Amerikanska Gymnasiet
Gymnasieskola

Amerikanska Gymnasiet

Välkommen till Amerikanska Gymnasiet! 

Amerikanska Gymnasiet är en svensk gymnasieskola som utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kombinerar det främsta från det svenska och amerikanska skolsystemet. Skolan vänder sig till dig som är studiemotiverad med ambition att skaffa dig en gymnasieutbildning med internationella fördelar.

Du får studera i en modern och lugn studiemiljö med inslag från amerikansk high school. Undervisningen sker både på svenska och engelska. Att göra engelskan till en naturlig del av din vardag rustar dig för universitetsvärlden, samtidigt som det skapar förutsättningar för en framtida karriär både i Sverige och utomlands.

Skolan är formad för att ge elever och lärare så goda förutsättningar som möjligt att lyckas. Detta inkluderar hela perspektivet från hur skollokalerna är utformade, till hur vi använder litteratur, samt att vi delat in läsåret i tre terminer istället för två.

Skolan har fått den internationella utmärkelsen ”Apple Distinguished School” vilket innebär att vi är en av 535 skolor i världen som av Apple anses vara ledande skolor i välden när det gäller utveckling av undervisningen.

Utbildningar

Ekonomiprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst ekonomi, juridik och andra samhällsvetenskapliga områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i samhällsekonomi, företagsekonomi, entreprenörskap och juridik. Samhällsekonomi handlar om hur samhällets resurser används på bästa sätt för att tillgodose människors behov.

Företagsekonomi utgår från företagens perspektiv och ska tillsammans med entreprenörskap utveckla kunskaper som krävs för att starta och driva företag.

Inom juridiken behandlas det svenska rättssystemet samt lagar och andra författningar som styr eller påverkar företag, organisationer och privatliv. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om hur människor tänker, känner och handlar. Sådana kunskaper i psykologi är viktiga vid beslut och bedömningar inom både ekonomi och juridik.

De ekonomiska sambanden i världen är komplexa och förändringar som sker inom ett område får ofta konsekvenser inom ett helt annat. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om ekonomiska förhållanden i samhället, om länders olika förutsättningar för handel samt om grunderna för internationella sammanslutningar och avtal.

Den ska även ge kunskaper om villkor för en hållbar utveckling, såväl ur miljösynpunkt som ekonomiskt och socialt. Vid studier i ekonomi är historisk kunskap central. Därför ska utbildningen utveckla elevernas historiska kunskaper så att de förstår nutiden och kan resonera kring orsakssamband och följder av olika beslut.Utbildningen ska vidare ge kunskaper om företagens roll i samhällsutvecklingen, lokalt, regionalt, nationellt och globalt.

Den ska även belysa det juridiska och moraliska ansvar som följer av företagande. Innehåll och arbetsformer ska främja elevernas kreativitet och förmåga att samarbeta, ta ansvar och omsätta idéer i praktisk handling.

I utbildningen ska eleverna ges möjlighet att praktiskt få pröva företagande.Utbildningen ska ge förutsättningar för eleverna att utveckla grunder i ett vetenskapligt förhållningssätt samt träning i att söka, sovra, analysera och värdera information utifrån främst samhällsekonomiska, företagsekonomiska och juridiska frågeställningar.

Utbildningen ska utveckla såväl elevernas förmåga att resonera ur individens, företagets och samhällets perspektiv som deras förmåga att dra slutsatser och argumentera för sina ställningstaganden. För att beskriva och förklara ekonomiska och juridiska företeelser i samhället ska utbildningen ge eleverna kunskaper i att använda centrala begrepp, teorier och modeller.

Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att strukturera och presentera sina resultat enligt vetenskapliga normer och anpassat till målgrupp. Alla ämnen inom utbildningen ska bidra till att utveckla elevernas språkliga förmåga och till att digital teknik används som ett redskap för informationssökning, presentation och kommunikation. 


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/ekonomiprogrammet

Ekonomiprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen ekonomi ska ge kunskaper inom företagsekonomiska områden som redovisning, kalkylering, marknadsföring samt ledarskap och organisation. Inriktningen ska också ge färdigheter i att starta och driva ett företag.

Inriktningen juridik ska ge kunskaper om rättsordningens betydelse i ett demokratiskt samhälle och hur den påverkas av internationell rätt. Inriktningen ska utveckla elevernas förmåga att analysera och bedöma juridiska problem med hjälp av rättskällor och juridiska metoder.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/ekonomiprogrammet

Ekonomiprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen ekonomi ska ge kunskaper inom företagsekonomiska områden som redovisning, kalkylering, marknadsföring samt ledarskap och organisation. Inriktningen ska också ge färdigheter i att starta och driva ett företag.

Inriktningen juridik ska ge kunskaper om rättsordningens betydelse i ett demokratiskt samhälle och hur den påverkas av internationell rätt. Inriktningen ska utveckla elevernas förmåga att analysera och bedöma juridiska problem med hjälp av rättskällor och juridiska metoder.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/ekonomiprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst naturvetenskap, matematik och teknik men även inom andra områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om sammanhang i naturen, om livets villkor, om fysikaliska fenomen och skeenden och om kemiska processer. Inom biologi, fysik och kemi beskrivs omvärlden i modeller som utvecklas i ett samspel mellan experiment och teori. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om matematik. Matematik är ett eget ämne med sin särart, och det är även ett hjälpmedel vars begrepp och symbolspråk används för att utforma modeller i avsikt att förstå och analysera samband inom andra ämnesområden. Utbildningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och kreativitet samt deras förmåga till analytiskt tänkande.

Genom utbildningen ska eleverna utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Det innefattar förmåga till kritiskt tänkande, logiska resonemang, problemlösning och systematiska iakttagelser. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla en förmåga att värdera olika typer av källor och kunna skilja på påståenden som bygger på vetenskaplig respektive icke-vetenskaplig grund. Förståelse av naturvetenskap bygger på ett samspel mellan teori och praktisk erfarenhet. Experiment, laborationer, fältstudier och andra jämförbara praktiska moment ska därför vara centrala inslag i utbildningen.

Utbildningen ska innehålla ett idéhistoriskt perspektiv vilket innebär att naturvetenskapens idéer och teorier studeras som delar i ett historiskt förlopp. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla intresse för naturvetenskapliga frågeställningar och de ska få ta del av aktuella forskningsrön inom relevanta områden. Utbildningen ska ge förståelse av hur naturvetenskap och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra och särskilt belysa naturvetenskapens roll i frågor om hållbar utveckling. Eleverna ska också ges möjlighet till etiska diskussioner om naturvetenskapens roll i samhället.

Språket är ett redskap för kommunikation men också för reflektion och lärande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att argumentera och att uttrycka sig i avancerade skriv- och talsituationer med anknytning till naturvetenskap och matematik. Eleverna ska även kunna förstå, läsa och skriva om samt diskutera grundläggande naturvetenskap på engelska.

Inom naturvetenskap och matematik sker datainsamling och beräkningar samt modellering i huvudsak med datorstöd. Förmågan att söka, sovra, bearbeta och tolka information samt att tillägna sig ny teknik är viktig för naturvetare och matematiker. Utbildningen ska därför ge god vana att använda modern teknik och utrustning.

Utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga samt stimulera dem att se möjligheter, försöka lösa problem, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom ett brett samhällsvetenskapligt område.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om samhällsförhållanden i Sverige och världen i övrigt, om samspelet mellan individ och samhälle samt om hur människors livsvillkor varierar över tid och rum. I detta ingår kunskaper om människor som individer, som gruppmedlemmar och som deltagare i en samhällsgemenskap, samt om samhällens strukturer, verksamheter och funktioner. Utbildningen ska behandla frågor om bland annat demokrati, kommunikation, etik, genus och miljö. Utbildningen ska även ge eleverna förståelse av hur olika faktorer påverkar möjligheterna att bygga ett hållbart samhälle.

Utbildningen ska också behandla makt ur ekonomiska, sociala och politiska aspekter. I detta ingår studier av faktorer som kan påverka och förklara det som sker i samhället alltifrån den lokala till den globala nivån. Utbildningen ska ge ett historiskt perspektiv för att eleverna med hjälp av det förflutna ska förstå förhållanden i dagens samhälle och orientera sig inför framtida samhällsförändringar.

Utbildningen ska behandla mediernas och informationsteknikens förutsättningar och möjligheter. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla dels kunskaper om kommunikation och om hur åsikter och värderingar uppkommer, dels färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper, bland annat med hjälp av digitala verktyg och medier.

Utifrån studier av samhällsfrågor ska utbildningen ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. I detta ingår att kunna avgöra om påståenden är grundade på fakta och att kunna urskilja värderingar i olika typer av källor. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet.

Utbildningen ska utveckla elevernas vetenskapliga medvetenhet genom att de får formulera och utreda frågeställningar och pröva att tillämpa teorier och metoder som används inom samhällsvetenskapen. Eleverna ska ges möjlighet att diskutera lösningar på samhällsvetenskapliga problem och motivera ställningstaganden med väl grundade argument.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att skriva, läsa, tolka och förstå olika typer av texter inom utbildningens olika kunskapsområden. Eleverna ska också ges möjlighet att uttrycka sig i varierande skriv- och talsituationer på framför allt svenska och engelska.

Utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling. Utbildningen ska också ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett tvärvetenskapligt förhållningssätt.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet har tre inriktningar.

Inriktningen beteendevetenskap ska ge kunskaper om människors utveckling, socialisation och samspel i olika sammanhang. I inriktningen ska eleverna fördjupa sin förståelse av människors agerande som individer samt som deltagare i grupper, organisationer och samhällen ur olika perspektiv. Inriktningen ska även ge kunskaper om kommunikation, lärande och ledarskap samt utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.

Inriktningen medier, information och kommunikation ska ge kunskaper om mediernas roll i samhället och hur man kan använda sig av medieteknik för att förmedla budskap på ett intresseväckande sätt. I inriktningen ska eleverna studera journalistik, information och reklam och praktiskt få pröva textens, bildens och ljudets kommunikativa möjligheter. Eleverna ska få utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper i olika interaktiva kommunikationsformer. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att undersöka hur media påverkar människor individuellt och i grupp när det gäller till exempel åsikts- och opinionsbildning och hur vår omvärldsuppfattning formas.

Inriktningen samhällsvetenskap ska ge kunskaper om samhällsstrukturer och om människors livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå. I inriktningen ska eleverna bredda och fördjupa sin förståelse av samhällsfrågor genom att tolka och förklara företeelser och sammanhang. Inriktningen ska också utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet har tre inriktningar.

Inriktningen beteendevetenskap ska ge kunskaper om människors utveckling, socialisation och samspel i olika sammanhang. I inriktningen ska eleverna fördjupa sin förståelse av människors agerande som individer samt som deltagare i grupper, organisationer och samhällen ur olika perspektiv. Inriktningen ska även ge kunskaper om kommunikation, lärande och ledarskap samt utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.

Inriktningen medier, information och kommunikation ska ge kunskaper om mediernas roll i samhället och hur man kan använda sig av medieteknik för att förmedla budskap på ett intresseväckande sätt. I inriktningen ska eleverna studera journalistik, information och reklam och praktiskt få pröva textens, bildens och ljudets kommunikativa möjligheter. Eleverna ska få utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper i olika interaktiva kommunikationsformer. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att undersöka hur media påverkar människor individuellt och i grupp när det gäller till exempel åsikts- och opinionsbildning och hur vår omvärldsuppfattning formas.

Inriktningen samhällsvetenskap ska ge kunskaper om samhällsstrukturer och om människors livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå. I inriktningen ska eleverna bredda och fördjupa sin förståelse av samhällsfrågor genom att tolka och förklara företeelser och sammanhang. Inriktningen ska också utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet har tre inriktningar.

Inriktningen beteendevetenskap ska ge kunskaper om människors utveckling, socialisation och samspel i olika sammanhang. I inriktningen ska eleverna fördjupa sin förståelse av människors agerande som individer samt som deltagare i grupper, organisationer och samhällen ur olika perspektiv. Inriktningen ska även ge kunskaper om kommunikation, lärande och ledarskap samt utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.

Inriktningen medier, information och kommunikation ska ge kunskaper om mediernas roll i samhället och hur man kan använda sig av medieteknik för att förmedla budskap på ett intresseväckande sätt. I inriktningen ska eleverna studera journalistik, information och reklam och praktiskt få pröva textens, bildens och ljudets kommunikativa möjligheter. Eleverna ska få utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper i olika interaktiva kommunikationsformer. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att undersöka hur media påverkar människor individuellt och i grupp när det gäller till exempel åsikts- och opinionsbildning och hur vår omvärldsuppfattning formas.

Inriktningen samhällsvetenskap ska ge kunskaper om samhällsstrukturer och om människors livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå. I inriktningen ska eleverna bredda och fördjupa sin förståelse av samhällsfrågor genom att tolka och förklara företeelser och sammanhang. Inriktningen ska också utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet

Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst teknik- och naturvetenskap men även inom andra områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i teknik och teknisk utveckling. Den ska också belysa teknikens roll i samspelet mellan människa och natur med hänsyn till hållbar utveckling. Vidare ska utbildningen utveckla elevernas kunskaper om fysik, kemi och matematik med fokus på tekniska processer.

I teknik ska eleverna undersöka, beskriva och systematisera olika egenskaper hos tekniska objekt och processer. I fysik och kemi ska eleverna undersöka, beskriva och systematisera olika företeelser i naturen samt göra kopplingar till tekniska processer. Matematik är inom teknikområdet ett språk och ett redskap för att förstå, uttrycka och analysera sammanhang. Alla ämnen inom utbildningen ska bidra till att utveckla elevernas förmåga att använda digital teknik, särskilt som ett redskap för teknik och teknisk utveckling.

Det tekniska kunskapsområdet omfattar hur teknik formas och ständigt förändras. Utbildningen ska visa sambanden mellan de olika delarna i teknikutvecklingsprocesser och bidra till att eleverna förstår hela kedjan i utveckling av teknik i ett hållbart samhälle. Teknikutveckling innebär att analysera behov, utveckla en idé, designa, konstruera, producera, använda, sälja och återvinna. Utbildningen ska bygga på ett etiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till teknik och ett kritiskt, kreativt och konstruktivt tänkande ska främjas.

I utbildningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet. Utbildningen ska också innehålla kreativa och problemlösande arbetsformer samt ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett tvärvetenskapligt förhållningssätt. Teori och praktisk tillämpning ska samverka och utbildningen ska ge eleverna kunskaper om och färdigheter i att samarbeta med andra. Eftersom utveckling av teknik ofta sker i projektarbetsform, ska utbildningen ge kunskaper om projektarbete och färdigheter i att arbeta i projekt såväl enskilt som i grupp. Centralt för teknikutveckling är att analysera, modellera, simulera, rimlighetsbedöma, utveckla, se samband, dra slutsatser och argumentera utifrån resultatet. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att analysera och förstå tekniska system.

Utbildningen ska vidareutveckla elevernas kommunikativa förmågor i tal, skrift och visualisering. Det innebär bland annat att förmedla synpunkter, förklara sammanhang och dokumentera samt använda uttrycksformer anpassade till olika målgrupper och att förstå kommunikationens specifika roll inom teknikområdet. Utbildningen ska ge kunskaper om interaktiva och digitala medier för att eleverna till exempel ska kunna presentera tekniskt innehåll och framställa modeller. Utbildningen ska ge eleverna kunskaper om och färdigheter i engelska i en teknisk kontext, så att de kan utveckla sin kommunikativa förmåga och därmed ta del av teknik och teknikutveckling. Entreprenörskap och företagande är delar i processer där teknik utvecklas och ska därför ingå i utbildningen. Utbildningen ska uppmuntra eleverna att utveckla nya och kreativa lösningar, såväl med som utan digital teknik, för att skapa och möta förändringar.

Den ska tydliggöra hur utvecklingen av produkter och tjänster lokalt och globalt kan ske på ett hållbart sätt. Utbildningen ska utgå från både kvinnors och mäns erfarenheter i förhållande till teknikområdet och ska ge kunskaper om hur föreställningar och traditioner styr uppfattningar om manligt och kvinnligt. Eleverna ska även utveckla förståelse av människors olika förutsättningar i förhållande till teknik och teknikutveckling.

Utbildningen ska ge förståelse av hur teknisk utveckling och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra. Den ska också förklara hur dåtidens teknik har påverkat vår tid och hur vår tids teknik kan komma att påverka framtiden.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/teknikprogrammet

Teknikprogrammet har fem inriktningar.

Inriktningen design och produktutveckling ska ge kunskaper om och färdigheter i design och produktutveckling där datorstyrd design samt konstruktion är centrala. Den ska också behandla designprocess och designmetodik.

Inriktningen informations- och medieteknik ska ge kunskaper om och färdigheter i informations-, kommunikations- och medieteknik. Den ska behandla datorkommunikation, programmering, digital media, webbutveckling samt dator- och kommunikationsteknik.

Inriktningen produktionsteknik ska ge kunskaper om och färdigheter i produktion och företagande. Den ska behandla automation och hur produktionslinjer styrs samt ge produktionskunskaper inom olika områden.

Inriktningen samhällsbyggande och miljö ska ge kunskaper om och färdigheter i samhällsbyggande, miljö och arkitektur. Den ska behandla byggande och miljöfrågor ur ett brett perspektiv, såväl tekniskt, ekologiskt och estetiskt som ekonomiskt och socialt.

Inriktningen teknikvetenskap ska ge kunskaper om och färdigheter i teknikvetenskapens arbetsmetoder och verktyg för matematisk modellering, simulering, styrning och reglering. Den ska fördjupa kunskaper om teknik, matematik och fysik.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/teknikprogrammet
Amerikanska Gymnasiet
Gymnasieskola
Kontaktuppgifter
Anders Perssonsgatan 18, 416 64, Göteborg
0705736303

Intresseformulär

Är du nyfiken av en eller flera av våra program? Gör en intresseanmälan så skickar vi dig mer information! Fyll i dina uppgifter samt vilken/vilka utbildningar du är intresserad av i formuläret nedan.

E-post skickat!

Videoklipp

Jessica om speech på Amerikanska Gymnasiet.

Jessica berättar lite om hur vi ser på speech på Amerikanska Gymnasiet. 

Ebba berättar om gymnastiken på skolan

Vår gymnastiklärare Ebba berättar lite om hur gymnastikundervisningen går till på skolan och om hennes sätt att se på gymnastikundervisning i skolan. 

Samhällsvetenskapsprogrammet

Lite information om samhällsvetenskapsprogrammet.

Teknikprogrammet

Lite information om Teknikprogrammet på Amerikanska Gymnasiet! 

Ekonomiprogrammet

Här är lite information om Ekonomiprogrammet.

Naturvetenskapsprogrammet

Lite information om naturvetenskapsprogrammet.

Information om våra program

Här kan du se information om alla våra program. På Samhälle, Ekomoni och Natur erbjuder vi samtliga inriktningar. På teknikprorgrammet har vi inriktningen informations- och mediateknik (IT).

Yearbook

På Amerikanska Gymnasiet har vi varje år en Yearbook.

Lokaler

En rundvisning i delar av skolans lokaler.

Återkoppling på prov

Vi arbetar med en tydlig bedömning där alla lärare gör samma. Du kan se centrala lektionsmoment flera gånger.

Digitalt öppet hus 2020

Se vårt digitala öppna hus i repris.

Frågor och svar

Undervisningen har alltid sin utgångspunkt på svenska och att utveckla ett starkt svenskt akademiskt språk. Engelska moment blandas in naturligt i allt högre omfattning under gymnasietiden och upp till som mest 50% i årskurs 3. Du lär dig på detta vis mycket engelska och du kommer exempelvis att lära dig samtliga ämnesbegrepp på både svenska och engelska vilket gör dig stark inför vidare studier både i Sverige och utomlands. På samtliga prov kan du själv välja att svara på svenska eller engelska.

Schemat är fördelat mellan 09:00-15:00 med undantag för moderna språk och individuella val. Vi undviker håltimmar i så hög utsträckning som möjligt. Lektionerna är vanligtvis 50 minuter långa. Vi har i flera ämnen också dubbellektioner 50+50 min med en kort rast emellan.

Amerikanska Gymnasiet grundades 2015 och är en pedagogiskt styrd verksamhet som är fri från politiska- eller religiösa intressen. Styrelsen består endast av skolledare och entreprenörer med pedagogiskt intresse. Vi arbetar kontinuerligt och uteslutande med pedagogisk utveckling för att våra elever och medarbetare skall få förutsättningar att nå sin fulla potential.

Vi läser samma antal skoldagar och har samma undervisningstid som alla andra skolor. Skillnaden är att vi har ett skolår som är anpassat utifrån elevernas lärande och lärarnas möjligheter att kunna undervisa i en större balans och med en större tydlighet.

Tre terminer innebär att vi börjar skolåret en vecka tidigare i augusti. Vi har varje år två veckors novemberlov och två veckors sportlov. Jullov och påsklov är som vanligt. Vi har inga spridda studiedagar under skolåret.

Tre terminer har flera pedaogiska fördelar och Amerikanska Gymnasiet har blivit uppmärksammade både nationellt och internationellt för att vara första skolan i Sverige med ett skolår där elevernas lärande är i fokus.

98,7% av våra elever anger att Tre terminer påverkar skolsituationen positivt
98,1 % av vårdnadshavarna uppger att Tre terminer påverkar skolsituationen positivt

Skolan har en egen "American Diner" där vi varje dag serverar mat. Vi har ett nära samarbete med kocken och utvärderar skolmaten kontinuerligt. När det är enskilda rätter som inte fungerar säkerställer vi en förändring. För oss är skolmaten viktig och man skall alltid kunna äta sig mätt under alla skoldagar.

Ja. 98,7% av eleverna uppger att det alltid är studiero. Vi är mycket noggranna med ordningen på skolan utifrån vår devis "ramar och kramar". Vi skäller inte, vi resonerar och vi säkerställer en riktigt bra arbetsmiljö i alla klassrum.

Våra ordningsregler utgår från vad som händer i arbetslivet. Vi tränar på dessa varje år och de säkerställer en lugn och trygg skolmiljö. Några exempel är:

- Vi talar alltid lugnt och vänligt med varandra
- Vi kommer i tid
- Vi har våra mobiltelefoner i skåpen under lektionstid
- Vi står alltid upp bakom våra stolar och hälsar innan lektionerna börjar
- Vi har inga ytterkläder eller väskor i klassrummen
- Vi springer inte eller skojbråkar i korridorerna

Vi står för samma principer som gäller på arbetsplatser för akademiska yrken. Genom att träna och att arbeta under sådana i tre år får våra elever ett försprång.

Skolan har starka traditioner och en stark gemenskap mellan elever och personal. Homecoming är en amerikansk tradition från High School. Det innebär olika temadagar som är återkommande varje år. Här tävlar klasserna om VIP på studenten genom att samla poäng.

Exempel på några event är: 
- Suit up day
- What not to wear Wednesday
- Meme day
- Good morning Monday
- Hawaii Summer Friday

Hos oss kan man specialisera sig i krimonologi (forensic science) på Samhällsvetenskapsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Skolan har internationella kontakter som bidrar till undervisningen såsom domstolar i USA och FBI. Val av inriktning gör man inför årskurs 2. Specialisering i kriminologi är under årskurs 3.

Ja. Vi erbjuder möjligheten till upp till 8h läxhjälp per vecka i schema.

Att tala inför andra tycker de allra flesta är något som är både läskigt eller svårt. Vi tränar därför mer på detta än vad andra skolor gör. Det innebär att du under dina tre år kommer utveckla ett starkt personligt ledarskap och att du får ett försprång mot andra. Du kommer lära dig att bli trygg i dig själv och att kunna presentera dina tankar och idéer både på svenska och engelska. Känns det läskigt eller svårt? Vi börjar försiktigt och i trygghet. Kom gärna och träffa våra elever på något öppet hus och märk själv vilken skillnad detta gör.

Andra utställare att spana in

Kitas Gymnasium
Kitas Gymnasium
Gymnasieskola

 Välkommen till Kitas! Kitas är tre små skolor mitt i Göteborgs centrum. Skolorna är små, men tillsammans är vi Göteborgs …

Hulebäcksgymnasiet
Hulebäcksgymnasiet
Gymnasieskola

Var den du är – bli vad du vill Hulebäcksgymnasiet är en av Göteborgsregionens populäraste gymnasieskolor. Vi är en kommunal …

Klara Teoretiska Gymnasium Postgatan
Klara Teoretiska Gymnasium Postgatan
Gymnasieskola

Ett gymnasium för dig med höga ambitioner och fokus på hållbarhet. Vi är ett gymnasium med studiemotiverade elever och fokus …

Klara Teoretiska Gymnasium Vallgatan
Klara Teoretiska Gymnasium Vallgatan
Gymnasieskola

 Ett litet gymnasium med stort hjärta. På KLARA Göteborg Vallgatan brinner vi för att du ska få bästa möjliga gymnasietid …

Sjölins Gymnasium
Sjölins Gymnasium
Gymnasieskola

Sjölins gymnasium har pedagogik med rötter i Harvard. På Sjölins jobbar du i case - en metod som kopplar ihop …

Donnergymnasiet
Donnergymnasiet
Gymnasieskola

Personlig utveckling genom kunskap och kreativitet. Donnergymnasiet är en plats för dig som vet vem du är, men kanske inte …

Polhemsgymnasiet
Polhemsgymnasiet
Gymnasieskola

En skolmiljö som inspirerar MONTER B08:26     ÖPPET HUS: 18 november kl 11-15                 …

Lindholmens tekniska gymnasium
Lindholmens tekniska gymnasium
Gymnasieskola

Din framtid börjar här! MONTER: B07:26   ÖPPET HUS: 18 NOV 11-15   25 JAN 16.30-19.00 Vilken av våra tekniska utbildningar passar …

NTI Gymnasiet Johanneberg
NTI Gymnasiet Johanneberg
Gymnasieskola

Vi på Johanneberg På NTI Johanneberg jobbar vi tillsammans, alla lärare, elever och skolpersonal, för att vi ska vara Göteborgs …

NTI Handelsgymnasiet Göteborg
NTI Handelsgymnasiet Göteborg
Gymnasieskola

Bli redo för framtiden hos oss! Välkommen till oss på NTI Handelsgymnasiet Göteborg! Hos oss hittar du ekonomiprogrammet och försäljnings- …

NTI Gymnasiet Kronhus
NTI Gymnasiet Kronhus
Gymnasieskola

En certifierad tech- och scienceskola Skulle du vilja jobba med framtidens utmaningar redan under din studietid? Här får du högkvalitativ …

Hvitfeldtska gymnasiet
Hvitfeldtska gymnasiet
Gymnasieskola

Vi är en kunskapsinriktad och internationell skola med spets och bredd som erbjuder högklassig gymnasieutbildning i ett internationellt perspektiv. ÖPPET …

GTG | Göteborgsregionens Tekniska Gymnasium
GTG | Göteborgsregionens Tekniska Gymnasium
Gymnasieskola

Vi erbjuder breda, kreativa och roliga utbildningar med engagerade och inspirerande lärare för dig som är nyfiken på ämnen som …