Göteborgs Högre Samskola
Gymnasieskola

Göteborgs Högre Samskola

Välkommen till Göteborgs Högre Samskola!

Göteborgs Högre Samskola ligger centralt i Göteborg. Skolan slog upp portarna år 1901 och Samskolans gymnasium har idag ca 550 elever. Skolan präglas av studiero, gemenskapsstärkande traditioner, montessoriinspirerad undervisning och estetisk profil.

På alla utbildningar på Göteborgs Högre Samskola kommer du ha möjlighet att kombinera teoretiska kurser med praktisk undervisning. Du kommer att få läsa kursen idrott under alla dina 3 år och ha en kurs i antingen musik eller bild.

Det finns många möjligheter till fria val, du får välja till extra kurser om du vill och du har många alternativ att välja mellan när du ska välja programfördjupningar – vi har inte färdiga programfördjupningspaket. Du har också självständigt arbete 4 lektioner i veckan och då är det upp till dig som elev vad du vill jobba med och var du vill vara, men det finns alltid lärare i alla salar.

Som elev på Samskolan får du förtroende att ta ansvar för din egen planering och välja tillvalskurser som intresserar dig. Hos oss möter du behöriga, välutbildade och engagerade lärare som finns nära dig som elev. Vi strävar efter att förena det praktiska och estetiska med det teoretiska, och vi berikar din skolgång med spännande studiebesök och inspirerande resor.

Hemsida www.samskolan.se

Instagram: samskolanstora

Utbildningar

Ekonomiprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst ekonomi, juridik och andra samhällsvetenskapliga områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i samhällsekonomi, företagsekonomi, entreprenörskap och juridik. Samhällsekonomi handlar om hur samhällets resurser används på bästa sätt för att tillgodose människors behov. Företagsekonomi utgår från företagens perspektiv och ska tillsammans med entreprenörskap utveckla kunskaper som krävs för att starta och driva företag. Inom juridiken behandlas det svenska rättssystemet samt lagar och andra författningar som styr eller påverkar företag, organisationer och privatliv. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om hur människor tänker, känner och handlar. Sådana kunskaper i psykologi är viktiga vid beslut och bedömningar inom både ekonomi och juridik.

De ekonomiska sambanden i världen är komplexa och förändringar som sker inom ett område får ofta konsekvenser inom ett helt annat. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om ekonomiska förhållanden i samhället, om länders olika förutsättningar för handel samt om grunderna för internationella sammanslutningar och avtal. Den ska även ge kunskaper om villkor för en hållbar utveckling, såväl ur miljösynpunkt som ekonomiskt och socialt. Vid studier i ekonomi är historisk kunskap central. Därför ska utbildningen utveckla elevernas historiska kunskaper så att de förstår nutiden och kan resonera kring orsakssamband och följder av olika beslut.

Utbildningen ska vidare ge kunskaper om företagens roll i samhällsutvecklingen, lokalt, regionalt, nationellt och globalt. Den ska även belysa det juridiska och moraliska ansvar som följer av företagande. Innehåll och arbetsformer ska främja elevernas kreativitet och förmåga att samarbeta, ta ansvar och omsätta idéer i praktisk handling. I utbildningen ska eleverna ges möjlighet att praktiskt få pröva företagande.

Utbildningen ska ge förutsättningar för eleverna att utveckla grunder i ett vetenskapligt förhållningssätt samt träning i att söka, sovra, analysera och värdera information utifrån främst samhällsekonomiska, företagsekonomiska och juridiska frågeställningar. Utbildningen ska utveckla såväl elevernas förmåga att resonera ur individens, företagets och samhällets perspektiv som deras förmåga att dra slutsatser och argumentera för sina ställningstaganden. För att beskriva och förklara ekonomiska och juridiska företeelser i samhället ska utbildningen ge eleverna kunskaper i att använda centrala begrepp, teorier och modeller. Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att strukturera och presentera sina resultat enligt vetenskapliga normer och anpassat till målgrupp. Alla ämnen inom utbildningen ska bidra till att utveckla elevernas språkliga förmåga och till att digital teknik används som ett redskap för informationssökning, presentation och kommunikation.

 


Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst naturvetenskap, matematik och teknik men även inom andra områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om sammanhang i naturen, om livets villkor, om fysikaliska fenomen och skeenden och om kemiska processer. Inom biologi, fysik och kemi beskrivs omvärlden i modeller som utvecklas i ett samspel mellan experiment och teori. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om matematik. Matematik är ett eget ämne med sin särart, och det är även ett hjälpmedel vars begrepp och symbolspråk används för att utforma modeller i avsikt att förstå och analysera samband inom andra ämnesområden. Utbildningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och kreativitet samt deras förmåga till analytiskt tänkande.

Genom utbildningen ska eleverna utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Det innefattar förmåga till kritiskt tänkande, logiska resonemang, problemlösning och systematiska iakttagelser. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla en förmåga att värdera olika typer av källor och kunna skilja på påståenden som bygger på vetenskaplig respektive icke-vetenskaplig grund. Förståelse av naturvetenskap bygger på ett samspel mellan teori och praktisk erfarenhet. Experiment, laborationer, fältstudier och andra jämförbara praktiska moment ska därför vara centrala inslag i utbildningen.

Utbildningen ska innehålla ett idéhistoriskt perspektiv vilket innebär att naturvetenskapens idéer och teorier studeras som delar i ett historiskt förlopp. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla intresse för naturvetenskapliga frågeställningar och de ska få ta del av aktuella forskningsrön inom relevanta områden. Utbildningen ska ge förståelse av hur naturvetenskap och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra och särskilt belysa naturvetenskapens roll i frågor om hållbar utveckling. Eleverna ska också ges möjlighet till etiska diskussioner om naturvetenskapens roll i samhället.

Språket är ett redskap för kommunikation men också för reflektion och lärande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att argumentera och att uttrycka sig i avancerade skriv- och talsituationer med anknytning till naturvetenskap och matematik. Eleverna ska även kunna förstå, läsa och skriva om samt diskutera grundläggande naturvetenskap på engelska.

Inom naturvetenskap och matematik sker datainsamling och beräkningar samt modellering i huvudsak med datorstöd. Förmågan att söka, sovra, bearbeta och tolka information samt att tillägna sig ny teknik är viktig för naturvetare och matematiker. Utbildningen ska därför ge god vana att använda modern teknik och utrustning.

Utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga samt stimulera dem att se möjligheter, försöka lösa problem, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.


Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom ett brett samhällsvetenskapligt område.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om samhällsförhållanden i Sverige och världen i övrigt, om samspelet mellan individ och samhälle samt om hur människors livsvillkor varierar över tid och rum. I detta ingår kunskaper om människor som individer, som gruppmedlemmar och som deltagare i en samhällsgemenskap, samt om samhällens strukturer, verksamheter och funktioner. Utbildningen ska behandla frågor om bland annat demokrati, kommunikation, etik, genus och miljö. Utbildningen ska även ge eleverna förståelse av hur olika faktorer påverkar möjligheterna att bygga ett hållbart samhälle.

Utbildningen ska också behandla makt ur ekonomiska, sociala och politiska aspekter. I detta ingår studier av faktorer som kan påverka och förklara det som sker i samhället alltifrån den lokala till den globala nivån. Utbildningen ska ge ett historiskt perspektiv för att eleverna med hjälp av det förflutna ska förstå förhållanden i dagens samhälle och orientera sig inför framtida samhällsförändringar.

Utbildningen ska behandla mediernas och informationsteknikens förutsättningar och möjligheter. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla dels kunskaper om kommunikation och om hur åsikter och värderingar uppkommer, dels färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper, bland annat med hjälp av digitala verktyg och medier.

Utifrån studier av samhällsfrågor ska utbildningen ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. I detta ingår att kunna avgöra om påståenden är grundade på fakta och att kunna urskilja värderingar i olika typer av källor. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet.

Utbildningen ska utveckla elevernas vetenskapliga medvetenhet genom att de får formulera och utreda frågeställningar och pröva att tillämpa teorier och metoder som används inom samhällsvetenskapen. Eleverna ska ges möjlighet att diskutera lösningar på samhällsvetenskapliga problem och motivera ställningstaganden med väl grundade argument.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att skriva, läsa, tolka och förstå olika typer av texter inom utbildningens olika kunskapsområden. Eleverna ska också ges möjlighet att uttrycka sig i varierande skriv- och talsituationer på framför allt svenska och engelska.

Utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling. Utbildningen ska också ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett tvärvetenskapligt förhållningssätt.


Göteborgs Högre Samskola
Gymnasieskola
Kontaktuppgifter
Stampgatan 13, 416 64, Göteborg
031-3502700

Frågor och svar

Ja, du kan som individuellt val välja på många olika typer av kurser: musik, bild, språk, matte, fördjupningskurser inom programmet eller breda kurser som passar alla program. 

Absolut! Du kan välja kurser ur vårt kursutbud och ansöka om utökat program för ytterligare kurser. Många elever på Samskolan läser mer än 2500 poäng. Vi garanterar dig 200 poäng utökade kurser ifall du vill.

Absolut – om du planerar dina studier och utnyttjar SA-tiden. Då finns det gott om tid till annat.

Vi har egen skolrestaurang som vi är mycket stolta över. Det finns alltid tre rätter att välja på och ett fantastiskt salladsbord! 

Vi har trådlöst nätverk i hela skolan. Eleverna har tillgång till Office 365, webbaserad e-post och lagring.

Alltsedan Samskolan grundades för drygt 110 år sedan har vi varvat teoretiska ämnen med praktisk-estetiska. Anledningen är att om man utvecklar alla sina förmågor leder det till goda studieresultat och till en god hälsa, både fysiskt och psykiskt. 

Vi har två idrottssalar på skolan. En traditionell sal på Stampgatan och Svingelns Sporthall på Bältgatan.

Ja, Svingelns hållplats finns 100 m från skolan.

Ja, vi har moderna laborationssalar i naturämnena, musiksalar, bildateljé, bibliotek. Flera ämnen finns i samlade ämnesinstitutioner där man kan sitta och arbeta med studiero.

Om! På hösten går vi alla Vildmarksleden, i december har vi Lussefesten med föräldrauppvisning och elevfest, höstterminen avslutas i en konsertlokal med kör, orkester och band. På våren har vi vårsång, studentfestligheter och till sist en festlig avslutning på en konsertlokal. 

Nej! Ägarformen är en icke vinstdrivande stiftelse. Alla pengar går till utbildning!

Drygt 1000 varav hälften ca 550 på gymnasiet.

På samskolan jobbar vi för att alla ska känna sig välkomna och motiverade i vår miljö, där ambition och drivkraft är något positivt och som uppmuntras. Här behandlas alla lika oavsett vilka förutsättningar man kommer ifrån.

Nationella prov är gemensamma för alla gymnasier och påverkar hur höga betyg som skolan får sätta. På Samskolan får man en bra undervisning som ger bra möjligheter att lyckas både på de nationella proven och senare på högskolan.

Att kvalitetssäkra betygen är en hederssak för oss.

Ja, 100%. Det är mycket viktigt för oss.