Burgårdens gymnasium
Gymnasieskola

Burgårdens gymnasium

Här blir yrkesdrömmar verklighet!

På Burgården blir yrkesdrömmar verklighet! Vi jobbar med öppet sinne, stort hjärta och yrkesstolthet som smittar. Här utbildar vi bland andra framtidens frisörer, hår- och makeupstylister, undersköterskor, barnskötare, djurvårdare och modedesigners. Men här kan du också läsa Samhällsvetenskapsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Dessutom har vi en egen enhet för dig för dig med en autismdiagnos samt flera olika introduktionsprogram. 

Besök oss på gymnasiemässan

Vi finns i monter F04:42. 

Besök oss under öppet hus

Under öppet hus får du träffa oss elever och lärare och få en känsla för hur det är att gå på Burgårdens gymnasium. Vi har öppet hus vid två tillfällen:

  • Lördag den 16 november 2024 klockan 10-14.

  • Onsdag 15 januari 2025 klockan 16-19. 

Följ oss i sociala medier

Det händer mycket på en sådan stor skola som Burgårdens gymnasium. En del av det kan du se på våra sociala medier. 
Burgårdens Instagram
Burgårdens Facebook

 

Utbildningar

Barn- och fritidsprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta med barn, ungdomar eller vuxna inom pedagogiska och sociala yrkesområden eller i fritids- och friskvårdssektorn. Inom programmet ska eleverna också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier inom dessa områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i pedagogik och deras färdigheter i att utföra arbetsuppgifter som förekommer inom de verksamheter programmet utbildar för. Utbildningen ska leda till att eleverna, beroende på inriktning, kan möta, assistera och stödja barn, ungdomar eller vuxna i deras utveckling.

Kunskaper om människors hälsa och levnadsvanor och om olika former av hälsofrämjande arbete är också centralt inom programmet. Arbetsmiljö- och arbetsorganisationsfrågor ska ingå i utbildningen för att förebygga arbetsskador och för att främja god hälsa.

Kännetecknande för de verksamheter som programmet utbildar för är samverkan, samarbete och kommunikation. För att arbeta med människor krävs bland annat förmåga att lyhört, kreativt och med omdöme skapa optimala förutsättningar för alla människors delaktighet och lärande. Utbildningen ska därför ge eleverna möjlighet att särskilt utveckla dessa förmågor.

Verksamheternas betoning på arbete med människor gör att ett etiskt förhållningssätt ska vara centralt i utbildningen. Utbildningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till medier för att kunna stödja barn, ungdomar och vuxna i en säker medieanvändning. Kunskaper om grundläggande demokratiska värden och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter är viktiga i de verksamheter som utbildningen förbereder för. Genom utbildningens betoning på möten mellan människor ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och diskutera sociala och kulturella frågor.

Flera av de verksamheter som programmet utbildar för innebär arbete med människors hälsa. Därför ska utbildningen leda till att eleverna utvecklar ett hälsofrämjande förhållningssätt. Eleverna ska också utifrån kunskaper om människors lärande och levnadsmiljöer kunna analysera och reflektera över människors olika levnadsvillkor och möjligheter att utvecklas. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt.

Utbildningen ska inriktas mot problemlösning och stimulera till handlingsberedskap. Eleverna ska därför genomföra uppgifter och lösa praktiska problem såväl självständigt som i samarbete med andra. De ska också utveckla kunskaper i att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera arbetet, såväl på verksamhets- som på individnivå, såväl med som utan digitala verktyg.

Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla initiativförmåga och kreativitet för att kunna arbeta på ett utvecklingsinriktat sätt. Elevernas medverkan vid val av arbetsformer och innehåll i studierna har därför en särskild pedagogisk innebörd. Utbildningen kan även förbereda för eget företagande inom området.

Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.

Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.


Samhällsvetenskapsprogrammet har tre inriktningar.

Inriktningen beteendevetenskap ska ge kunskaper om människors utveckling, socialisation och samspel i olika sammanhang. I inriktningen ska eleverna fördjupa sin förståelse av människors agerande som individer samt som deltagare i grupper, organisationer och samhällen ur olika perspektiv. Inriktningen ska även ge kunskaper om kommunikation, lärande och ledarskap samt utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.

Inriktningen medier, information och kommunikation ska ge kunskaper om mediernas roll i samhället och hur man kan använda sig av medieteknik för att förmedla budskap på ett intresseväckande sätt. I inriktningen ska eleverna studera journalistik, information och reklam och praktiskt få pröva textens, bildens och ljudets kommunikativa möjligheter. Eleverna ska få utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper i olika interaktiva kommunikationsformer. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att undersöka hur media påverkar människor individuellt och i grupp när det gäller till exempel åsikts- och opinionsbildning och hur vår omvärldsuppfattning formas.

Inriktningen samhällsvetenskap ska ge kunskaper om samhällsstrukturer och om människors livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå. I inriktningen ska eleverna bredda och fördjupa sin förståelse av samhällsfrågor genom att tolka och förklara företeelser och sammanhang. Inriktningen ska också utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.


Estetiska programmet har fem inriktningar.

Inriktningen bild och formgivning ska ge fördjupade kunskaper i två- och tredimensionella bildframställningstekniker. Den ska utveckla elevernas förmåga att uttrycka sig och kommunicera visuellt samt att uppleva, tolka och reflektera över visuella uttryck ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge kunskaper om det breda bildområdet samt dess tillämpningar och kombinationsmöjligheter i den mångskiftande visuella kulturen. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på någon eller några delar av bildområdet.

Inriktningen dans ska ge fördjupade kunskaper i scenkonstnärlig dans. Den ska utveckla elevernas förmåga att gestalta och kommunicera med dans och förstå uttrycket som en del av olika sociala och kulturella sammanhang. Inriktningen betonar sambandet mellan dansteknik, skapande, scenisk verksamhet och hur man kan uppleva och tolka historisk och samtida dans ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på någon genre eller stil.

Inriktningen estetik och media ska ge fördjupade kunskaper i digitala medier ur ett estetiskt perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att kommunicera med digitala verktyg. Ljud, bilder och berättande står i centrum. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva, tolka och reflektera över digitala uttryck ur olika perspektiv samt möta, använda och skapa digitala produkter. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på något digitalt medium.

Inriktningen musik ska ge fördjupade kunskaper i musik från olika tider och kulturer. Den ska utveckla elevernas musikutövande och konstnärliga skapande samt förmåga att uppleva och tolka musik ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på något musikområde.

Inriktningen teater ska ge fördjupade kunskaper i teater ur olika perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att sceniskt gestalta och kommunicera samt att uppleva och tolka såväl andra elevers gestaltningar som professionella teaterföreställningar ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på något eller några av teaterns uttrycksområden.


Naturbruksprogrammet har sex inriktningar.

Inriktningen djurvård ska ge kunskaper om djur för olika ändamål, deras beteende och behov samt samspelet mellan djur och människa. I inriktningen ska eleverna, utifrån ett vetenskapligt synsätt, lära sig att arbeta  yrkesmässigt med djur och att sköta djuranläggningar. Inriktningen betonar sambandet mellan tekniska och biologiska kunskaper för en god djurvård. I inriktningen betonas även smittskydd. Inriktningen kan leda till arbete inom djurens hälso- och sjukvård, arbete med hundar, med djur för forskningsändamål, med djurparksdjur eller arbete inom zoohandel.

Inriktningen hästhållning ska ge kunskaper om hästar, hästars beteende och behov samt samspelet mellan häst och människa. I inriktningen ska eleverna lära sig att arbeta yrkesmässigt på ett säkert sätt med hästar och att sköta hästanläggningar. Inriktningen betonar sambandet mellan tekniska och biologiska kunskaper för en god hästhållning. Inriktningen kan leda till arbete som hästskötare med olika inriktning inom hästnäringen.

Inriktningen lantbruk ska ge kunskaper om mark, vatten, växter, djur, ekonomi och teknik. Inriktningen betonar sambandet mellan biologiska, tekniska och ekonomiska kunskaper för god produktkvalitet samt för bevarande av miljövärden och biologisk mångfald. Centralt för arbete inom lantbruk är biologisk förståelse av markens, växternas och djurens livsprocesser. Arbete inom lantbruk ställer också krav på tekniskt kunnande och hantering och användning av teknisk utrustning. Inriktningen kan leda till arbete som djurskötare, maskinförare eller arbete med växtodling.

Inriktningen naturturism ska ge kunskaper om naturen som en förnybar resurs och om hur hållbara naturupplevelser kan utvecklas och nyttjas inom naturturismen. Inriktningen ska ge eleverna kunskaper att yrkesmässigt kunna guida och leda aktiviteter i naturen samt att sköta anläggningar och naturmiljöer för naturturism. Inriktningen betonar sambandet mellan tekniska, biologiska och ekonomiska kunskaper för god förvaltning av naturresurser och för god kvalitet på produkter och tjänster. Arbete inom naturturism ställer krav på säker hantering och användning av teknisk utrustning samt kunskap om produktsäkerhet och systematiskt säkerhetsarbete. Inriktningen kan leda till arbete inom naturguidning, fiske och vattenvård, jakt- och viltvård samt arbete inom därtill kopplad fackhandel.

Inriktningen skogsbruk ska ge kunskaper om skogen som en förnybar och uthållig resurs. I inriktningen betonas tekniska, biologiska och ekonomiska kunskaper för en hög avkastning med bibehållen biologisk mångfald och med höga värden på produkter och tjänster. Inriktningen ska också ge kunskaper om skogens sociala värde och skogsbrukets påverkan på människors miljö. Arbete inom skogsbruk ställer höga krav på tekniskt kunnande och hantering och användning av teknisk utrustning. Inriktningen kan leda till arbete som skogsmaskinförare, skogsmaskinmekaniker eller skogsvårdare.

Inriktningen trädgård ska ge kunskaper om mark, växter, växtmiljöer och trädgårdens betydelse i samhället. I inriktningen betonas biologiska, tekniska och ekonomiska kunskaper för god kvalitet på produkter och tjänster. Kunskaper om växter är centralt för allt arbete inom trädgårdsbranschen. Arbete inom trädgård ställer också krav på tekniskt kunnande och hantering och användning av teknisk utrustning. Inriktningen kan till exempel leda till arbete med trädgårdsanläggning, skötsel av utemiljöer, odling på friland eller i växthus samt arbete inom därtill kopplad fackhandel.

Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.


Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst de konstnärliga, humanistiska och samhällsvetenskapliga områdena.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i och om de estetiska uttrycksformerna och om människan i samtiden, i historien och i världen utifrån konstnärliga, kulturella och kommunikativa perspektiv. Estetik handlar om hur olika uttryck uppfattas av människans sinnen. Estetiken kan förstås som specifika konstformer likaväl som en del av kulturen, definierad som formerna för kommunikation, samexistens och gemensam förståelse mellan människor. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta skapande. Både individuellt och i samverkan med andra ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att kommunicera tankar och idéer med estetiska uttrycksmedel. Under utbildningen ska eleverna därför pröva såväl ett konstnärligt som ett vetenskapligt förhållningssätt.

Centralt för utbildningen är att eleverna ska skapa, uppleva och tolka konst och kultur. Eleverna ska få möjlighet att reflektera över och öka sin förståelse av kvalitet och kommunikation genom diskussion om egna och andras arbeten. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att samverka med andra estetiska områden och med kunskapsområden där estetiken har en framträdande roll, som kulturvetenskap, historia, språk, teknikutveckling och kommunikation.

Utbildningen ska ge eleverna allsidig träning i det estetiska hantverket. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla både sina färdigheter och sin analytiska förmåga. Utbildningen ska också göra eleverna medvetna om juridiska och etiska frågor om yttrandefrihet och upphovsrätt i kulturutövande och i kommunikation med publik. Många kulturskapare tar uppdrag som egna företagare. Därför ska det finnas möjlighet för eleverna att utveckla kunskaper i entreprenörskap och företagande.

Kreativitet, nyfikenhet, kommunikation, samspel samt förmåga till eget skapande och framförande ska vara centralt i utbildningen. Att ta ansvar för sitt arbete, hantera och värdera stora mängder information, belysa frågor ur olika perspektiv, hantera digitala verktyg och medier samt ha möjlighet att bredda och specialisera sitt kunnande ska finnas med i utbildningen som förberedelse för konstnärliga och vetenskapliga högskolestudier.





Naturbruksprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom naturbrukssektorn med djurvård, hästhållning, lantbruk, naturturism, skogsbruk eller trädgård. Inom programmet ska eleverna också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier inom naturvetenskap, främst med koppling till naturbruk.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i att bruka naturen. Naturbruk innefattar de olika verksamheter som nyttjar och förvaltar naturresurser. Det kan till exempel vara produktion av livsmedel, växtmaterial och träråvara. Andra verksamheter är till exempel natur- och landskapsvård, fiske och vattenbruk, arbete med djur, park- och trädgårdsmiljöer, verksamhet som syftar till naturupplevelser samt annat arbete med varor och tjänster inom naturbrukssektorn.

Att bruka naturen på ett sätt som främjar hållbar utveckling och vårdar ekosystemen ställer krav på såväl biologiska och ekologiska som tekniska och ekonomiska kunskaper. Utbildningen ska utveckla elevernas förståelse av naturens mångfald och hur olika verksamheter använder och påverkar naturen och biologiska processer. I detta ingår också kunskaper om olika energiformer och om energiomsättning. Utbildningen ska ge eleverna möjligheter att kritiskt granska och reflektera över hur vi kan bruka naturen för en hållbar utveckling. För att utveckla naturbrukets olika verksamheter krävs innovativt tänkande, entreprenörskap och företagsamhet. Utbildningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla dessa förmågor. Den ska också bidra till ett globalt perspektiv på naturbruket samt ge kunskaper om internationellt samarbete.

Stora delar av yrkesområdet regleras i lagar och andra författningar. Utbildningen ska därför ge eleverna kunskaper om dessa bestämmelser. Arbetsmiljöfrågor ska ha en central plats i utbildningen för att förebygga arbetsskador och främja god hälsa.

Med utgångspunkt i praktiskt arbete inom naturbruk ska utbildningen utveckla elevernas förmåga att ta initiativ och lösa problem på ett ansvarsfullt sätt. Eleverna ska kunna planera och genomföra arbetsuppgifter samt bedöma arbetsresultat utifrån kvalitet, effektivitet och miljötänkande. Utbildningen ska också bidra till att utveckla elevernas förmåga att använda digital teknik som förekommer inom för utbildningen relevanta yrkesområden. Under utbildningen ska eleverna utveckla praktiska färdigheter som kopplas till förståelse och reflektion. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att ta ställning i etiska frågor och kunna omsätta sina ställningstaganden i praktisk handling.

Naturbrukets olika yrkesområden ställer krav på kommunikation och samverkan med andra i olika sammanhang. Därför ska utbildningen bidra till elevernas kommunikations- och samarbetsförmåga. Genom att arbeta med språket i alla ämnen utvecklar eleverna sin förmåga att argumentera och uttrycka ståndpunkter samt att söka, sovra och bearbeta information.

Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.

Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.


Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi.


Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst naturvetenskap, matematik och teknik men även inom andra områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om sammanhang i naturen, om livets villkor, om fysikaliska fenomen och skeenden och om kemiska processer. Inom biologi, fysik och kemi beskrivs omvärlden i modeller som utvecklas i ett samspel mellan experiment och teori. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om matematik. Matematik är ett eget ämne med sin särart, och det är även ett hjälpmedel vars begrepp och symbolspråk används för att utforma modeller i avsikt att förstå och analysera samband inom andra ämnesområden. Utbildningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och kreativitet samt deras förmåga till analytiskt tänkande.

Genom utbildningen ska eleverna utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Det innefattar förmåga till kritiskt tänkande, logiska resonemang, problemlösning och systematiska iakttagelser. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla en förmåga att värdera olika typer av källor och kunna skilja på påståenden som bygger på vetenskaplig respektive icke-vetenskaplig grund. Förståelse av naturvetenskap bygger på ett samspel mellan teori och praktisk erfarenhet. Experiment, laborationer, fältstudier och andra jämförbara praktiska moment ska därför vara centrala inslag i utbildningen.

Utbildningen ska innehålla ett idéhistoriskt perspektiv vilket innebär att naturvetenskapens idéer och teorier studeras som delar i ett historiskt förlopp. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla intresse för naturvetenskapliga frågeställningar och de ska få ta del av aktuella forskningsrön inom relevanta områden. Utbildningen ska ge förståelse av hur naturvetenskap och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra och särskilt belysa naturvetenskapens roll i frågor om hållbar utveckling. Eleverna ska också ges möjlighet till etiska diskussioner om naturvetenskapens roll i samhället.

Språket är ett redskap för kommunikation men också för reflektion och lärande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att argumentera och att uttrycka sig i avancerade skriv- och talsituationer med anknytning till naturvetenskap och matematik. Eleverna ska även kunna förstå, läsa och skriva om samt diskutera grundläggande naturvetenskap på engelska.

Inom naturvetenskap och matematik sker datainsamling och beräkningar samt modellering i huvudsak med datorstöd. Förmågan att söka, sovra, bearbeta och tolka information samt att tillägna sig ny teknik är viktig för naturvetare och matematiker. Utbildningen ska därför ge god vana att använda modern teknik och utrustning.

Utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga samt stimulera dem att se möjligheter, försöka lösa problem, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.


Barn- och fritidsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen fritid och hälsa ska ge kunskaper om människors fritid och om olika fritids- och friskvårdsverksamheter samt om människors hälsa och hälsofrämjande arbete. Den ska förbereda eleverna för arbete inom fritids- och friskvårdssektorerna. 
Inriktningen pedagogiskt och socialt arbete ska ge kunskaper om barns och ungas utveckling, lärande, behov och rättigheter samt om olika pedagogiska verksamheter. Vidare ska inriktningen ge kunskaper om sociala frågor och problem samt deras konsekvenser och lösningar. Den ska förbereda eleverna för arbete som till exempel barnskötare i förskolan eller elevassistent i skolan, alternativt förbereda för arbete inom exempelvis funktionshinderområdet eller bevakningsområdet.

Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.













Burgårdens gymnasium
Gymnasieskola

Videoklipp

Filmen om oss på Burgårdens gymnasium

Är du nyfiken på hur det är att gå på Burgårdens gymnasium? Kolla in filmen och få en känsla för våra utbildningar! Vi jobbar med öppet sinne, stort hjärta och yrkesstolthet som smittar. Burgården är skolan där yrkesdrömmar blir verklighet! Här kan du läsa mer om om oss på Burgårdens gymnasium. 

 

Samhällsvetenskapsprogrammet

Är du intresserad av hur samhället fungerar och hur människor påverkas av det som händer lokalt och globalt? Då är Samhällsvetenskapsprogrammet för dig! Här får du lära dig om människors samspel med sin omgivning och samhällets utveckling.

Naturvetenskapsprogrammet

Eleverna från Naturvetenskapsprogarmmet berättar om sina utbildning. Det här är programmet för dig som är intresserad av matematik och naturvetenskapliga ämnen. Här får du  experimentera, laborera och göra fältstudier fördjupa dina kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. 

Naturbruksprogrammet, Djur

Vill du lära dig att ta hand om och vårda djur? Då är Naturbruksprogrammet,Djur för dig.
Här får du lära dig att professionellt arbeta med hundar, katter, hästar, reptiler, gnagare, fiskar och fåglar. Du får kunskap om och kontakter inom branschen. Efter din utbildning har du en yrkesexamen, bred kompetens och ett säkert handlag med djur.

Frisör- och stylistprogrammet, inriktning Hår- och makeupstylist

Elever på Hår- och makeupstylist berättar om sin utbildning och varför de valt programmet. 
Gillar du hårdesign, makeup och att arbeta med människor? Vill du ha ett kreativt, inspirerande och färgsprakande yrke med hela världen som din arbetsplats? Då är det här utbildningen för dig!

AST- enheten

AST-enheten har utbildningar för dig med diagnos inom autismspektrum. Vi i personalen är ett team med olika yrkesroller som skapar en trygg lärmiljö för dig. I teamet finns specialpedagoger, speciallärare, ämneslärare och resurspedagoger – med bred kompetens och mångårig erfarenhet. Vårt förhållningssätt bygger på tillit, respekt och hänsyn till funktionsvariationer och elevernas starka sidor lyfts fram. på AST-enheten kan du läsa Estetiskt program med inriktning Bild och form, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Indivudellt alternativ. 

Barn- och fritidsprogrammet

Eleverna på Barn- och fritidsprogrammet berättar om sin yreksdrömmar och varför de valde Barn- och fritidsprogrammet. Det är här du ska gå om du på ett eller annat sätt vill jobba med människor. Du kan bli barnskötare, elevassistent eller stödassistent.  Sedan kan du läsa vidare till exempelvis förskolelärare, lärare, fritidspedagog, socionom eller något annat. 

Vård- och omsorgsprogrammet

Gillar du att arbeta med människor och vill hjälpa andra? Då är Vård- och omsorgsprogrammet något för dig. Det här programmet ger dig en yrkesexamen, men också möjlighet att läsa vidare på högskola. Efter din utbildning kan du till exempel arbeta inom akutsjukvård, barnsjukvård, psykiatrisk vård, vårdcentral, äldreomsorg, hemsjukvård eller boenden för personer med funktionshinder. 

Frisör- och stylistprogrammet, inriktning Frisör

Vill du ha ett kreativt och inspirerande yrke? Gillar du att arbeta med människor och tycker om att ge service? Då är frisör något för dig. Här får du lära dig klipptekniker, färglära, att forma och styla hår. Du får använda dina nyvunna tekniker och lära dig bemöta kundens önskemål i våra moderna salonger på skolan och ute på din praktikplats.

Frågor och svar

Javisst! Högskolebehörighet ingår i alla våra yrkesprogram. Det är bara att välja och vraka. Kolla in våra yrkesprogram här

Vi är ungefär 1300 elever och vi fortsätter att växa. Varje program har en hemvist som gör att vi kan ge dig den lilla skolans trygghet men också den stora skolans möjligheter.

Vi har precis renoverat och byggt om stora delar av skolan. Häng med på en rundtur i skolan här: 
https://www.youtube.com/watch?v=PaCpUM_WWeY

Ja, vi har en elevkår som är skapad av eleverna på skolan, för eleverna. Burgårdens elevkår arbetar för göra skoltiden ännu roligare för sina medlemmar! Dom anordnar aktiviteter, tävlingar och annat roligt! Följ Burgårdens elevkår på Instagram för att se vad dom hittar på.

Ja, alla elever får låna en skoldator. Vi har Chromebooks.

God! Den lagas på plats av vår duktiga kökspersonal. Det finns alltid ett vegetariskt och ett fläskfritt alternativ och en salladsbuffé. På Burgården äter elever och personal i samma matsal. Är du nyfiken på menyn hittar du den på webbsidan: www.skolmaten.se

Många branscher har ett jättestort behov av duktig personal. Om du läser ett yrkesprogram får du rätt utbildning och kan börja jobba direkt efter skolan. Kolla gärna yrkeskompassen på Arbetsförmedlingens hemsida. Yrkeskompassen kan hjälpa dig att hitta ditt framtida yrke. Här hittar du framtidsutsikter för cirka 200 olika yrken.

Det behövs fler som utbildar sig via yrkesutbildning för att matcha det behov som finns och ge en bra start på din karriär. Att välja en yrkesutbildning är ett smart val för dig som vill dra nytta av din talang, komma ut i vuxenlivet och snabbt få ett jobb efter din utbildning.

Det finns två olika utbildningsvägar inom ett yrkesprogram; skolförlagd eller arbetsplatsförlagd (lärling). Som lärling är du halva delen av din utbildning på en eller flera arbetsplatser. Resten av tiden går du i skolan och läser de gymnasiegemensamma ämnena som till exempel idrott och svenska och ibland vissa delar av yrkesämnena. Väljer du att läsa programmet skolförlagt har du minst 15 veckor arbetsplatsförlagt lärande (APL). Det äger rum på en eller flera arbetsplatser.

Du får en yrkestitel, arbetslivserfarenhet genom praktik (alltså det arbetsplatsförlagda lärandet, APL), du kan börja arbeta i princip direkt efter gymnasiet och du får högskolebehörighet och kan läsa vidare på exempelvis högskola, universitet eller yrkeshögskola om du vill det.

Eftersom högskolebehörighet numera ingår i alla yrkesprogram så leder ett yrkesprogram både till arbetsmarknaden och till högskolan, medan ett högskoleförberedande program bara leder till högskolan. Du får alltså dubbelt så många möjligheter efter ett yrkesprogram!! Dessutom lär du sig ett yrke och blir riktigt användbar. Undersköterska, frisör, barnskötare är några yrken du kan läsa till på Burgårdens gymnasium, men det finns ju så många fler.  

Om du behöver hjälp att övertyga dina föräldrar kan du alltid kontakta en studie- och yrkesvägledare. Ibland kan även föräldrar behöva vägledning, även om det inte är dom som ska välja gymnasium.

Ja, du kan läsa modersmål på Språkcentrum, som ligger granne med Burgården. 

Hos oss består elevhälsan av fyra kuratorer och fyra skolsköterskor, nio specialpedagoger och tillgång till skolpsykolog och skolläkare som kan ge dig stöd om du skulle behöva. Vi lovar att se just dig för den du är och hjälpa dig framåt på det sätt som funkar för dig.

Javisst, på Burgården finns skolvärdar och elevkoordinatorer som arbetar nära våra elever för att tillsammans med personalen skapa trygghet och trivsel på skolan. Skolvärdarna arbetar aktivt med den miljö, det klimat och det bemötande vi vill ha på Burgården. Varje elev ska bli bemött med respekt, vara trygg och trivas.

På Burgården har vi flera olika yrkesprogram, högskoleförberedande program och introduktionsprogram. Här hittar du alla våra program: 

  • Barn- och fritidsprogrammet
  • Design och sömnadsteknisk utbildning
  • Estetiskt program
  • Frisör- och stylistprogrammet
  • Individuellt alternativ
  • Lärlingsutbildning
  • Naturbruksprogrammet, Djurvård
  • Naturvetenskapsprogrammet
  • Programinriktat val
  • Samhällsvetenskapsprogrammet
  • Yrkesintroduktion
  • Vård- och omsorgsprogrammet

Att vara lärling kräver att du har ett intresse för att lära dig, är motiverad och driven samt att du kan följa instruktioner. Eftersom du inte träffar dina lärare i skolan varje dag behöver du ha bra koll på din studieplanering så att du vet vad som ska göras och när det ska vara klart. På arbetsplatsen blir du en del av ett team, så du behöver vara social och ha lätt för att samarbeta. Du måste ha intresse för jobbet och visa att du vill lära dig.

Hej, absolut! Här kan du läsa vad några av våra elever tycker om Burgården och sin utbildning: https://www.gymnasium.se/skola/goteborgs-gymnasieskolor/burgardens-gymnasium/recensioner

Det ser lite olika ut olika dagar, men oftast börjar skoldagen runt klockan 08:30 och slutar 16:30.

Några elever berättar:

Det bästa med frisör är att vi har underbara lärare som lyssnar på oss och vad vi är extra intresserade av så vi får lära oss mer om det som vi önskar. Det är skönt att man får chansen att påverka sina studier. Det som är bra med just Frisör är att vi får jobba praktiskt och göra massa olika moment. Redan i årskurs ett får vi göra  mycket roliga saker. Lärarna är väldigt bra, snälla, hjälper en och bryr sig om en. 

Stämningen till en början kan nog verkar lite tryckt men när man gått på skolan ett tag och lärt känna människorna runt sig så är stämningen varm och bra, det handlar helt enkelt om att bli lite varm i kläderna.

Stämningen på skolan tycker jag är bra, man kommer väldigt nära varandra och det finns många ställen man kan umgås på och olika saker att göra på rasterna.  

En elev berättar:

Det bästa med naturbruk är alla studiebesök vi gör och alla chanser vi får att jobba praktiskt med våra egna djur men även djuren som finns på skolan. Vi får vara med på mässor som MyDog och Eurohorse. Vi får helt enkelt en väldigt stor blandning av erfarenheter, vilket är superkul! 

En till grej som är bra med skolan är att den ligger så centralt, det är väldigt lätt att ta sig dit. Det är också bra att vi som går på naturbruk har vårat egna lilla ställe på landeriet. 

 

Javisst har vi det! Café Hörnan heter vårt café. Här kan du njuta av något gott och hämta energi mellan lektionerna. Förutom äta frukost eller ta en fika så vill vi även att vårt café ska vara ett ställe där det händer roliga grejer. Du kanske vill spela något spel, anordna en tecknarklubb eller tävla i frågesport. 

Dessutom har eleverna på Burgårdens anpassade gymansieskola öppnat ett till café i andra änden av huset, så nu har vi två! 

Hos oss trivs elever och lärare tillsammans. Vi har en hög vuxennärvaro under lektionstid som raster. Trygghet och studiero är mycket viktigt för oss. Vi förväntar oss alltid att våra elever vågar satsa på sig själva och gör det bästa av sin tid på gymnasiet. Om du har viljan ska vi ge dig stöd så att du lyckas.

Eleverna berättar:

Bra! Lärarna är snälla och hjälper en väldigt mycket, man får nära kontakt med dem. Man kommer väldigt nära varandra och det finns många ställen man kan umgås på och olika saker att göra på rasterna. 

Jag tycker att det är mycket trevligt på skolan. Man får många nya vänner och har alltid någon att prata med om det är skolvärdar eller lärare. Det är mycket bra gemenskap mellan eleverna och de  som jobbar på skolan.

 

 

Ja, absolut. Det kan till och med vara enklare att göra karriär efter en yrkesutbildning, eftersom du får en yrkestitel och kan gå ut och arbeta i princip direkt efter gymnasiet.

Alla gymnasieelever under 20 år får skolkort av sin hemkommun. Här kan du läsa mer om det: https://goteborg.se/wps/portal/start/forskola-och-utbildning/gymnasieskola/skolkort-skolskjuts/skolkort-resor-i-gymnasieskolan

Våra lärare är erfarna både som lärare och inom det yrke som de undervisar i. Det gör att kopplingen mellan skola och yrkesliv blir naturlig. Lärarna har förstås lärarexamen. De är engagerade och eleven står alltid i centrum. 

Våra lärare är engagerade i din framtid och de vet att du kan lyckas. Dom förväntar sig att du alltid gör ditt bästa. Dom lovar att göra sitt bästa för att du ska lyckas i skolan.  

 

Andra utställare att spana in

Studie- och yrkesvägledare
Studie- och yrkesvägledare
Gymnasieskola

Studie- och yrkesvägledning (SYV) Välkommen in i studie- och yrkesvägledarnas monter för oberoende vägledning i ditt gymnasieval!Vi som finns här …

Västra Götalandsregionens naturbruksskolor
Västra Götalandsregionens naturbruksskolor
Gymnasieskola

Axevalla Hästcentrum | Naturbrukskolan Uddetorp | Naturbrukskolan Svenljunga | Naturbrukskolan Sötåsen  Välj dig själv. Välj drömmen. Naturbruksprogrammet är ett gymnasieprogram …

Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen
Arbetsmarknad

Är du redo att göra skillnad? Inom hälso- och sjukvården finns över 200 yrken. Du känner kanske till sjuksköterska, undersköterska …

DinTalang
DinTalang
Gymnasieskola