Årets digitala Gymnasiedagarna & Future Skills

Vi utvecklar mötesplatsen Gymnasiedagarna & Future Skills för att, tillsammans med er utställare, bidra till välgrundade studie- och yrkesval för regionens grundskoleelever.

Här har vi samlat länkar och info som är bra att ha för dig som ska medverka på Gymnasiedagarna och Future Skills – regionens viktigaste strategiska och operativa mötesplats för kompetensförsörjning.

Under 2021 skapar vi en mötesplats som sträcker sig över hela läsåret. Vi går från att arrangera en mässa under tre dagar till att finnas med under hela gymnasievalet. Vi presenterar Gymnasiedagarna & Future Skills 365 – en förlängning av mötesplatsen. 

Med Gymnasiedagarna & Future Skills 365 tar vi fasta på det viktigaste – det personliga mötet. Under 2021 väljer vi att fokusera på att, genom tydliga insatser, fördjupat samarbete med grundskolan och inspirerande temaveckor, ge er som medverkande utställare nya möjligheter att möta elever, vårdnadshavare och skolpersonal under hela hösten. 

Genom det nya upplägget ser vi till att grundskoleelever och unga arbetssökande är ännu bättre förberedda inför det digitala mötet med er den 26–28 oktober. Under de dagarna bjuder vi in till en späckad mötesplats, där ni som utställare får möjlighet att chatta med besökare och presentera ert utbud.

Mer information om höstens upplägg hittar du här

Det här ingår för er:

  • Presentation och exponering av er skola, inkl. länkning till hemsida, öppet hus-tider, sociala medier etc. 
  • Individuell chatt med besökarna 
  • Länksamling 
  • Presentation av aktiviteter (ex. livesändning) 
  • Utvecklad kategoriserings- och sökfunktion  
  • Intresseanmälan med kontaktuppgifter 
  • Koppling till relaterade utställare i Future Skills 
  • Vanliga frågor och svar 
  • Besöksstatistik 
  • Möjlighet för besökare att favoritmarkera utställare 
  • Exponering i förberedande material, ex. lärarhandledningen

Samtal och möten i fokus den 26–28 oktober

Så vad innebär det egentligen att vi även i år erbjuder en digital mötesplats? Den främsta skillnaden är förstås att ni istället för att resa till mässan kommer att använda en dator för att besöka oss.  Besökare kommer fortfarande att träffa  er gymnasieskolor och personer från regionens företag och organisationer, men nu i form av digitala möten och individuella chattar. 

De möten och samtal som äger rum på mässan, som är en så viktig del för ett väl underbyggt studie- och yrkesval, kommer därmed fortfarande vara en viktig del av mötesplatsen. Inför årets evenemang har vi dessutom sett till att bland annat utveckla hemsidans sök- och kategoriseringsfunktion, de individuella chattarna samt kopplingen mellan skoldelen och Future Skills – det vill säga mötesplatsens arbetsmarknadsdel. Öppettiderna är kl. 08.00 -19.00 alla dagar. 

Gymnasiedagarna 4:e dagen den 18 november

Vill ni träffa och prata med elever som ska söka till gymnasiesärskolan i en lugnare miljö? Då är ni varmt välkomna att medverka på Gymnasiedagarna 4:e dagen! Under en hel dag och kväll får elever som ska söka till gymnasiesärskolan, i lugn och ro, träffa både gymnasieskolor för att lära sig mer om olika program, och representanter från regionens arbetsmarknad för att se de möjligheter som finns efter gymnasiet. Mässan arrangeras tre veckor efter den digitala upplagan av Gymnasiedagarna & Future Skills, som ett komplement till den information som ges om gymnasiesärskolan under mässans ordinarie tre dagar. 

I och med att 4:e dagen är en mindre tillställning kommer mässan att äga rum i fysiskt format – på plats i Göteborgsregionens lokaler. Beroende på hur smittoläget utvecklar sig kommer vi givetvis vidta nödvändiga åtgärder och även se till att dela in mässan i bokningsbara pass. 

Frågor och svar om chatten

Varje utställare kan ha upp till 11 personer, 10 individuella och 1 för monterchatten.

Ni kan spara ner meddelanden till excel-filer. Exempelvis om ni vill sammanställa vanliga frågor och svar att använda i ”Frågor och Svar” längst ner i montern.

Ja, ni kan tillfälligt inaktivera/dölja en person i chatten (som exempelvis är på lunch).

Det går inte att ta bort ett chattmeddelande, men det går att dölja. Om ni har dolt ett meddelande av misstag kan ni enkelt ta tillbaka det igen genom att klicka på personens namn.

Klicka på rapporteringsknappen så poppar ett mejlfönster upp. Här skriver ni vad som har hänt och bifogar en skärmavbild på chatten. Mejlet går till supportansvariga som tar hand om ärendet.

Ja. Precis som alla som jobbar med chatten kommer de bara kunna svara på chatt-meddelanden (och kan inte se övriga delar i utställarportalen).

Du kan ställa in om du vill ha en skrivbordsnotifikation och/ eller mejl skickat till dig.

Chatten initieras av besökaren och alla chattar är individuella, det vill säga en till en. Internt i bakändan så kan alla som jobbar med chatten se alla meddelanden och på så sätt även hjälpa varandra.

Ja, det kommer att finnas.

Nej, det är besökaren som initierar en chatt.

Du som utställare kan klistra in en videotjänstlänk i chatten. Exempelvis Teams eller Google Meet.

Ja, exempelvis undersköterska.

Ja, du kan slå av en persons möjligheter att chatta.

Frågor och svar om montern

I menyval utställarinformation och i fältet ”Adress 2”. Har ni samma adress som Adress 1 behöver ni kopiera in den i ”Adress 2”

Klicka på bokstaven ”i” bredvid rubriken för mer information.

Besökaren kan filtrera på det för att söka en monter och en aktivitet.

Det är samma som kommun och avser adressen du finns på.

Nej, ingen PDF. Men du kan länka till ett material eller hemsida.

Det är utställare som du har en sammankoppling med. Exempelvis Visita (besöksnäringen) och Ester Mosessons. Detta för att tydliggöra kopplingen mellan arbetslivet och gymnasieprogram för besökarna.

De ligger i kronologisk ordning i montern. En del plockas ut av systemet på förstasidan och på en separat samlingssida med alla aktiviteter där besökaren kan sortera på typ: ”Öppet hus”, ”Informationsmöte” eller ”Livesändning”.

Den är till för besökaren som vill komma i kontakt mer er. Här lägger ni in en mejladress. Ett tips är att skapa en unik mejladress för denna funktion, speciellt om ni räknar med att få många intresseanmälningar.

Support

Det kommer att finnas ett supportteam på Göteborgsregionen (GR) som genom chatt svarar på frågor och tar hand om eventuella problem. Mer information kommer!

Ja, varje dag kl 10 och kl 15.30 har vi 15 minuter långa möten tillsammans via videotjänst för att uppdatera er om eventuella buggar, antal besökare och annat som är viktigt för er att känna till.

Statistik

Ja. Varje utställare kommer få en länk till sin monter och kan då se antal besökare just nu, per dag, hur länge de varit inne och mycket mer. Separat information om detta kommer!