
Drottning Blankas Gymnasieskola Göteborg Odin
Monter nr. F02:13.
I anrika skollokaler ett stenkast från Svingeln hittar du Drottning Blankas gymnasieskola Gårda. Vi erbjuder attraktiva utbildningar, många av våra elever på yrkesprogrammen har jobb redan innan de tar studenten. Framgången ligger i att vi anpassar våra utbildningar efter vad branschen söker, samtidigt som vi fokuserar på vilka behov våra elever har. Det bästa av två världar!
Vårt gymnasium är en av fyra Drottning Blanka-skolor i Göteborgsregionen. De andra heter Drottning Blankas Gymnasieskola Göteborg Centrum, Göteborg Operan och Kungsbacka.
Vi värnar om relationer och är övertygade om att engagemang är nyckeln till en bättre värld. Det personliga engagemanget vi har kring din framgång och ditt välmående är viktigast..
Våra program
- Management | Ekonomiprogrammet – Ekonomi
- Kriminologi | Samhällsvetenskapsprogrammet – Beteendevetenskap
- Akutsjukvård | Vård- och omsorgsprogrammet
- Träning och ledarskap | Barn- och fritidsprogrammet – Fritid och hälsa
- Försäljning och service | Försäljnings- och serviceprogrammet
- Hotell och turism | Hotell- och turismprogrammet
Läs mer om oss på vår hemsida.
Öppet hus
Varmt välkommen att besöka oss på öppet hus – som vi har längtat efter att få träffa dig! Under våra öppna hus finns både elever och personal på plats för att berätta om skolan och våra program. Passa på att se våra lokaler och få svar på alla dina frågor!
Onsdag den 16 oktober kl. 17-19
Lördag den 9 november kl. 12-14
Onsdag 11 december kl. 17-19
Torsdag den 16 januari kl. 17-19
Få påminnelser inför öppet hus, klicka här!
Utbildningar
Barn- och fritidsprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta med barn, ungdomar eller vuxna inom pedagogiska och sociala yrkesområden eller i fritids- och friskvårdssektorn. Inom programmet ska eleverna också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier inom dessa områden.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i pedagogik och deras färdigheter i att utföra arbetsuppgifter som förekommer inom de verksamheter programmet utbildar för. Utbildningen ska leda till att eleverna, beroende på inriktning, kan möta, assistera och stödja barn, ungdomar eller vuxna i deras utveckling.
Kunskaper om människors hälsa och levnadsvanor och om olika former av hälsofrämjande arbete är också centralt inom programmet. Arbetsmiljö- och arbetsorganisationsfrågor ska ingå i utbildningen för att förebygga arbetsskador och för att främja god hälsa.
Kännetecknande för de verksamheter som programmet utbildar för är samverkan, samarbete och kommunikation. För att arbeta med människor krävs bland annat förmåga att lyhört, kreativt och med omdöme skapa optimala förutsättningar för alla människors delaktighet och lärande. Utbildningen ska därför ge eleverna möjlighet att särskilt utveckla dessa förmågor.
Verksamheternas betoning på arbete med människor gör att ett etiskt förhållningssätt ska vara centralt i utbildningen. Utbildningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till medier för att kunna stödja barn, ungdomar och vuxna i en säker medieanvändning. Kunskaper om grundläggande demokratiska värden och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter är viktiga i de verksamheter som utbildningen förbereder för. Genom utbildningens betoning på möten mellan människor ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och diskutera sociala och kulturella frågor.
Flera av de verksamheter som programmet utbildar för innebär arbete med människors hälsa. Därför ska utbildningen leda till att eleverna utvecklar ett hälsofrämjande förhållningssätt. Eleverna ska också utifrån kunskaper om människors lärande och levnadsmiljöer kunna analysera och reflektera över människors olika levnadsvillkor och möjligheter att utvecklas. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt.
Utbildningen ska inriktas mot problemlösning och stimulera till handlingsberedskap. Eleverna ska därför genomföra uppgifter och lösa praktiska problem såväl självständigt som i samarbete med andra. De ska också utveckla kunskaper i att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera arbetet, såväl på verksamhets- som på individnivå, såväl med som utan digitala verktyg.
Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla initiativförmåga och kreativitet för att kunna arbeta på ett utvecklingsinriktat sätt. Elevernas medverkan vid val av arbetsformer och innehåll i studierna har därför en särskild pedagogisk innebörd. Utbildningen kan även förbereda för eget företagande inom området.
Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Samhällsvetenskapsprogrammet har tre inriktningar.
Inriktningen
Inriktningen
Inriktningen
Ekonomiprogrammet har två inriktningar.
Inriktningen
Inriktningen
Barn- och fritidsprogrammet har två inriktningar.
Inriktningen fritid och hälsa ska ge kunskaper om människors fritid och om olika fritids- och friskvårdsverksamheter samt om människors hälsa och hälsofrämjande arbete. Den ska förbereda eleverna för arbete inom fritids- och friskvårdssektorerna.
Inriktningen pedagogiskt och socialt arbete ska ge kunskaper om barns och ungas utveckling, lärande, behov och rättigheter samt om olika pedagogiska verksamheter. Vidare ska inriktningen ge kunskaper om sociala frågor och problem samt deras konsekvenser och lösningar. Den ska förbereda eleverna för arbete som till exempel barnskötare i förskolan eller elevassistent i skolan, alternativt förbereda för arbete inom exempelvis funktionshinderområdet eller bevakningsområdet.
Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.
Försäljnings- och serviceprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta med försäljning, kommunikation, marknadsföring och service inom handelsbranschen.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om handelsbranschen samt om försäljning och service via olika kanaler och plattformar. Den ska också utveckla deras färdigheter i att utföra arbetsuppgifter inom yrkesområden som försäljning, inköp och varuflöden, kommunikation och marknadsföring, kundservice samt affärsutveckling. Utbildningen ska vidare utveckla elevernas kunskaper om entreprenörskap och eget företagande och förbereda eleverna för karriärutveckling inom handelsbranschen.
Försäljning och service förutsätter kontakter och kommunikation mellan människor i olika sammanhang och genom olika kanaler. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att möta och kommunicera med människor i affärs- och medarbetarrelationer såväl inom landet som internationellt. Handel sker i allt större utsträckning på en global marknad. Utbildningen ska därför också ge möjligheter till fördjupade studier i engelska.
Eleverna ska få möjlighet att formulera och kommunicera synpunkter och budskap både muntligt och skriftligt samt med hjälp av olika medier. Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att söka, analysera och värdera information från olika branscher och områden. Den ska utveckla elevernas färdigheter i att använda digital teknik för kommunikation, marknadsföring och försäljning på ett situations- och målgruppsanpassat sätt.
Utbildningen ska ge kunskaper om arbetsrätt, arbetsmiljö och diskrimineringsfrågor i arbetslivet. Eleverna ska också få kunskaper om vilka faktorer som påverkar hälsa och välbefinnande samt om social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet.
Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att agera på ett etiskt sätt i sin kommande yrkesroll samt att ta ett eget ansvar och agera med omdöme. Eleverna ska vidare utveckla förmågan att diskutera och reflektera över sitt eget lärande utifrån olika arbetsuppgifter och metoder och därigenom förbereda sig för fortsatt lärande i yrkeslivet och få en förståelse av verksamheten och yrkesrollen. Inom yrkesområdet ska eleverna även kunna diskutera och reflektera kring miljöaspekter och företagets roll i samhället.
Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.
Hotell- och turismprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom hotell-, konferens- och turismnäringen.
Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om service och bemötande, vilket är centralt inom branschen. Den ska också utveckla elevernas kunskaper i kommunikation, marknadsföring, försäljning och entreprenörskap. För att ge god service och möta gäster och kunder på ett yrkesmässigt sätt krävs kunskaper om människors behov och traditioner i olika situationer. Det handlar om att vara lyhörd och flexibel i mötet med gäster och kunder med olika förväntningar på service. Utbildningen ska därför ge eleverna möjlighet att diskutera och reflektera kring hur traditioner och etiska uppfattningar påverkar människor och deras efterfrågan på service. Eleverna ska också ges möjligheter att diskutera och reflektera kring sociala och kulturella frågor.
Arbete inom branschen ställer höga krav på goda språkkunskaper och kunskaper om resmål och resvägar. Därför ska utbildningen ge eleverna möjligheter att utveckla dessa kunskaper.
Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att arbeta med planering, organisation och ekonomi. Dessutom ska den bidra till att utveckla elevernas förmåga att använda digital teknik som förekommer inom för utbildningen relevanta yrkesområden. Vidare ska utbildningen ge kunskaper om branschen, både nationellt och internationellt. Branschkunskap innefattar bland annat kunskaper om vilka aktörer som finns och deras roller, besöksnäringens bakgrund, nuvarande omfattning och framtida möjligheter, påverkan på miljön samt kunskaper om de lagar och andra bestämmelser som ska tillämpas inom området. Arbetsmiljö- och arbetsorganisationsfrågor ska ha en central plats i utbildningen för att förebygga arbetsskador och för att främja god hälsa.
I yrkesrollen ingår att ta personligt ansvar och att handla med gott omdöme. Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att söka, analysera, kritiskt granska och värdera information samt informera andra både muntligt och skriftligt och med hjälp av olika medier. Eleverna ska också diskutera och reflektera över sitt eget lärande utifrån olika arbetsuppgifter och metoder och därigenom förbereda sig för fortsatt lärande i yrkeslivet och få en förståelse av verksamheten och yrkesrollen.
Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflekterar över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.
Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.

Intresseformulär
Är du nyfiken av en eller flera av våra program? Gör en intresseanmälan så skickar vi dig mer information! Fyll i dina uppgifter samt vilken/vilka utbildningar du är intresserad av i formuläret nedan.
Videoklipp
Det här är Drottning Blankas Gymnasieskola
Drottning Blankas Gymnasieskola är skolan som bryr sig om både dig som elev och världen som du så småningom ska ut i.
Välkommen till oss på Drottning Blankas Gymnasieskola!
Skolan för dig som är nyfiken på världen
Vill du ha ett internationellt perspektiv i din utbildning? När du väljer att gå på en DBGY-skola får du unika möjligheter att vidga dina vyer. Dessutom får du som läser ett yrkesprogram möjlighet att göra APL (arbetsplatsförlagt lärande) utomlands, ex. i Limerick, Valetta, Milano, Skopje, Cordoba, Indien eller Sydafrika.
Besök oss som elev för en dag
Du vet väl om att du har möjlighet att göra ett skolbesök under en vanlig skoldag hos oss? Att komma och vara elev för en dag är det bästa sättet att verkligen lära känna skolan och den utbildning du är intresserad av.
Frågor och svar
Vi jobbar med Chromebooks, i Google Drive och Google Classroom. Alla elever får ett digitalt verktyg att låna under skoltiden.
De flesta lektioner startar mellan 8.30 och 9.00 och skoldagen är slut mellan 14 och 16. Men det kan såklart variera.
Ja, skolan har en egen matsal och skollunchen serveras från Matverket.
Det går ca 850 elever på Drottning Blanka Gårda.
Vi erbjuder tyska, franska och spanska som moderna språk.
Eleverna har idrott i Nordic Wellness stora, ljusa lokaler på Odinsgatan - en kort promenad från skolan. Där finns tillgång till både gruppträningssalar och gym. Utöver lektioner på Nordic Wellness använder vi möjligheten till utomhusundervisning vid exempelvis heden (där även skridskoåkning äger rum vintertid). Simning sker i Valhalla.
Det brukar vara kommunen som avgör om man får ett busskort eller inte. Regeln som gäller är att man måste bo 6 km från skolan för att få ett busskort.
Det är viktigt för oss att det går bra för dig - därför har vi givetvis kurator, skolsköterska och specialpedagoger.
Andra utställare att spana in

Monter nr. F02:13. Med vårt centrala läge nära Centralstationen och fina skolbyggnad har vi tillsammans med våra elever skapat en riktigt …

Monter nr. F02:13. Välkommen till Drottning Blankas Gymnasieskola Kungsbacka.Efter en kort promenad från Kungsbacka station välkomnas du till en familjär …