Angeredsgymnasiet
Gymnasieskola

Angeredsgymnasiet

Vi ger dig möjligheter!

Angeredsgymnasiet är bevisat bäst på att få dig att överträffa dig själv. Vi som jobbar här ser och stöttar varje elev. Vi går in med mer energi, fler aktiviteter och större hjärta än någon annan. Dessutom jobbar vi hårt för att du ska få kontakt med företag och mentorer som öppnar dörrar framåt.

Kort sagt: hos oss får du kraften, kunskapen och kontakterna du behöver för att ta dig till nästa nivå.

  • Vi har högskoleförberedande program, yrkesprogram, introduktionsprogram och lärlingsutbildning. 
  • Vi har ett av Göteborgs största nätverk och ett mycket gott samarbete med ett 40-tal företag och organisationer som vi kallar Angeredsutmaningen – och detta nätverk får ALLA våra elever ta del av! Kolla in angeredsutmaningen.se för att läsa mer om de möjligheter som erbjuds där.
  • Vi har alltid öppet hus! Vi planerar för var och en som vill besöka oss så att du får följa med en klass och se hur det är på vår skola. Kontakta oss för att boka tid. 

Välkommen till Angeredsgymnasiet!

Utbildningar

Ekonomiprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst ekonomi, juridik och andra samhällsvetenskapliga områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i samhällsekonomi, företagsekonomi, entreprenörskap och juridik. Samhällsekonomi handlar om hur samhällets resurser används på bästa sätt för att tillgodose människors behov.

Företagsekonomi utgår från företagens perspektiv och ska tillsammans med entreprenörskap utveckla kunskaper som krävs för att starta och driva företag.

Inom juridiken behandlas det svenska rättssystemet samt lagar och andra författningar som styr eller påverkar företag, organisationer och privatliv. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om hur människor tänker, känner och handlar. Sådana kunskaper i psykologi är viktiga vid beslut och bedömningar inom både ekonomi och juridik.

De ekonomiska sambanden i världen är komplexa och förändringar som sker inom ett område får ofta konsekvenser inom ett helt annat. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om ekonomiska förhållanden i samhället, om länders olika förutsättningar för handel samt om grunderna för internationella sammanslutningar och avtal.

Den ska även ge kunskaper om villkor för en hållbar utveckling, såväl ur miljösynpunkt som ekonomiskt och socialt. Vid studier i ekonomi är historisk kunskap central. Därför ska utbildningen utveckla elevernas historiska kunskaper så att de förstår nutiden och kan resonera kring orsakssamband och följder av olika beslut.Utbildningen ska vidare ge kunskaper om företagens roll i samhällsutvecklingen, lokalt, regionalt, nationellt och globalt.

Den ska även belysa det juridiska och moraliska ansvar som följer av företagande. Innehåll och arbetsformer ska främja elevernas kreativitet och förmåga att samarbeta, ta ansvar och omsätta idéer i praktisk handling.

I utbildningen ska eleverna ges möjlighet att praktiskt få pröva företagande.Utbildningen ska ge förutsättningar för eleverna att utveckla grunder i ett vetenskapligt förhållningssätt samt träning i att söka, sovra, analysera och värdera information utifrån främst samhällsekonomiska, företagsekonomiska och juridiska frågeställningar.

Utbildningen ska utveckla såväl elevernas förmåga att resonera ur individens, företagets och samhällets perspektiv som deras förmåga att dra slutsatser och argumentera för sina ställningstaganden. För att beskriva och förklara ekonomiska och juridiska företeelser i samhället ska utbildningen ge eleverna kunskaper i att använda centrala begrepp, teorier och modeller.

Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att strukturera och presentera sina resultat enligt vetenskapliga normer och anpassat till målgrupp. Alla ämnen inom utbildningen ska bidra till att utveckla elevernas språkliga förmåga och till att digital teknik används som ett redskap för informationssökning, presentation och kommunikation. 


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/ekonomiprogrammet

Ekonomiprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen ekonomi ska ge kunskaper inom företagsekonomiska områden som redovisning, kalkylering, marknadsföring samt ledarskap och organisation. Inriktningen ska också ge färdigheter i att starta och driva ett företag.

Inriktningen juridik ska ge kunskaper om rättsordningens betydelse i ett demokratiskt samhälle och hur den påverkas av internationell rätt. Inriktningen ska utveckla elevernas förmåga att analysera och bedöma juridiska problem med hjälp av rättskällor och juridiska metoder.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/ekonomiprogrammet

Ekonomiprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen ekonomi ska ge kunskaper inom företagsekonomiska områden som redovisning, kalkylering, marknadsföring samt ledarskap och organisation. Inriktningen ska också ge färdigheter i att starta och driva ett företag.

Inriktningen juridik ska ge kunskaper om rättsordningens betydelse i ett demokratiskt samhälle och hur den påverkas av internationell rätt. Inriktningen ska utveckla elevernas förmåga att analysera och bedöma juridiska problem med hjälp av rättskällor och juridiska metoder.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/ekonomiprogrammet

Försäljnings- och serviceprogrammet vänder sig till dig som vill arbeta med handel,
administration och kommunikation.
Du kan börja jobba direkt efter utbildningen eller fortsätta studera inom yrkeshögskolan.
Du kan också välja att läsa extra kurser för att studera vidare på högskolan.

Du lär dig om försäljning, inköp, varuflöden, logistik, marknadsföring, produkter, branscher och affärsutveckling.

Du lär dig administrativt och organisatoriskt arbete inom

företag och offentlig förvaltning, ekonomiuppföljning, kommunikation, kundservice, konferens- och receptionsarbete.
På programmet läggs stor vikt vid arbetsmiljöfrågor
för att undvika arbetsskador och för att bygga upp en
god hälsa.

Du lär dig om detalj- och partihandel. Du lär dig också om
näthandel, ledarskap och företagande och om entreprenörskap, service och kommunikation. Inriktningen ger möjlighet till jobb som t.ex. butikskommunikatör, butikssäljare,
företagssäljare och arbete inom logistik eller kundservice.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/forsaljnings--och-serviceprogrammet

Försäljnings- och serviceprogrammet vänder sig till dig som vill arbeta med handel,
administration och kommunikation.
Du kan börja jobba direkt efter utbildningen eller fortsätta studera inom yrkeshögskolan.
Du kan också välja att läsa extra kurser för att studera vidare på högskolan.

Du lär dig om försäljning, inköp, varuflöden, logistik,
marknadsföring, produkter, branscher och affärsutveckling.
Du lär dig administrativt och organisatoriskt arbete inom
företag och offentlig förvaltning, ekonomiuppföljning, kommunikation, kundservice, konferens- och receptionsarbete.
På programmet läggs stor vikt vid arbetsmiljöfrågor
för att undvika arbetsskador och för att bygga upp en
god hälsa.

Du lär dig om detalj- och partihandel. Du lär dig också om
näthandel, ledarskap och företagande och om entreprenörskap, service och kommunikation. Inriktningen ger möjlighet till jobb som t.ex. butikskommunikatör, butikssäljare,
företagssäljare och arbete inom logistik eller kundservice.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/forsaljnings--och-serviceprogrammet

Individuellt alternativ utformas för en enskild elev och vänder sig i första hand till den som inte är behörig till ett yrkesprogram. Eleven kan läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och hela eller delar av kurser från nationella program i gymnasieskolan. Det kan också ingå andra insatser, exempelvis motivationsinsatser eller praktik.

• Man ska vara obehörig till yrkesprogram för att vara behörig till IMA.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram

Språkintroduktion utformas för en enskild elev och ska ge ungdomar som har nyligen kommit till Sverige en utbildning med fokus på svenska språket. Målet är att de ska kunna gå vidare till fortsatta studier inom gymnasieskolan eller till annan utbildning.

• För att vara behörig till IMS ska man vara obehörig till övriga program.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram

Yrkesintroduktion är en yrkesinriktad utbildning som kan leda till arbetsmarknaden eller till ett yrkesprogram. Eleven ska både kunna läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och kurser från nationella program i gymnasieskolan. Skolorna kan erbjuda yrkesintroduktion för en enskild elev eller för en grupp av elever. För behörighet till IMY ska man vara obehörig till yrkesprogram.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram

Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst naturvetenskap, matematik och teknik men även inom andra områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om sammanhang i naturen, om livets villkor, om fysikaliska fenomen och skeenden och om kemiska processer. Inom biologi, fysik och kemi beskrivs omvärlden i modeller som utvecklas i ett samspel mellan experiment och teori. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om matematik. Matematik är ett eget ämne med sin särart, och det är även ett hjälpmedel vars begrepp och symbolspråk används för att utforma modeller i avsikt att förstå och analysera samband inom andra ämnesområden. Utbildningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och kreativitet samt deras förmåga till analytiskt tänkande.

Genom utbildningen ska eleverna utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Det innefattar förmåga till kritiskt tänkande, logiska resonemang, problemlösning och systematiska iakttagelser. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla en förmåga att värdera olika typer av källor och kunna skilja på påståenden som bygger på vetenskaplig respektive icke-vetenskaplig grund. Förståelse av naturvetenskap bygger på ett samspel mellan teori och praktisk erfarenhet. Experiment, laborationer, fältstudier och andra jämförbara praktiska moment ska därför vara centrala inslag i utbildningen.

Utbildningen ska innehålla ett idéhistoriskt perspektiv vilket innebär att naturvetenskapens idéer och teorier studeras som delar i ett historiskt förlopp. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla intresse för naturvetenskapliga frågeställningar och de ska få ta del av aktuella forskningsrön inom relevanta områden. Utbildningen ska ge förståelse av hur naturvetenskap och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra och särskilt belysa naturvetenskapens roll i frågor om hållbar utveckling. Eleverna ska också ges möjlighet till etiska diskussioner om naturvetenskapens roll i samhället.

Språket är ett redskap för kommunikation men också för reflektion och lärande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att argumentera och att uttrycka sig i avancerade skriv- och talsituationer med anknytning till naturvetenskap och matematik. Eleverna ska även kunna förstå, läsa och skriva om samt diskutera grundläggande naturvetenskap på engelska.

Inom naturvetenskap och matematik sker datainsamling och beräkningar samt modellering i huvudsak med datorstöd. Förmågan att söka, sovra, bearbeta och tolka information samt att tillägna sig ny teknik är viktig för naturvetare och matematiker. Utbildningen ska därför ge god vana att använda modern teknik och utrustning.

Utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga samt stimulera dem att se möjligheter, försöka lösa problem, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.

För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.

Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram

Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.

För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.

Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram

Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.

För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.

Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram

Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.

För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.

Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram

Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.

För att vara behörig till programmet krävs
• lägst betyg E i ämnet svenska eller svenska som andraspråk
• samt fem andra ämnen. Ett av dessa fem ämnen måste vara engelska eller matematik.

Man ska vara obehörig till det nationella program som IMV riktar sig mot. Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp av elever.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram

Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom ett brett samhällsvetenskapligt område.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om samhällsförhållanden i Sverige och världen i övrigt, om samspelet mellan individ och samhälle samt om hur människors livsvillkor varierar över tid och rum. I detta ingår kunskaper om människor som individer, som gruppmedlemmar och som deltagare i en samhällsgemenskap, samt om samhällens strukturer, verksamheter och funktioner. Utbildningen ska behandla frågor om bland annat demokrati, kommunikation, etik, genus och miljö. Utbildningen ska även ge eleverna förståelse av hur olika faktorer påverkar möjligheterna att bygga ett hållbart samhälle.

Utbildningen ska också behandla makt ur ekonomiska, sociala och politiska aspekter. I detta ingår studier av faktorer som kan påverka och förklara det som sker i samhället alltifrån den lokala till den globala nivån. Utbildningen ska ge ett historiskt perspektiv för att eleverna med hjälp av det förflutna ska förstå förhållanden i dagens samhälle och orientera sig inför framtida samhällsförändringar.

Utbildningen ska behandla mediernas och informationsteknikens förutsättningar och möjligheter. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla dels kunskaper om kommunikation och om hur åsikter och värderingar uppkommer, dels färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper, bland annat med hjälp av digitala verktyg och medier.

Utifrån studier av samhällsfrågor ska utbildningen ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. I detta ingår att kunna avgöra om påståenden är grundade på fakta och att kunna urskilja värderingar i olika typer av källor. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet.

Utbildningen ska utveckla elevernas vetenskapliga medvetenhet genom att de får formulera och utreda frågeställningar och pröva att tillämpa teorier och metoder som används inom samhällsvetenskapen. Eleverna ska ges möjlighet att diskutera lösningar på samhällsvetenskapliga problem och motivera ställningstaganden med väl grundade argument.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att skriva, läsa, tolka och förstå olika typer av texter inom utbildningens olika kunskapsområden. Eleverna ska också ges möjlighet att uttrycka sig i varierande skriv- och talsituationer på framför allt svenska och engelska.

Utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling. Utbildningen ska också ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett tvärvetenskapligt förhållningssätt.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet har tre inriktningar.

Inriktningen beteendevetenskap ska ge kunskaper om människors utveckling, socialisation och samspel i olika sammanhang. I inriktningen ska eleverna fördjupa sin förståelse av människors agerande som individer samt som deltagare i grupper, organisationer och samhällen ur olika perspektiv. Inriktningen ska även ge kunskaper om kommunikation, lärande och ledarskap samt utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.

Inriktningen medier, information och kommunikation ska ge kunskaper om mediernas roll i samhället och hur man kan använda sig av medieteknik för att förmedla budskap på ett intresseväckande sätt. I inriktningen ska eleverna studera journalistik, information och reklam och praktiskt få pröva textens, bildens och ljudets kommunikativa möjligheter. Eleverna ska få utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper i olika interaktiva kommunikationsformer. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att undersöka hur media påverkar människor individuellt och i grupp när det gäller till exempel åsikts- och opinionsbildning och hur vår omvärldsuppfattning formas.

Inriktningen samhällsvetenskap ska ge kunskaper om samhällsstrukturer och om människors livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå. I inriktningen ska eleverna bredda och fördjupa sin förståelse av samhällsfrågor genom att tolka och förklara företeelser och sammanhang. Inriktningen ska också utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet

Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Inom programmet ska eleverna också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier inom främst dessa områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i vård, omvårdnad och omsorg samt ge kunskaper om hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. Inom vård och omsorg arbetar man med att bevara eller återställa människors hälsa och stödja deras förmåga att utveckla sina resurser. Arbetet utgår från en människosyn som betonar människors lika värde, mänsklig värdighet, livskvalitet och välbefinnande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om människan i olika åldrar ur biologiska, psykologiska, sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. I yrkesutövningen kombineras kunskaper från olika ämnesområden som medicin, pedagogik, sociologi, psykologi och vårdvetenskap. Utbildningen ska därför leda till att eleverna utvecklar en helhetssyn på människan och förståelse av livsstilens betydelse för hälsan.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att bemöta människor på ett yrkesmässigt sätt, kommunicera med respekt för individens integritet och ge människor möjlighet till delaktighet och inflytande. Eleverna ska också utveckla förståelse för människors olika behov och förutsättningar. Dessutom ska eleverna utveckla en förmåga att diskutera och ta ställning i etiska frågor som rör yrkesutövningen och att följa den etik som råder inom yrkesområdet.

Stora delar av yrkesområdet regleras i lagar och andra författningar. Utbildningen ska därför ge eleverna kunskaper om dessa bestämmelser.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation, eftersom det skapar en grund för ett gott samarbete samt för att kunna ge korrekt och komplex information till patienter och brukare. Ett rikt och nyanserat språk är dessutom ett redskap för reflektion och lärande. Kunskaper i språk ökar möjligheterna att kommunicera med patienter och brukare samt att arbeta i andra länder. Utbildningen ska ge eleverna möjligheter till fördjupade studier i engelska.

I vård och omsorg används it, digitala hjälpmedel och annan teknisk utrustning. Utbildningen ska därför bidra till att utveckla elevernas förmåga att använda digitaliseringens möjligheter inom för utbildningen relevanta yrkesområden.

Utbildningen ska ge eleverna färdigheter i att utföra de arbetsuppgifter som förekommer inom området, såsom stöd och hjälp med personlig vård, medicintekniska uppgifter, hushållsuppgifter samt administrativa, sociala och socialpedagogiska uppgifter. Dessa arbetsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt, dvs. etiskt, estetiskt, hygieniskt, rehabiliterande eller habiliterande, ergonomiskt och hälsofrämjande.

Att identifiera, analysera och ta initiativ till att lösa problem i olika vård- och omsorgssituationer samt att se konsekvenser av handlingsalternativ är viktigt inom yrkesområdet. Därför ska utbildningen utveckla elevernas förmåga till detta liksom deras kreativitet, initiativförmåga och kvalitetsmedvetenhet. Utbildningen kan även förbereda för eget företagande inom området.

Utbildningen ska också ge eleverna kunskaper om vårdens och omsorgens historiska utveckling. Med detta som grund och med stöd av aktuell forskning ska eleverna utveckla förmåga att kritiskt granska invanda rutiner och kunna föreslå förändringar som innebär ökad kvalitet inom verksamhetsområdet.

Utbildningen ska ge kunskaper och insikter om arbetsmiljöns betydelse för fysisk, psykisk och social hälsa samt om hur man kan samverka för att skapa goda och jämlika arbetsförhållanden.

Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt reflektera över yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.

Examensmålet gäller för både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/vard--och-omsorgsprogrammet

Det är möjligt att gå ett yrkesprogram som lärlingsutbildning i gymnasieskolan. Det innebär att du går minst halva din gymnasieutbildning på en eller flera arbetsplatser. Du får samma kunskaper som de elever som läser yrkesprogrammet i skolan.

Lärlingsutbildningen innebär alltså inte att du går en annan utbildning, utan enbart att du lär dig i en annan miljö och på ett annat sätt. På skolan läser du de gymnasiegemensamma ämnena och eventuellt vissa delar av yrkesämnena som du behöver i ditt yrke.

Det skiljer sig mellan kommunerna hur många lärlingsplatser som finns inom olika program. Du måste själv ta reda på vilka möjligheter du har där du bor. Ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare!


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/vard--och-omsorgsprogrammet

Yrkesintroduktion är en yrkesinriktad utbildning som kan leda till arbetsmarknaden eller till ett yrkesprogram. Eleven ska både kunna läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och kurser från nationella program i gymnasieskolan. Skolorna kan erbjuda yrkesintroduktion för en enskild elev eller för en grupp av elever. För behörighet till IMY ska man vara obehörig till yrkesprogram.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram
Angeredsgymnasiet
Gymnasieskola
Kontaktuppgifter
Grepgatan 9 Angered, 424 65, Göteborg
0730286237

Intresseformulär

Är du nyfiken av en eller flera av våra program? Gör en intresseanmälan så skickar vi dig mer information! Fyll i dina uppgifter samt vilken/vilka utbildningar du är intresserad av i formuläret nedan.

E-post skickat!

Videoklipp

Rundtur på Angeredsgymnasiet

Här får du följa med på en rundtur på Angeredsgymnasiet!

Frågor och svar

Vi har ALLTID öppet hus och tar emot alla som vill komma och hälsa på oss!

Kontakta Catarina på 073-0286237 för att boka ditt besök. 

Man kommer i kontakt med ett unikt nätverk av företag och organisationer som vi kallar för Angeredsutmaningen

Vi vågar påstå att det inte finns någon annan skola i Göteborgs-regionen som har ett så väl utbyggt kontaktnät som vi har.

Om man saknar ett bra nätverk som kan leda till jobb eller stöd under studierna så är vår skola därför den bästa att välja. 

Besök angeredsutmaningen.se för mer information.

Intagningspoängen varierar från år till år och från program till program. Det beror på hur många som söker, vad de som söker har för betygspoäng och hur många platser det finns på programmet. För att se intagningspoängen från förra året besöker du våra länkar (där dinns en länk till en mapp med vår Broschyr, Poängplaner och Antagningspoäng). 

Vi har jättegod skolmat på Angeredsgymnasiet! Det finns alltid två rätter att välja på: en med kött/fisk/kyckling och en vegetarisk. Dessutom finns det en dagens soppa samt salladsbuffé, bröd och smör. Så mätt kommer du att bli! 

På Angeredsgymnasiet går det totalt ungefär 1000 elever och det är ungefär 180 anställda. Det blir ca 5,5 elever/vuxen anställd (vi har många lärare och elevassistenter hos oss). 

Om du vill ha statistik på hur många elever som går på vart och ett av våra program finner du den informationen om du besöker våra länkar (där dinns en länk till en mapp med vår Broschyr, Poängplaner och Antagningspoäng och där hittar du även statistik över elevantal mm). 

 

Vi erbjuder en lokal idrottsutbildning med inriktningarna fotboll och boxning.

Vill du veta mer kan du kontakta Catarina på 073-0286237.  

Absolut! Vi jobbar jättemycket med UF-företagande och alla elever på skolan har denna möjlighet. Flera av våra före detta elever driver idag företag som från början startades som UF-företag hos oss. 

 

Ja, det stämmer att Angeredsgymnasiet ordnar olika idrottsevenemang för grundskolorna i närområdet. Dels för att vi tycker det är så roligt men även för att vi hjälper varandra i Angered. Att hjälpa andra leder till bra saker helt enkelt. 

Vårt Lärcentrum erbjuder dig som saknar enstaka grundskoleämnen att läsa ikapp dessa samtidigt som du studerar på vårt EK- eller SA-program. (Saknar du många ämnen studerar du helt och hållet på Lärcentrum). 

Andra utställare att spana in

Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola
Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola
Gymnasieskola