Burgårdens gymnasium
Här blir yrkesdrömmar verklighet!
På Burgården utbildar vi dig för verkligheten och precis som i verkligheten är vår skola en myllrande värld, med massor av inriktningar, människor och möten. Vi har yrkesprogram, högskoleförberedande program och introduktionsprogram. Här rör sig framtidens frisörer, hår- och makeupstylister, barberare och fashion designers tillsammans med samhällsvetare, undersköterskor, barnskötare, stödassistenter, naturvetare, djurvårdare och väktare. Hos oss finns också en särskild enhet för elever med autismdiagnos, AST-enheten.
På Burgården jobbar vi med öppet sinne, stort hjärta och yrkesstolthet som smittar.
Besök oss under öppet hus
Lördag den 18 november 2023
Klockan 10.00 - 14.00
Onsdag den 17 januari 2024
Klockan 16.00 - 19.00
Under öppet hus får du träffa oss elever och lärare och få en känsla för hur det är att gå på Burgårdens gymnasium.
Följ oss i sociala medier
Instagram
Facebook
Youtube
Monternummer: B07:21
Utbildningar
Barn- och fritidsprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta med barn, ungdomar eller vuxna inom pedagogiska och sociala yrkesområden eller i fritids- och friskvårdssektorn. Inom programmet ska eleverna också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier inom dessa områden.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i pedagogik och deras färdigheter i att utföra arbetsuppgifter som förekommer inom de verksamheter programmet utbildar för. Utbildningen ska leda till att eleverna, beroende på inriktning, kan möta, assistera och stödja barn, ungdomar eller vuxna i deras utveckling.
Kunskaper om människors hälsa och levnadsvanor och om olika former av hälsofrämjande arbete är också centralt inom programmet. Arbetsmiljö- och arbetsorganisationsfrågor ska ingå i utbildningen för att förebygga arbetsskador och för att främja god hälsa.
Kännetecknande för de verksamheter som programmet utbildar för är samverkan, samarbete och kommunikation. För att arbeta med människor krävs bland annat förmåga att lyhört, kreativt och med omdöme skapa optimala förutsättningar för alla människors delaktighet och lärande. Utbildningen ska därför ge eleverna möjlighet att särskilt utveckla dessa förmågor.
Verksamheternas betoning på arbete med människor gör att ett etiskt förhållningssätt ska vara centralt i utbildningen. Utbildningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till medier för att kunna stödja barn, ungdomar och vuxna i en säker medieanvändning. Kunskaper om grundläggande demokratiska värden och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter är viktiga i de verksamheter som utbildningen förbereder för. Genom utbildningens betoning på möten mellan människor ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och diskutera sociala och kulturella frågor.
Flera av de verksamheter som programmet utbildar för innebär arbete med människors hälsa. Därför ska utbildningen leda till att eleverna utvecklar ett hälsofrämjande förhållningssätt. Eleverna ska också utifrån kunskaper om människors lärande och levnadsmiljöer kunna analysera och reflektera över människors olika levnadsvillkor och möjligheter att utvecklas. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt.
Utbildningen ska inriktas mot problemlösning och stimulera till handlingsberedskap. Eleverna ska därför genomföra uppgifter och lösa praktiska problem såväl självständigt som i samarbete med andra. De ska också utveckla kunskaper i att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera arbetet, såväl på verksamhets- som på individnivå, såväl med som utan digitala verktyg.
Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla initiativförmåga och kreativitet för att kunna arbeta på ett utvecklingsinriktat sätt. Elevernas medverkan vid val av arbetsformer och innehåll i studierna har därför en särskild pedagogisk innebörd. Utbildningen kan även förbereda för eget företagande inom området.
Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/barn--och-fritidsprogrammet
Barn- och fritidsprogrammet har två inriktningar.
Inriktningen fritid och hälsa ska ge kunskaper om människors fritid och om olika fritids- och friskvårdsverksamheter samt om människors hälsa och hälsofrämjande arbete. Den ska förbereda eleverna för arbete inom fritids- och friskvårdssektorerna.
Inriktningen pedagogiskt och socialt arbete ska ge kunskaper om barns och ungas utveckling, lärande, behov och rättigheter samt om olika pedagogiska verksamheter. Vidare ska inriktningen ge kunskaper om sociala frågor och problem samt deras konsekvenser och lösningar. Den ska förbereda eleverna för arbete som till exempel barnskötare i förskolan eller elevassistent i skolan, alternativt förbereda för arbete inom exempelvis funktionshinderområdet eller bevakningsområdet.
Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/barn--och-fritidsprogrammet
Det är möjligt att gå ett yrkesprogram som lärlingsutbildning i gymnasieskolan. Det innebär att du går minst halva din gymnasieutbildning på en eller flera arbetsplatser. Du får samma kunskaper som de elever som läser yrkesprogrammet i skolan.
Lärlingsutbildningen innebär alltså inte att du går en annan utbildning, utan enbart att du lär dig i en annan miljö och på ett annat sätt. På skolan läser du de gymnasiegemensamma ämnena och eventuellt vissa delar av yrkesämnena som du behöver i ditt yrke.
Det skiljer sig mellan kommunerna hur många lärlingsplatser som finns inom olika program. Du måste själv ta reda på vilka möjligheter du har där du bor. Ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare!
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/barn--och-fritidsprogrammet
Det är möjligt att gå ett yrkesprogram som lärlingsutbildning i gymnasieskolan. Det innebär att du går minst halva din gymnasieutbildning på en eller flera arbetsplatser. Du får samma kunskaper som de elever som läser yrkesprogrammet i skolan.
Lärlingsutbildningen innebär alltså inte att du går en annan utbildning, utan enbart att du lär dig i en annan miljö och på ett annat sätt. På skolan läser du de gymnasiegemensamma ämnena och eventuellt vissa delar av yrkesämnena som du behöver i ditt yrke.
Det skiljer sig mellan kommunerna hur många lärlingsplatser som finns inom olika program. Du måste själv ta reda på vilka möjligheter du har där du bor. Ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare!
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/hantverksprogrammet
Hantverksprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom floristyrket, frisörbranschen, snickeribranschen, textilbranschen eller inom det valda hantverket.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i hantverksprocessen. Det innebär att kunna genomföra vanligt förekommande arbetsuppgifter från idé till färdig produkt, dvs. att identifiera behov, planera med skiss eller ritning, välja och hantera verktyg, material och tekniker, genomföra och redovisa arbetet samt analysera och utvärdera resultatet. Som förberedelse för arbete inom det hantverksområde som eleven har valt ska även formgivning, entreprenörskap, kommunikation och service ingå i utbildningen. Hantverkskunnande och estetiskt tänkande samspelar i skapandeprocessen och ska därför genomsyra utbildningen. Utbildningen ska också leda till att eleverna förstår hantverkarens roll i samhället samt får insikt i vilka konsekvenser hantering och val av material får för människor och miljö.
Inom alla hantverksyrken är personlig prägel, teknisk skicklighet, kvalitet och design centralt. I utbildningen ska eleverna därför ges möjlighet att öva hantverksyrkets olika moment och tekniker och förstå yrkets karaktär, hantverkstraditioner och utvecklingsmöjligheter. De ska få utveckla sin känsla för färg, form och komposition samt använda de digitala tekniker som förekommer i yrket.
Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att använda yrkets fackspråk och kommunicera och samverka med kunder, uppdragsgivare och leverantörer. Eleverna ska lära sig ett serviceinriktat förhållningssätt och att utföra arbetet med kvalitet och ansvarskänsla samt att kunna arbeta enligt gällande arbetsmiljölagar och föreskrifter.
Hantverksyrkets specifika karaktär kräver att teori och praktik samverkar och att eleverna får öva sin förmåga att lösa problem. Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att analysera och utvärdera det egna arbetet och lärandet samt förmåga att självständigt välja till exempel material och tekniker. Utbildningen ska också bidra till att eleverna får kännedom om det valda hantverksyrkets möjligheter på en internationell arbetsmarknad.
Oavsett om man är anställd eller driver eget företag krävs initiativförmåga, idérikedom, självständighet, personligt ansvarstagande, samarbetsförmåga och egen drivkraft. Därför ska utbildningen ge kunskaper om entreprenörskap och företagande, från grundläggande företagsekonomi och marknadsföring till att skapa och behålla en kundkrets.
Eleverna ska få förutsättningar att utvecklas inom yrket och bli väl förberedda inför framtida förändringar genom att lära sig materialens olika egenskaper, materialutveckling, tekniker och teknikutveckling, men också genom kunskaper om tradition och kulturarv.
Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/hantverksprogrammet
Hantverksprogrammet har fem inriktningar.
Inriktningen finsnickeri ska ge kunskaper om och färdigheter i tillverkningsmetoder och hantering av verktyg och maskiner samt kunskaper om material som används inom branschen. Inriktningen kan leda till arbete inom snickeribranschen.
Inriktningen florist ska ge kunskaper om och färdigheter i att kombinera olika material för att skapa blomsterarbeten av teknisk och estetisk kvalitet, samt ge kunskaper om krukväxter, snittblommor och övrigt förekommande material inom branschen. Inriktningen kan leda till arbete inom floristyrket.
Inriktningen frisör, barberare och hår- och makeupstylist ska ge kunskaper om och färdigheter i olika behandlingar, tekniker och hantering av verktyg samt kunskaper om material som förekommer inom branschen. Inriktningen kan leda till arbete inom frisörbranschen. Den kan även leda till arbete som barberare, hår- och makeupstylist eller arbete inom därtill kopplad fackhandel.
Inriktningen textil design ska ge kunskaper om och färdigheter i konstruktion, tillverkningsmetoder och hantering av verktyg och maskiner samt kunskaper om material som används inom hantverksområdet. Inriktningen kan leda till arbete inom textilbranschen.
Inriktningen övriga hantverk ska ge kunskaper om och färdigheter i arbetsuppgifter, tekniker och hantering av verktyg samt kunskaper om material som förekommer inom den valda profilen. Inom inriktningen är ett stort antal hantverksyrken representerade, till exempel glasblåsare, guld- eller silversmed och tapetserare.
Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/hantverksprogrammet
Individuellt alternativ utformas för en enskild elev och vänder sig i första hand till den som inte är behörig till ett yrkesprogram. Eleven kan läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och hela eller delar av kurser från nationella program i gymnasieskolan. Det kan också ingå andra insatser, exempelvis motivationsinsatser eller praktik.
• Man ska vara obehörig till yrkesprogram för att vara behörig till IMA.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Yrkesintroduktion är en yrkesinriktad utbildning som kan leda till arbetsmarknaden eller till ett yrkesprogram. Eleven ska både kunna läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och kurser från nationella program i gymnasieskolan. Skolorna kan erbjuda yrkesintroduktion för en enskild elev eller för en grupp av elever. För behörighet till IMY ska man vara obehörig till yrkesprogram.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Naturbruksprogrammet har sex inriktningar.
Inriktningen djurvård ska ge kunskaper om djur för olika ändamål, deras beteende och behov samt samspelet mellan djur och människa. I inriktningen ska eleverna, utifrån ett vetenskapligt synsätt, lära sig att arbeta yrkesmässigt med djur och att sköta djuranläggningar. Inriktningen betonar sambandet mellan tekniska och biologiska kunskaper för en god djurvård. I inriktningen betonas även smittskydd. Inriktningen kan leda till arbete inom djurens hälso- och sjukvård, arbete med hundar, med djur för forskningsändamål, med djurparksdjur eller arbete inom zoohandel.
Inriktningen hästhållning ska ge kunskaper om hästar, hästars beteende och behov samt samspelet mellan häst och människa. I inriktningen ska eleverna lära sig att arbeta yrkesmässigt på ett säkert sätt med hästar och att sköta hästanläggningar. Inriktningen betonar sambandet mellan tekniska och biologiska kunskaper för en god hästhållning. Inriktningen kan leda till arbete som hästskötare med olika inriktning inom hästnäringen.
Inriktningen lantbruk ska ge kunskaper om mark, vatten, växter, djur, ekonomi och teknik. Inriktningen betonar sambandet mellan biologiska, tekniska och ekonomiska kunskaper för god produktkvalitet samt för bevarande av miljövärden och biologisk mångfald. Centralt för arbete inom lantbruk är biologisk förståelse av markens, växternas och djurens livsprocesser. Arbete inom lantbruk ställer också krav på tekniskt kunnande och hantering och användning av teknisk utrustning. Inriktningen kan leda till arbete som djurskötare, maskinförare eller arbete med växtodling.
Inriktningen naturturism ska ge kunskaper om naturen som en förnybar resurs och om hur hållbara naturupplevelser kan utvecklas och nyttjas inom naturturismen. Inriktningen ska ge eleverna kunskaper att yrkesmässigt kunna guida och leda aktiviteter i naturen samt att sköta anläggningar och naturmiljöer för naturturism. Inriktningen betonar sambandet mellan tekniska, biologiska och ekonomiska kunskaper för god förvaltning av naturresurser och för god kvalitet på produkter och tjänster. Arbete inom naturturism ställer krav på säker hantering och användning av teknisk utrustning samt kunskap om produktsäkerhet och systematiskt säkerhetsarbete. Inriktningen kan leda till arbete inom naturguidning, fiske och vattenvård, jakt- och viltvård samt arbete inom därtill kopplad fackhandel.
Inriktningen skogsbruk ska ge kunskaper om skogen som en förnybar och uthållig resurs. I inriktningen betonas tekniska, biologiska och ekonomiska kunskaper för en hög avkastning med bibehållen biologisk mångfald och med höga värden på produkter och tjänster. Inriktningen ska också ge kunskaper om skogens sociala värde och skogsbrukets påverkan på människors miljö. Arbete inom skogsbruk ställer höga krav på tekniskt kunnande och hantering och användning av teknisk utrustning. Inriktningen kan leda till arbete som skogsmaskinförare, skogsmaskinmekaniker eller skogsvårdare.
Inriktningen trädgård ska ge kunskaper om mark, växter, växtmiljöer och trädgårdens betydelse i samhället. I inriktningen betonas biologiska, tekniska och ekonomiska kunskaper för god kvalitet på produkter och tjänster. Kunskaper om växter är centralt för allt arbete inom trädgårdsbranschen. Arbete inom trädgård ställer också krav på tekniskt kunnande och hantering och användning av teknisk utrustning. Inriktningen kan till exempel leda till arbete med trädgårdsanläggning, skötsel av utemiljöer, odling på friland eller i växthus samt arbete inom därtill kopplad fackhandel.
Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst naturvetenskap, matematik och teknik men även inom andra områden.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om sammanhang i naturen, om livets villkor, om fysikaliska fenomen och skeenden och om kemiska processer. Inom biologi, fysik och kemi beskrivs omvärlden i modeller som utvecklas i ett samspel mellan experiment och teori. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om matematik. Matematik är ett eget ämne med sin särart, och det är även ett hjälpmedel vars begrepp och symbolspråk används för att utforma modeller i avsikt att förstå och analysera samband inom andra ämnesområden. Utbildningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och kreativitet samt deras förmåga till analytiskt tänkande.
Genom utbildningen ska eleverna utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Det innefattar förmåga till kritiskt tänkande, logiska resonemang, problemlösning och systematiska iakttagelser. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla en förmåga att värdera olika typer av källor och kunna skilja på påståenden som bygger på vetenskaplig respektive icke-vetenskaplig grund. Förståelse av naturvetenskap bygger på ett samspel mellan teori och praktisk erfarenhet. Experiment, laborationer, fältstudier och andra jämförbara praktiska moment ska därför vara centrala inslag i utbildningen.
Utbildningen ska innehålla ett idéhistoriskt perspektiv vilket innebär att naturvetenskapens idéer och teorier studeras som delar i ett historiskt förlopp. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla intresse för naturvetenskapliga frågeställningar och de ska få ta del av aktuella forskningsrön inom relevanta områden. Utbildningen ska ge förståelse av hur naturvetenskap och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra och särskilt belysa naturvetenskapens roll i frågor om hållbar utveckling. Eleverna ska också ges möjlighet till etiska diskussioner om naturvetenskapens roll i samhället.
Språket är ett redskap för kommunikation men också för reflektion och lärande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att argumentera och att uttrycka sig i avancerade skriv- och talsituationer med anknytning till naturvetenskap och matematik. Eleverna ska även kunna förstå, läsa och skriva om samt diskutera grundläggande naturvetenskap på engelska.
Inom naturvetenskap och matematik sker datainsamling och beräkningar samt modellering i huvudsak med datorstöd. Förmågan att söka, sovra, bearbeta och tolka information samt att tillägna sig ny teknik är viktig för naturvetare och matematiker. Utbildningen ska därför ge god vana att använda modern teknik och utrustning.
Utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga samt stimulera dem att se möjligheter, försöka lösa problem, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet
Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.
Inriktningen
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet
Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.
För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.
Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.
För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.
Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.
För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.
Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.
För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.
Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.
För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.
Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.
För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.
Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom ett brett samhällsvetenskapligt område.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om samhällsförhållanden i Sverige och världen i övrigt, om samspelet mellan individ och samhälle samt om hur människors livsvillkor varierar över tid och rum. I detta ingår kunskaper om människor som individer, som gruppmedlemmar och som deltagare i en samhällsgemenskap, samt om samhällens strukturer, verksamheter och funktioner. Utbildningen ska behandla frågor om bland annat demokrati, kommunikation, etik, genus och miljö. Utbildningen ska även ge eleverna förståelse av hur olika faktorer påverkar möjligheterna att bygga ett hållbart samhälle.
Utbildningen ska också behandla makt ur ekonomiska, sociala och politiska aspekter. I detta ingår studier av faktorer som kan påverka och förklara det som sker i samhället alltifrån den lokala till den globala nivån. Utbildningen ska ge ett historiskt perspektiv för att eleverna med hjälp av det förflutna ska förstå förhållanden i dagens samhälle och orientera sig inför framtida samhällsförändringar.
Utbildningen ska behandla mediernas och informationsteknikens förutsättningar och möjligheter. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla dels kunskaper om kommunikation och om hur åsikter och värderingar uppkommer, dels färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper, bland annat med hjälp av digitala verktyg och medier.
Utifrån studier av samhällsfrågor ska utbildningen ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. I detta ingår att kunna avgöra om påståenden är grundade på fakta och att kunna urskilja värderingar i olika typer av källor. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet.
Utbildningen ska utveckla elevernas vetenskapliga medvetenhet genom att de får formulera och utreda frågeställningar och pröva att tillämpa teorier och metoder som används inom samhällsvetenskapen. Eleverna ska ges möjlighet att diskutera lösningar på samhällsvetenskapliga problem och motivera ställningstaganden med väl grundade argument.
Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att skriva, läsa, tolka och förstå olika typer av texter inom utbildningens olika kunskapsområden. Eleverna ska också ges möjlighet att uttrycka sig i varierande skriv- och talsituationer på framför allt svenska och engelska.
Utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling. Utbildningen ska också ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett tvärvetenskapligt förhållningssätt.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet
Samhällsvetenskapsprogrammet har tre inriktningar.
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet
Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Inom programmet ska eleverna också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier inom främst dessa områden.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i vård, omvårdnad och omsorg samt ge kunskaper om hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. Inom vård och omsorg arbetar man med att bevara eller återställa människors hälsa och stödja deras förmåga att utveckla sina resurser. Arbetet utgår från en människosyn som betonar människors lika värde, mänsklig värdighet, livskvalitet och välbefinnande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om människan i olika åldrar ur biologiska, psykologiska, sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. I yrkesutövningen kombineras kunskaper från olika ämnesområden som medicin, pedagogik, sociologi, psykologi och vårdvetenskap. Utbildningen ska därför leda till att eleverna utvecklar en helhetssyn på människan och förståelse av livsstilens betydelse för hälsan.
Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att bemöta människor på ett yrkesmässigt sätt, kommunicera med respekt för individens integritet och ge människor möjlighet till delaktighet och inflytande. Eleverna ska också utveckla förståelse för människors olika behov och förutsättningar. Dessutom ska eleverna utveckla en förmåga att diskutera och ta ställning i etiska frågor som rör yrkesutövningen och att följa den etik som råder inom yrkesområdet.
Stora delar av yrkesområdet regleras i lagar och andra författningar. Utbildningen ska därför ge eleverna kunskaper om dessa bestämmelser.
Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation, eftersom det skapar en grund för ett gott samarbete samt för att kunna ge korrekt och komplex information till patienter och brukare. Ett rikt och nyanserat språk är dessutom ett redskap för reflektion och lärande. Kunskaper i språk ökar möjligheterna att kommunicera med patienter och brukare samt att arbeta i andra länder. Utbildningen ska ge eleverna möjligheter till fördjupade studier i engelska.
I vård och omsorg används it, digitala hjälpmedel och annan teknisk utrustning. Utbildningen ska därför bidra till att utveckla elevernas förmåga att använda digitaliseringens möjligheter inom för utbildningen relevanta yrkesområden.
Utbildningen ska ge eleverna färdigheter i att utföra de arbetsuppgifter som förekommer inom området, såsom stöd och hjälp med personlig vård, medicintekniska uppgifter, hushållsuppgifter samt administrativa, sociala och socialpedagogiska uppgifter. Dessa arbetsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt, dvs. etiskt, estetiskt, hygieniskt, rehabiliterande eller habiliterande, ergonomiskt och hälsofrämjande.
Att identifiera, analysera och ta initiativ till att lösa problem i olika vård- och omsorgssituationer samt att se konsekvenser av handlingsalternativ är viktigt inom yrkesområdet. Därför ska utbildningen utveckla elevernas förmåga till detta liksom deras kreativitet, initiativförmåga och kvalitetsmedvetenhet. Utbildningen kan även förbereda för eget företagande inom området.
Utbildningen ska också ge eleverna kunskaper om vårdens och omsorgens historiska utveckling. Med detta som grund och med stöd av aktuell forskning ska eleverna utveckla förmåga att kritiskt granska invanda rutiner och kunna föreslå förändringar som innebär ökad kvalitet inom verksamhetsområdet.
Utbildningen ska ge kunskaper och insikter om arbetsmiljöns betydelse för fysisk, psykisk och social hälsa samt om hur man kan samverka för att skapa goda och jämlika arbetsförhållanden.
Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflektera över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/vard--och-omsorgsprogrammet
Det är möjligt att gå ett yrkesprogram som lärlingsutbildning i gymnasieskolan. Det innebär att du går minst halva din gymnasieutbildning på en eller flera arbetsplatser. Du får samma kunskaper som de elever som läser yrkesprogrammet i skolan.
Lärlingsutbildningen innebär alltså inte att du går en annan utbildning, utan enbart att du lär dig i en annan miljö och på ett annat sätt. På skolan läser du de gymnasiegemensamma ämnena och eventuellt vissa delar av yrkesämnena som du behöver i ditt yrke.
Det skiljer sig mellan kommunerna hur många lärlingsplatser som finns inom olika program. Du måste själv ta reda på vilka möjligheter du har där du bor. Ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare!
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/vard--och-omsorgsprogrammet
Vård- och omsorgsprogrammet har inga inriktningar, men programmet ger möjlighet till val av ytterligare kurser inom ramen för programfördjupningen.
Programmet kan leda till arbete inom hälso- och sjukvård samt inom socialtjänst. Inom hälso- och sjukvård kan man arbeta på till exempel vårdavdelning inom somatisk och psykiatrisk vård, vårdcentral samt i hemsjukvård. Inom socialtjänst kan man arbeta i till exempel särskilt boende, gruppbostad, daglig verksamhet, socialpsykiatri, hemtjänst eller som personlig assistent.
Utbildningen kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/vard--och-omsorgsprogrammet
Yrkesintroduktion är en yrkesinriktad utbildning som kan leda till arbetsmarknaden eller till ett yrkesprogram. Eleven ska både kunna läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och kurser från nationella program i gymnasieskolan. Skolorna kan erbjuda yrkesintroduktion för en enskild elev eller för en grupp av elever. För behörighet till IMY ska man vara obehörig till yrkesprogram.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Yrkesintroduktion är en yrkesinriktad utbildning som kan leda till arbetsmarknaden eller till ett yrkesprogram. Eleven ska både kunna läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och kurser från nationella program i gymnasieskolan. Skolorna kan erbjuda yrkesintroduktion för en enskild elev eller för en grupp av elever. För behörighet till IMY ska man vara obehörig till yrkesprogram.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Yrkesintroduktion är en yrkesinriktad utbildning som kan leda till arbetsmarknaden eller till ett yrkesprogram. Eleven ska både kunna läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och kurser från nationella program i gymnasieskolan. Skolorna kan erbjuda yrkesintroduktion för en enskild elev eller för en grupp av elever. För behörighet till IMY ska man vara obehörig till yrkesprogram.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Yrkesintroduktion är en yrkesinriktad utbildning som kan leda till arbetsmarknaden eller till ett yrkesprogram. Eleven ska både kunna läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och kurser från nationella program i gymnasieskolan. Skolorna kan erbjuda yrkesintroduktion för en enskild elev eller för en grupp av elever. För behörighet till IMY ska man vara obehörig till yrkesprogram.
https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Videoklipp
Lärlingsutbildningen
Lärlingsutbildningen är för dig som vill lära dig ett yrke på riktigt på en arbetsplats. Du kan läsa alla våra yrkesprogram som lärling. Som elev på lärling är du mer än halva din gymnasietid på en arbetsplats. Här har du en utbildad handledare som tillsammans med din lärare på skolan följer din utveckling. På Burgården har vi ett nära samarbete med branscherna vilket ger dig som lärling de bästa förutsättningarna att lyckas.
Filmen om oss på Burgårdens gymnasium
Är du nyfiken på hur det är att gå på Burgårdens gymnasium? Kolla in filmen och få en känsla för våra utbildningar! Vi jobbar med öppet sinne, stort hjärta och yrkesstolthet som smittar. Alla våra yrkesutbildningar kan du läsa som lärling. Burgården är skolan där yrkesdrömmar blir verklighet! Här kan du läsa mer om om oss på Burgårdens gymnasium.
Samhällsvetenskapsprogrammet
Är du intresserad av hur samhället fungerar och hur människor påverkas av det som händer lokalt och globalt? Då är Samhällsvetenskapsprogrammet för dig! Här får du lära dig om människors samspel med sin omgivning och samhällets utveckling.
Naturvetenskapsprogrammet
Eleverna från Naturvetenskapsprogarmmet berättar om sina utbildning. Det här är programmet för dig som är intresserad av matematik och naturvetenskapliga ämnen. Här får du experimentera, laborera och göra fältstudier fördjupa dina kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik.
Barberare – Hantverksprogrammet
Vill du bli expert på att raka, ansa och styla skägg och mustascher. Gillar du att arbeta med människor och tycker om att ge service? Då är inriktningen Barberare något för dig!
Du får lära dig olika klipptekniker på hår och skägg och att forma och styla hår. Du får använda dina nyvunna tekniker och lära dig bemöta kundens önskemål i våra moderna salonger på skolan och ute på din praktikplats.
Fashion design – Hantverksprogrammet
Edna elev på Fashion design berättar varför hon valde programmet. Är du intresserad av design, mode och människor? Vill du ha ett kreativt, inspirerande och färgsprakande yrke? Då är Fashion design utbildningen för dig. I våra ateljéer får du lära dig att utveckla din kreativa förmåga. Här jobbar du med designprocessen från idé till färdigt resultat.
Naturbruksprogrammet, Djur
Vill du lära dig att ta hand om och vårda djur? Då är Naturbruksprogrammet,Djur för dig.
Här får du lära dig att professionellt arbeta med hundar, katter, hästar, reptiler, gnagare, fiskar och fåglar. Du får kunskap om och kontakter inom branschen. Efter din utbildning har du en yrkesexamen, bred kompetens och ett säkert handlag med djur.
Hår- och makeupstylist – Hantverksprogrammet
Elever på Hår- och makeupstylist berättar om sin utbildning och varför de valt programmet.
Gillar du hårdesign, makeup och att arbeta med människor? Vill du ha ett kreativt, inspirerande och färgsprakande yrke med hela världen som din arbetsplats? Då är det här utbildningen för dig!
AST- enheten
AST-enheten har utbildningar för dig med diagnos inom autismspektrum. Vi i personalen är ett team med olika yrkesroller som skapar en trygg lärmiljö för dig. I teamet finns specialpedagoger, speciallärare, ämneslärare och resurspedagoger – med bred kompetens och mångårig erfarenhet. Vårt förhållningssätt bygger på tillit, respekt och hänsyn till funktionsvariationer och elevernas starka sidor lyfts fram.
Barn- och fritidsprogrammet
Eleverna på Barn- och fritidsprogrammet berättar om sin yreksdrömmar och varför de valde Barn- och fritidsprogrammet. Det är här du ska gå om du på ett eller annat sätt vill jobba med människor. På Barn- och fritidsprogrammet utbildar du dig till att bli barnskötare eller elevassistent, väktare eller stödassistent för att arbeta med stöd i boende, daglig verksamhet och i skola.
Vård- och omsorgsprogrammet
Gillar du att arbeta med människor och vill hjälpa andra? Då är Vård- och omsorgsprogrammet något för dig. Det här programmet ger dig en yrkesexamen, men också möjlighet att läsa vidare på högskola. Efter din utbildning kan du till exempel arbeta inom akutsjukvård, barnsjukvård, psykiatrisk vård, vårdcentral, äldreomsorg, hemsjukvård eller boenden för personer med funktionshinder.
Frisör – Hantverksprogrammet
Vill du ha ett kreativt och inspirerande yrke? Gillar du att arbeta med människor och tycker om att ge service? Då är frisör något för dig. Här får du lära dig klipptekniker, färglära, att forma och styla hår. Du får använda dina nyvunna tekniker och lära dig bemöta kundens önskemål i våra moderna salonger på skolan och ute på din praktikplats.
Frågor och svar
Javisst! Du kan läsa kurser för att få grundläggande behörighet på alla våra yrkesprogram. Det är bara att välja och vraka. Kolla in våra yrkesprogram här.
Vi är ungefär 1300 elever och vi fortsätter att växa. Varje program har en hemvist som gör att vi kan ge dig den lilla skolans trygghet men också den stora skolans möjligheter.
Vi har precis renoverat och byggt om stora delar av skolan. Häng med på en rundtur i skolan här:
https://www.youtube.com/watch?v=PaCpUM_WWeY
Ja, vi har en elevkår som är skapad av eleverna på skolan, för eleverna. Burgårdens elevkår arbetar för göra skoltiden ännu roligare för sina medlemmar! Dom anordnar aktiviteter, tävlingar och annat roligt! Följ Burgårdens elevkår på Instagram för att se vad dom hittar på.
Ja, alla elever får låna en skoldator. Vi har Chromebooks.
God! Den lagas på plats av vår duktiga kökspersonal. Det finns alltid ett vegetariskt och ett fläskfritt alternativ och en salladsbuffé. På Burgården äter elever och personal i samma matsal. Är du nyfiken på menyn hittar du den på webbsidan: www.skolmaten.se
Många branscher har ett jättestort behov av duktig personal. Om du läser ett yrkesprogram får du rätt utbildning och kan börja jobba direkt efter skolan. Kolla gärna yrkeskompassen på Arbetsförmedlingens hemsida. Yrkeskompassen kan hjälpa dig att hitta ditt framtida yrke. Här hittar du framtidsutsikter för cirka 200 olika yrken.
Det behövs fler som utbildar sig via yrkesutbildning för att matcha det behov som finns och ge en bra start på din karriär. Att välja en yrkesutbildning är ett smart val för dig som vill dra nytta av din talang, komma ut i vuxenlivet och snabbt få ett jobb efter din utbildning.
Det finns två olika utbildningsvägar inom ett yrkesprogram; skolförlagd eller arbetsplatsförlagd (lärling). Som lärling är du halva delen av din utbildning på en eller flera arbetsplatser. Resten av tiden går du i skolan och läser de gymnasiegemensamma ämnena som till exempel idrott och svenska och ibland vissa delar av yrkesämnena. Väljer du att läsa programmet skolförlagt har du minst 15 veckor arbetsplatsförlagt lärande (APL). Det äger rum på en eller flera arbetsplatser.
Du får en yrkestitel, arbetslivserfarenhet genom praktik (alltså det arbetsplatsförlagda lärandet, APL), du kan gå ut och börja arbeta i princip direkt efter gymnasiet och dessutom blir du ju grundläggande behörig till vidare studier om du skulle vilja studera på exempelvis högskola, universitet eller yrkeshögskola.
Fråga dina föräldrar vad de studerade på gymnasiet, och jämför med vad de arbetar med nu. Berätta om varför du vill gå ett yrkesprogram och försök få dem att förstå det ur din synvinkel. Glöm inte bort att yrkesprogram ger dig grundläggande behörighet till vidare studier. Om du behöver hjälp kan du alltid kontakta en studie- och yrkesvägledare. Ibland kan även föräldrar behöva vägledning, även om det inte är dom som ska välja gymnasium.
Det behövs fler som utbildar sig via yrkesutbildning för att matcha det behov som finns på arbetsmarknaden samt ge en bra start på din karriär.
Att välja en yrkesutbildning är ett smart val för dig som vill dra nytta av din talang, komma ut i vuxenlivet och snabbt få ett jobb efter din utbildning.
Du får en yrkestitel, arbetslivserfarenhet genom praktik (alltså det arbetsplatsförlagda lärandet, APL), du kan gå ut och börja arbeta i princip direkt efter gymnasiet och dessutom blir du ju grundläggande behörig till vidare studier om du skulle vilja studera på exempelvis högskola, universitet eller yrkeshögskola.
Du kan läsa modersmål på Språkcentrum, som ligger granne med Burgården.
Hos oss består elevhälsan av fyra kuratorer och fyra skolsköterskor, nio specialpedagoger och tillgång till skolpsykolog och skolläkare som kan ge dig stöd om du skulle behöva. Vi lovar att se just dig för den du är och hjälpa dig framåt på det sätt som funkar för dig.
Javisst, på Burgården finns skolvärdar och elevkoordinatorer som arbetar nära våra elever för att tillsammans med personalen skapa trygghet och trivsel på skolan. Skolvärdarna arbetar aktivt med den miljö, det klimat och det bemötande vi vill ha på Burgården. Varje elev ska bli bemött med respekt, vara trygg och trivas.
På Burgården har vi flera olika yrkesprogram, högskoleförberedande program och introduktionsprogram. Här hittar du alla våra program:
Barn- och Fritidsprogrammet
Vård- och Omsorgsprogrammet
Fashion design - Hantverksprogrammet
Frisör - Hantverksprogrammet
Barberare- Hantverksprogrammet
Hår- och Makeupstylist - Hantverksprogrammet
Naturbruksprogrammet, Djur
Lärlingsutbildning
Samhällsvetenskapsprogrammet
Naturvetenskapsprogrammet
AST- enheten
Introduktionsprogramet - Individuellt alternativ
Yrkesintroduktion
Lärlingsutbildningen är för dig som vill lära dig ett yrke på riktigt på en arbetsplats. Som lärlingselev är du mer än halva din gymnasietid på en arbetsplats. Här har du en utbildad handledare som tillsammans med din lärare på skolan följer din utveckling. På Burgården har vi ett nära samarbete med branscherna vilket ger dig som lärling de bästa förutsättningarna att lyckas.
Hej, absolut! Här kan du läsa vad några av våra elever tycker om Burgården och sin utbildning: https://www.gymnasium.se/skola/goteborgs-gymnasieskolor/burgardens-gymnasium/recensioner
På vår Instagram kan du också läsa mer om vad elever och lärare tycker och tänker om Burgården. Se här: https://www.instagram.com/burgardens_gymnasium/?hl=sv
Det ser lite olika ut olika dagar, men oftast börjar skoldagen runt klockan 08:30 och slutar 16:30.
Några elever berättar:
Det bästa med frisör är att vi har underbara lärare som lyssnar på oss och vad vi är extra intresserade av så vi får lära oss mer om det som vi önskar. Det är skönt att man får chansen att påverka sina studier. Det som är bra med just Frisör är att vi får jobba praktiskt och göra massa olika moment. Redan i årskurs ett får vi göra mycket roliga saker. Lärarna är väldigt bra, snälla, hjälper en och bryr sig om en.
Stämningen till en början kan nog verkar lite tryckt men när man gått på skolan ett tag och lärt känna människorna runt sig så är stämningen varm och bra, det handlar helt enkelt om att bli lite varm i kläderna.
Stämningen på skolan tycker jag är bra, man kommer väldigt nära varandra och det finns många ställen man kan umgås på och olika saker att göra på rasterna.
En elev berättar:
Det bästa med naturbruk är alla studiebesök vi gör och alla chanser vi får att jobba praktiskt med våra egna djur men även djuren som finns på skolan. Vi får vara med på mässor som MyDog och Eurohorse. Vi får helt enkelt en väldigt stor blandning av erfarenheter, vilket är superkul!
En till grej som är bra med skolan är att den ligger så centralt, det är väldigt lätt att ta sig dit. Det är också bra att vi som går på naturbruk har vårat egna lilla ställe på landeriet.
Några elever berättar:
Det som är bäst med Fashion är att man får träffa personer som har samma intresse som en själv och att man får vara kreativ.
Jag rekommenderar Fashion design för någon som är kreativ, gillar att sy och att rita. Att vara en del av Fashion design är roligt för att vi har snälla lärare och roliga och kreativa klasskamrater.
Jag tycker Fashion design är bra för att jag får göra många olika saker, det är nästan något nytt varannan vecka . Jag lär mig mycket nytt både i skolan och på praktiken.
Mina lärare är trevliga och väldigt insatta i mitt och mina klasskompisars arbete. Jag har lärt mig väldigt mycket av dem. De flesta av mina lärare har jobbat många år med mode och design fast i andra yrken vilket gör dem till riktigt bra lärare .
Javisst har vi det! Café Hörnan heter vårt Café. Här kan du njuta av något gott och hämta energi mellan lektionerna. Förutom äta frukost eller ta en fika så vill vi även att vårt café ska vara ett ställe där det händer roliga grejer. Du kanske vill spela något spel, anordna en tecknarklubb eller tävla i frågesport.
Hos oss trivs elever och lärare tillsammans. Vi har en hög vuxennärvaro under lektionstid som raster. Trygghet och studiero är mycket viktigt för oss. Vi förväntar oss alltid att våra elever vågar satsa på sig själva och gör det bästa av sin tid på gymnasiet. Om du har viljan ska vi ge dig stöd så att du lyckas.
Eleverna berättar:
Bra! Lärarna är snälla och hjälper en väldigt mycket, man får nära kontakt med dem. Man kommer väldigt nära varandra och det finns många ställen man kan umgås på och olika saker att göra på rasterna.
Jag tycker att det är mycket trevligt på skolan. Man får många nya vänner och har alltid någon att prata med om det är skolvärdar eller lärare. Det är mycket bra gemenskap mellan eleverna och de som jobbar på skolan.
Ja, absolut. Det kan till och med vara enklare att göra karriär efter en yrkesutbildning, eftersom du får en yrkestitel och kan gå ut och arbeta i princip direkt efter gymnasiet.
Inom följande yrkesområden är det arbetskraftsbrist och de flesta av yrkena på listan är yrken du utbildar dig till genom ett yrkesprogram.
1. Data/it
2. Pedagogiskt arbete
3. Tekniskt och naturvetenskapligt arbete
4. Bygg och anläggning
5. Hälso- och sjukvård
6. Installation, drift och underhåll
7. Hotell, restaurang och storhushåll
8. Transport
9. Tillverkningsarbete
10. Naturbruk
11. Socialt arbete
12. Service- och säkerhetsarbete
Källa: Arbetsförmedlingen våren 2019
Nej, du kan när som helst byta yrke eller bransch och skapa dig en ny karriär! Det är många som karriärväxlar i livet. Du kanske blir en av dem?
Det finns två olika utbildningsvägar inom ett yrkesprogram; skolförlagd eller arbetsplatsförlagd (lärling). Som lärling är du halva delen av din utbildning på en eller flera arbetsplatser. Resten av tiden går du i skolan och läser de gymnasiegemensamma ämnena som till exempel idrott och svenska och ibland vissa delar av yrkesämnena. Väljer du att läsa programmet skolförlagt har du minst 15 veckor arbetsplatsförlagt lärande (apl). Det äger rum på en eller flera arbetsplatser.
Alla gymnasieelever under 20 år får skolkort av sin hemkommun. Har du frågor om ditt skolkort kontakta elevadministrationen för ditt
program, kontaktuppgifter hittar du här.
Här kan du läsa mer om skolkortet: https://www.vasttrafik.se/biljetter/andra-biljetter/skolkort/
Våra elever är trevliga och vi lärare har ett gott samarbete. För oss är det viktigt att vi trivs tillsammans.
Våra lärare är erfarna både som lärare och inom det yrke som de undervisar i. Det gör att kopplingen mellan skola och yrkesliv blir naturlig. Lärarna har förstås lärarexamen. De är engagerade och eleven står alltid i centrum.
Våra lärare är engagerade i din framtid och de vet att du kan lyckas. Dom förväntar sig att du alltid gör ditt bästa. Dom lovar att göra sitt bästa för att du ska lyckas i skolan.
Länkar
Andra utställare att spana in
Studie- och yrkesvägledning (SYV) Välkommen in i studie- och yrkesvägledarnas monter för oberoende vägledning i ditt gymnasieval!Vi som finns här …
Axevalla Hästcentrum | Naturbrukskolan Uddetorp | Naturbrukskolan Svenljunga | Naturbrukskolan Sötåsen Välj dig själv. Välj drömmen. Naturbruksprogrammet är ett gymnasieprogram …
Sveriges viktigaste jobb - det är det som görs i kommunerna, tycker vi som jobbar här! Det finns mer än …
Är du redo att göra skillnad? Inom hälso- och sjukvården finns över 200 yrken. Du känner kanske till sjuksköterska, undersköterska …