästa med GTG
På 5 minuter ger vi dig en crash course i hur det är att gå på gymnasiet hos oss.
Praktik & sommarjobb
Hos oss har du arbetsplatsförlagt lärande (praktik) under alla tre åren. Hör när arbetslivskoordinator Hasse beskriver praktiken i Sverige och utomlands.
Frågor och svar
På GTG kan du läsa industritekniska programmet eller teknikprogrammet. Våra fördjupningar på respektive program ger dig både teoretiska och praktiska kunskaper i ämnesområdet och där ingår även ditt stora gymnasiearbete.
Industritekniska programmet
- Underhållstekniker - elmekanik
- Underhållstekniker - automation
Teknikprogrammet
- Automation
- Design & produktutveckling
- Teknik- & naturvetenskap
Teknikprogrammet med spets mot programmering
Läs mer om respektive program och fördjupning på vår hemsida www.gtg.se/program
Teknikprogrammet är högskoleförberedande och ger dig särskild behörighet, vilket ger dig möjlighet att söka vidare till teknisk högskola som t.ex. Chalmers. Utbildningen ger dig också möjlighet att studera på högskolor/universitet inom ekonomi eller juridik.
Industritekniska programmet leder till ett tekniskt avancerat yrke och hos oss får du även grundläggande behörighet för vidare studier. Vill du studera på Chalmers krävs det att du kompletterar med ett tekniskt basår för att få särskild behörighet.
I elevhälsoteamet finns skolsköterska, kurator och specialpedagog samt studie- och yrkesvägledare. Skolans kurator heter Matilda Friberg, vår skolsköterska Danica Augustsson, specialpedagog Angelica Sjölander och studie - och yrkesvägledare Lars Nyström.
Engagerade! Våra lärare är nyfikna och brinner för sina ämnen. De blandar olika undervisningsmetoder för att skapa variation och intresse. Inom de teoretiska ämnena är samtliga lärare behöriga, vilket innebär att de läst både sina ämnen och pedagogik på universitet. Inom de tekniska ämnen är flertal ingenjörer med erfarenhet från industrin och där majoriteten byggt på sin ingenjörsutbildning med pedagogik.
Hos oss kan du läsa franska, spanska eller tyska.
Intagningspoängen varierar från år till år men 2024 såg siffrorna ut enligt följande:
Teknikprogrammet
Medelvärde: 268
Lägsta intagningspoäng: 225
Industritekniska programmet
Medelvärde: 215
Lägsta intagningspoäng: 191
Teknikprogrammet med spets mot programmering
Medelvärde: 264
Lägsta intagningspoäng: 213
På Teknikprogrammet har vi 128 platser och Industritekniska programmet 32 platser per årskurs.
Vårt unika koncept bygger på att du ska få ta del av näringslivet och använda dina teoretiska och praktiska kunskaper i verkligheten. Under dina år på GTG har du ca: 20 veckor praktik, eller APL som det kallas, vare sig du läser teknikprogrammet eller industritekniska programmet.
På skolan har vi en arbetsgrupp som uteslutande arbetar med praktiksamordning för att du ska få en så bra och utvecklande praktik som möjligt. Erfarenheterna från APL:n är ovärderliga på många sätt, bl.a. får du värdefulla näringslivskontakter inför framtiden.
Utlandspraktiken är mycket populär och vi är glada att så mycket som en tredjedel av våra elever i årskurs 3 hittills har haft möjlighet att tillbringa sin APL-period utomlands. Vi arbetar kontinuerligt med att erbjuda nya spännande praktikplatser runt om i världen och under läsåret 2021/2022 har deltagare praktiserat i Belgien, Spanien, Frankrike, Portugal och Italien.
Hos oss läser du i längre arbetspass och har vanligtvis två ämnen per dag. Arbetspassen brukar inledas med en kort föreläsning för att sedan gå över i mer problembaserade uppgifter som ska lösas individuellt eller i grupp. Inom våra tekniska ämnen varvas teori med laborationer. Eftersom vi är på två lärcenter får du ett naturligt miljöombyte. Vanligtvis behöver du inte byta lärcenter mitt på dagen utan du har heldagar på antingen Lindholmen eller Volvo Torslanda.
Eftersom vi har en hel skoldag är maten viktig och därför erbjuds alla elever ett bra mål varje dag. På Torslanda äter du på Volvos personalrestauranger som ligger inne på fabriksområdet och på Lindholmen äter du restraung L:s kitchen.
Andra utställare att spana in

Teknikcollege GR är en viktig samverkansplattform för industrins kompetensförsörjning i vår region och en kvalitetsstämpel på utbildningar där kommuner, utbildningsanordnare och …

Teknikcollege GR är en viktig samverkansplattform för industrins kompetensförsörjning i vår region och en kvalitetsstämpel på utbildningar där kommuner, utbildningsanordnare …
