Franklins gymnasium
Gymnasieskola

Franklins gymnasium

Ta genvägen till framtiden hos oss!
- Börja med att hälsa på oss i monter B04:21.

På Franklins gymnasium får du bästa möjliga förutsättningar att utvecklas och nå din fulla potential. Upplev undervisning utöver det vanliga av engagerade lärare i toppklass. Få en unik inblick i en av Sveriges hetaste framtidsbranscher. Bli del av en varm gemenskap på en liten och framtidstänkande skola, med ambitiösa elever och ett rikt socialt liv med många elevföreningar.   

Vi vet vad som ger resultat och har anpassat skolan efter det

Bästa förberedelsen för vidare studier... det ska du få hos oss!
Vi satsar på studieteknik, har skolstart kl. 09 och ett schema som möjliggör både korta skoldagar, fördjupningar och mer lärartid  –  för alla. Våra elever stannar ofta och pluggar ihop efter lektionstid. Det är både roligare och lättare att komma vidare när du är i gott sällskap - särskilt när du har tillgång till lärare ända fram till kl. 17.  
För att du skall må topp i både kropp och själ har du har regelbundna mentorsträffar och vi har ett elevhälsoteam där någon finns på plats varje dag.
Dina idrottslektioner utgår ifrån Nordic Wellness i Mölndal Galleria och gymkortet får du även använda privat. Din lunch äter du på restauranger i och runt Mölndals innerstad. 
Mer information om vårt skolupplägg.

Läs Naturvetenskap eller Teknik med Life Science-profil

Båda programmen håller högsta möjliga kvalitet och maximerar din förberedelse för vidare studier. Inom Life Science-profilen gör du spännande projektarbeten och inspireras av verkliga forskare – bl.a. från AstraZeneca. 

Inriktningar och programfördjupningar

  • Naturvetenskap: Inriktningarna Naturvetenskap och
    Naturvetenskap och Samhälle. 
    Mer info Naturvetenskapsprogrammet

  • Teknik: Inriktning Teknikvetenskap med tre valbara programfördjupningar.
    Bioteknik - För dig som gillar människa, natur och teknik och vill lära dig mer om allt ifrån gensaxar och de minsta beståndsdelarna i världen till evolutionen och våra ekosystem.
    Programmering/AI  -
    För dig som gillar problemlösning och skapa smarta program som hanterar den stora mängd data vi har i samhället.
    Produktutveckling -
    För dig som gillar att arbeta kreativt och praktiskt för att lösa samhällsproblem eller designa smarta produkter. 
    Mer info Teknikprogrammet

Kom på Öppet hus

Lördag 11 november – onsdag 22 november – lördag 20 januari
Träffa våra elever, lärare och rektor Maria. Ta en fika, känn in den härliga atmosfären, lyssna till rektor och mentorer när de berättar om skolan och gå en rundtur i våra fina lokaler. Passa på att fråga om allt som du undrar över. Säkra din plats - Gör en intresseanmälan på vår hemsida. 

Enskild visning av skolan eller skuggning

Kan du inte komma på Öppet hus? Passa på att boka en enskild visning hos oss. Kanske vill du följa en elev en dag på skolan (skuggning)?
Boka visning eller skuggning

Varmt välkommen till oss på Franklins gymnasium! 

Vi ser fram emot att lära känna dig!

Utbildningar

Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst naturvetenskap, matematik och teknik men även inom andra områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om sammanhang i naturen, om livets villkor, om fysikaliska fenomen och skeenden och om kemiska processer. Inom biologi, fysik och kemi beskrivs omvärlden i modeller som utvecklas i ett samspel mellan experiment och teori. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om matematik. Matematik är ett eget ämne med sin särart, och det är även ett hjälpmedel vars begrepp och symbolspråk används för att utforma modeller i avsikt att förstå och analysera samband inom andra ämnesområden. Utbildningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och kreativitet samt deras förmåga till analytiskt tänkande.

Genom utbildningen ska eleverna utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Det innefattar förmåga till kritiskt tänkande, logiska resonemang, problemlösning och systematiska iakttagelser. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla en förmåga att värdera olika typer av källor och kunna skilja på påståenden som bygger på vetenskaplig respektive icke-vetenskaplig grund. Förståelse av naturvetenskap bygger på ett samspel mellan teori och praktisk erfarenhet. Experiment, laborationer, fältstudier och andra jämförbara praktiska moment ska därför vara centrala inslag i utbildningen.

Utbildningen ska innehålla ett idéhistoriskt perspektiv vilket innebär att naturvetenskapens idéer och teorier studeras som delar i ett historiskt förlopp. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla intresse för naturvetenskapliga frågeställningar och de ska få ta del av aktuella forskningsrön inom relevanta områden. Utbildningen ska ge förståelse av hur naturvetenskap och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra och särskilt belysa naturvetenskapens roll i frågor om hållbar utveckling. Eleverna ska också ges möjlighet till etiska diskussioner om naturvetenskapens roll i samhället.

Språket är ett redskap för kommunikation men också för reflektion och lärande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att argumentera och att uttrycka sig i avancerade skriv- och talsituationer med anknytning till naturvetenskap och matematik. Eleverna ska även kunna förstå, läsa och skriva om samt diskutera grundläggande naturvetenskap på engelska.

Inom naturvetenskap och matematik sker datainsamling och beräkningar samt modellering i huvudsak med datorstöd. Förmågan att söka, sovra, bearbeta och tolka information samt att tillägna sig ny teknik är viktig för naturvetare och matematiker. Utbildningen ska därför ge god vana att använda modern teknik och utrustning.

Utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga samt stimulera dem att se möjligheter, försöka lösa problem, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst teknik- och naturvetenskap men även inom andra områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i teknik och teknisk utveckling. Den ska också belysa teknikens roll i samspelet mellan människa och natur med hänsyn till hållbar utveckling. Vidare ska utbildningen utveckla elevernas kunskaper om fysik, kemi och matematik med fokus på tekniska processer.

I teknik ska eleverna undersöka, beskriva och systematisera olika egenskaper hos tekniska objekt och processer. I fysik och kemi ska eleverna undersöka, beskriva och systematisera olika företeelser i naturen samt göra kopplingar till tekniska processer. Matematik är inom teknikområdet ett språk och ett redskap för att förstå, uttrycka och analysera sammanhang. Alla ämnen inom utbildningen ska bidra till att utveckla elevernas förmåga att använda digital teknik, särskilt som ett redskap för teknik och teknisk utveckling.

Det tekniska kunskapsområdet omfattar hur teknik formas och ständigt förändras. Utbildningen ska visa sambanden mellan de olika delarna i teknikutvecklingsprocesser och bidra till att eleverna förstår hela kedjan i utveckling av teknik i ett hållbart samhälle. Teknikutveckling innebär att analysera behov, utveckla en idé, designa, konstruera, producera, använda, sälja och återvinna. Utbildningen ska bygga på ett etiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till teknik och ett kritiskt, kreativt och konstruktivt tänkande ska främjas.

I utbildningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet. Utbildningen ska också innehålla kreativa och problemlösande arbetsformer samt ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett tvärvetenskapligt förhållningssätt. Teori och praktisk tillämpning ska samverka och utbildningen ska ge eleverna kunskaper om och färdigheter i att samarbeta med andra. Eftersom utveckling av teknik ofta sker i projektarbetsform, ska utbildningen ge kunskaper om projektarbete och färdigheter i att arbeta i projekt såväl enskilt som i grupp. Centralt för teknikutveckling är att analysera, modellera, simulera, rimlighetsbedöma, utveckla, se samband, dra slutsatser och argumentera utifrån resultatet. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att analysera och förstå tekniska system.

Utbildningen ska vidareutveckla elevernas kommunikativa förmågor i tal, skrift och visualisering. Det innebär bland annat att förmedla synpunkter, förklara sammanhang och dokumentera samt använda uttrycksformer anpassade till olika målgrupper och att förstå kommunikationens specifika roll inom teknikområdet. Utbildningen ska ge kunskaper om interaktiva och digitala medier för att eleverna till exempel ska kunna presentera tekniskt innehåll och framställa modeller. Utbildningen ska ge eleverna kunskaper om och färdigheter i engelska i en teknisk kontext, så att de kan utveckla sin kommunikativa förmåga och därmed ta del av teknik och teknikutveckling. Entreprenörskap och företagande är delar i processer där teknik utvecklas och ska därför ingå i utbildningen. Utbildningen ska uppmuntra eleverna att utveckla nya och kreativa lösningar, såväl med som utan digital teknik, för att skapa och möta förändringar.

Den ska tydliggöra hur utvecklingen av produkter och tjänster lokalt och globalt kan ske på ett hållbart sätt. Utbildningen ska utgå från både kvinnors och mäns erfarenheter i förhållande till teknikområdet och ska ge kunskaper om hur föreställningar och traditioner styr uppfattningar om manligt och kvinnligt. Eleverna ska även utveckla förståelse av människors olika förutsättningar i förhållande till teknik och teknikutveckling.

Utbildningen ska ge förståelse av hur teknisk utveckling och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra. Den ska också förklara hur dåtidens teknik har påverkat vår tid och hur vår tids teknik kan komma att påverka framtiden.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/teknikprogrammet

Teknikprogrammet har fem inriktningar.

Inriktningen design och produktutveckling ska ge kunskaper om och färdigheter i design och produktutveckling där datorstyrd design samt konstruktion är centrala. Den ska också behandla designprocess och designmetodik.

Inriktningen informations- och medieteknik ska ge kunskaper om och färdigheter i informations-, kommunikations- och medieteknik. Den ska behandla datorkommunikation, programmering, digital media, webbutveckling samt dator- och kommunikationsteknik.

Inriktningen produktionsteknik ska ge kunskaper om och färdigheter i produktion och företagande. Den ska behandla automation och hur produktionslinjer styrs samt ge produktionskunskaper inom olika områden.

Inriktningen samhällsbyggande och miljö ska ge kunskaper om och färdigheter i samhällsbyggande, miljö och arkitektur. Den ska behandla byggande och miljöfrågor ur ett brett perspektiv, såväl tekniskt, ekologiskt och estetiskt som ekonomiskt och socialt.

Inriktningen teknikvetenskap ska ge kunskaper om och färdigheter i teknikvetenskapens arbetsmetoder och verktyg för matematisk modellering, simulering, styrning och reglering. Den ska fördjupa kunskaper om teknik, matematik och fysik.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/teknikprogrammet
Franklins gymnasium
Gymnasieskola
Kontaktuppgifter
Göteborgsvägen 19, 431 30, Mölndal
0738-682911

Intresseformulär

Är du nyfiken av en eller flera av våra program? Gör en intresseanmälan så skickar vi dig mer information! Fyll i dina uppgifter samt vilken/vilka utbildningar du är intresserad av i formuläret nedan.

E-post skickat!

Videoklipp

Rektor Maria Solérius berättar (nästan) allt om skolan!

Se allt eller hoppa till det avsnitt som du är mest intresserad av. 
0:20)  Inriktningar, programfördjupningar
0:57)  En dag på Franklins (inkl. schema)
2:26)  Laborationer på universitetet
3:00)  The Study
3:43)  Life Science på Schemat
4:23)  Månadens forskare
4:51)  Öppen skola till kl. 17
5:40)  Lunch på restaurang (matkort)
6:14  Gymkort på Nordic Wellness
6:45)  Samarbete med AstraZeneca
7:47)  Certifierad partnerskola med Unga Forskare

Life Science på Franklins gymnasium – fördjupat

Vill du veta precis allt om vår Life Science-profil? Se filmen i sin helhet eller hoppa till det avsnitt som du är mest intresserad av.

0:33) Vad är Life Science?
01:17) Varför har Franklins en Life Science-profil?
02:24) Hur märks det i vardagen att vi arbetar med Life Science? 04:19) Vad innebär det att vara certifierad samarbetsskola med Unga Forskare?

Så hjälper våra heltidsmentorer dig i dina studier!

Mentorerna Kristin och Louise jobbar på heltid med att stötta alla elever som läser på Franklins gymnasium. Här får du lära dig mer om hur det går till!

Rundvandring på Franklins gymnasium

Hur ser klassrummen ut? Var är skönaste hänget? Var är skåpen? Närmaste hållplats? Och hur ser uppehållsrummen ut? Häng med på en rundtur på skolan med Linn och Jessika från Teknikprogrammet och få alla svaren!

Life Science-profil på gymnasiet? Vad är det?

Vi är den enda skolan i Göteborgsregionen med unik Life Science-profil. Men vad är egentligen Life Science? Och vad innebär en Life Science-profil?

Vill du veta mer? Se vår fördjupande film om Life Science-profilen - och boka gärna plats på Öppet hus!

Filmen om Franklins gymnasium

Undrar du också vad Franklins gymnasium är för en skola? Då är detta filmen för dig! Här får du träffa rektor, lärare och elever som på korta 1 min 36 sekunder berättar om skolan.

Så förbereder vi dig för vidare studier

Hos oss på Franklins gymnasium ska du få den absolut bästa förberedelsen för vidare studier. Men vad innebär det egentligen för dig som är elev här?

Naturvetenskapsprogrammet på Franklins gymnasium

Vill du få en snabb inblick i vårt Naturvetenskapsprogram? Då är detta filmen för dig. 

Teknikprogrammet på Franklins gymnasium

Vill du lära dig mer om vårt Teknikprogram? Då är detta rätt film för dig. 

Frågor och svar

Börja ca 09 - sluta ca. 15
Eftersom forskning visar att ungdomar i gymnasieåldern når bättre studieresultat när de sover lite längre på morgonen, så börjar alltid dina ordinarie lektioner ca. kl. 09.00. Du slutar vid cirka kl. 15.

En vanlig dag har du en längre lektion på förmiddagen och en längre lektion på eftermiddagen. Att ha längre lektioner är väldigt uppskattat av både elever och lärare. Vi hinner med både ämnesfördjupningar och att variera lektionerna. Självklart finns det utrymme för bensträckare och mikropauser.

Matkort på stan
För att kunna prestera väl i skolan behövs bra och näringsrik lunch. Du som är elev på Franklins gymnasium får lunchkort som gäller på flera restauranger i Mölndals innerstad. Lunchkortet är väldigt uppskattat bland skolans elever.

Vi har  delar av idrottsundervisningen i Nordic Wellness lokaler i den nya gallerian i Mölndals innerstad. Men vår idrottslärare tar med eleverna på idrottsanläggningar runt om i Mölndal för en varierad idrottsundervisning.

Gratis gymkort i anslutning till undervisningen
En bonus med detta är att alla våra elever i anslutning till idrottsundervisningen får ett gratis gymkort som även går att använda utanför ordinarie lektionstid - både på anläggningen i Mölndal Galleria och på den i Krokslätts fabriker-området.

Franklins gymnasium är en kommunal gymnasieskola som drivs av Mölndals stad. 

Eftersom det inte är skolan själv som bestämmer meritpoängen så kan vi inte veta det med exakthet. Antagningspoängen beror på hur höga poäng elever som söker till skolan vid just det tillfället.
Det kan skifta från år till år - mycket eller lite.

Antagningspoäng Franklins vid slutantagning 2022:

Natur - 285,5 (median 312,5)
Teknik - 300,5 (median 310)

Antagningspoäng Franklins vid slutantagning 2021:

Natur - 270.5
Teknik - 275.5

Antagningspoäng Franklins vid slutantagning 2020:

Natur - 260
Teknik - 265

Ditt lunchkort är laddat med en dagens lunch, oavsett vad lunchen egentligen kostar på restaurangen. Lunchkortet gäller på följande restauranger i Mölndal:

Benne Pasta
Cafe Skåne
Mölndal Sushi
Roys Restaurant
Restaurang Freja
Gamla Beirut
Subway
MAX
Lemon Pepper
Pia´s place
Mersmak

Matematik 5

Matematik specialicering

Engelska 7

Idrott och hälsa 2

Programmering

Moderna språk

Entreprenörskap

Psykologi

Estetisk kommunikation

Fler kurser kan bli aktuella om det finns ett intresse från elever.

Ja, du som elev på Franklins gymnasium kommer att få låna en egen dator (PC) under din skoltid. Alla elever på skolan får likadana datorer. Datorn du får låna är anpassad för att klara av CAD-program.

Franklins gymnasium är uppkallat från Rosalind Franklin, en av de forskare som starkt bidrog till upptäckten av DNA-molekylens uppbyggnad. I början av 1950-talet lyckades hon ta tydliga röntgendiffraktionsbilder av DNA.

Vid den här tiden arbetade forskare världen över med att lösa gåtan om hur DNA var uppbyggt. Men trots den bild Rosalind lyckades ta, fick hon ingen ära och berömmelse för sitt arbete. Hennes forskarkollega Maurice Wilkins tog nämligen delar av hennes arbete och visade för forskarna James D Watson och Francis Crick. Tillsammans lyckades de bygga en modell av den dubbla spiralformade DNA-molekylen, till stora delar tack vare Rosalinds arbete. De publicerade sina resultat i en artikel tidskriften Nature år 1953 utan Rosalinds vetskap – och utan att nämna henne.

Fem år senare dog Rosalind Franklin i cancer, bara 38 år gammal, medan Watson och Crick tillsammans med Maurice Wilkins belönades med Nobelpriset i medicin år 1962.

Idag har vi 9 klasser och ca 300 elever. 

Ja! Du får ett busskort av din hemkommun som gäller för resor mellan hemmet och skolan.

Andra utställare att spana in

Krokslättsgymnasiet
Krokslättsgymnasiet
Gymnasieskola

Yrkesutbildningar med framtidsmöjligheterTräffa oss i monter B03:14! På Krokslättsgymnasiet läser du ett yrkesprogram i toppklass som ger dig alla möjligheter …

Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola
Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola
Gymnasieskola