NTI Gymnasiet Johanneberg
Gymnasieskola

NTI Gymnasiet Johanneberg

Vi på Johanneberg

På NTI Johanneberg jobbar vi tillsammans, alla lärare, elever och skolpersonal, för att vi ska vara Göteborgs bästa gymnasieskola inom teknik, IT och grafisk design. Vi är stolta över våra engagerade elever som driver både elevkår, olika klubbar och vårt eget makerspace, fyllt av tekniska roligheter. Och över våra lärare, som skapar möjligheter och relevant undervisning för att du ska lyckas och nå din fulla potential.

Våra tre program är fokuserade på en framtid där digitalisering, teknologi och design tar en allt större plats i samhället. De förbereder dig för steget efter gymnasiet, oavsett om det är arbete eller vidare studier. Välkommen till oss på toppen!

Öppet hus

Att besöka oss på Öppet hus är det bästa sättet att ta reda på om vi är rätt skola för dig! Då får du höra mer om vår skola, kan prata med våra elever och lärare och gå en rundtur. Passa på att ställa dina frågor direkt till oss och kika gärna in i vårt Makerspace! Välkommen följande datum:

  • Lördag 18 november kl 11-14
  • Torsdag 30 november kl 17-20
  • Lördag 20 januari kl 11-14

Anmäl ditt intresse här så skickar vi en påminnelse när det är dags!

Våra program

EE: IT & Nätverk | El- och energiprogrammet, inriktning dator- och kommunikationsteknik
Fördjupning: Infrastructure 
ES: Design & Media | Estetiska programmet, inriktning estetik och media
Fördjupning: Front end, Samhälle
TE: Informationsteknik | Teknikprogrammet, inriktning informations- och medieteknik
Fördjupningar: Software, Engineering, Science
TE4: Gymnasieingenjör | Gymnasieingenjörsprogrammet, inriktning mjukvarudesign

Utbildningar

El- och energiprogrammet har fyra inriktningar.

Inriktningen automation ska ge systemorienterade kunskaper i brytningen mellan elektroteknik, datorteknik samt drift- och underhållsteknik. Detta innebär att inriktningen ska utveckla elevernas förmåga att planera, installera och sätta automatiserade produktionssystem i drift. Inriktningen ska också utveckla elevernas förmåga att yrkesmässigt arbeta med underhållsarbete och felsökning i industriella anläggningar. Inriktningen kan leda till yrken som till exempel automationstekniker, processtekniker, industrielektriker och mekatroniker.

Inriktningen dator- och kommunikationsteknik ska ge kunskaper i att yrkesmässigt installera, administrera, underhålla och reparera dator- och kommunikationssystem samt kunskaper om informationssäkerhet. Inriktningen ska också utveckla elevernas förmåga att arbeta med system för presentation av data, bild, ljud och interaktiva tekniker. Inriktningen kan leda till yrken som till exempel nätverkstekniker, teknisk säljare, supporttekniker och servicetekniker.

Inriktningen elteknik ska ge kunskaper i att installera, underhålla och reparera elanläggningar, eldistributionsnät, larm samt tv- och datanät. Inriktningen kan leda till yrken som elektriker verksam inom installation eller eldistribution. Andra möjliga yrken är till exempel hisstekniker och larmtekniker.

Inriktningen energiteknik ska ge kunskaper i att genomföra drift- och underhållsarbeten samt servicefunktioner inom energi-, miljö- och vattenteknikbranscherna samt processbaserade branscher. Inriktningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med specialiserade funktioner i många olika yrken inom energi- och processbranscherna. Möjliga yrken är till exempel drift- och underhållstekniker, driftoperatör, vattenmiljötekniker och laborant.

Samtliga inriktningar kan leda till fortsatta studier på yrkeshögskola.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/el--och-energiprogrammet

Estetiska programmet har fem inriktningar.

Inriktningen bild och formgivning ska ge fördjupade kunskaper i två- och tredimensionella bildframställningstekniker. Den ska utveckla elevernas förmåga att uttrycka sig och kommunicera visuellt samt att uppleva, tolka och reflektera över visuella uttryck ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge kunskaper om det breda bildområdet samt dess tillämpningar och kombinationsmöjligheter i den mångskiftande visuella kulturen. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på någon eller några delar av bildområdet.

Inriktningen dans ska ge fördjupade kunskaper i scenkonstnärlig dans. Den ska utveckla elevernas förmåga att gestalta och kommunicera med dans och förstå uttrycket som en del av olika sociala och kulturella sammanhang. Inriktningen betonar sambandet mellan dansteknik, skapande, scenisk verksamhet och hur man kan uppleva och tolka historisk och samtida dans ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på någon genre eller stil.

Inriktningen estetik och media ska ge fördjupade kunskaper i digitala medier ur ett estetiskt perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att kommunicera med digitala verktyg. Ljud, bilder och berättande står i centrum. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva, tolka och reflektera över digitala uttryck ur olika perspektiv samt möta, använda och skapa digitala produkter. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på något digitalt medium.

Inriktningen musik ska ge fördjupade kunskaper i musik från olika tider och kulturer. Den ska utveckla elevernas musikutövande och konstnärliga skapande samt förmåga att uppleva och tolka musik ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på något musikområde.

Inriktningen teater ska ge fördjupade kunskaper i teater ur olika perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att sceniskt gestalta och kommunicera samt att uppleva och tolka såväl andra elevers gestaltningar som professionella teaterföreställningar ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på något eller några av teaterns uttrycksområden.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/estetiska-programmet

Vidareutbildningen i form av ett fjärde tekniskt år är en utbildning som bygger på teknikprogrammet. Efter examen från utbildningen ska eleverna vara väl förberedda för yrkesverksamhet som gymnasieingenjör inom valt teknikområde. Utbildningen ska fördjupa elevernas kunskaper om teknikutveckling inom vald profil. Den ska även fördjupa elevernas förståelse av teknikens roll i samspelet mellan människa och natur. Dessutom ska utbildningen tydliggöra hur utvecklingen av produkter och tjänster lokalt och globalt kan ske på ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart sätt. Utbildningen ska bygga på ett etiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till teknik och ett kritiskt, kreativt och konstruktivt tänkande ska främjas. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla ingenjörsmässiga färdigheter, vilket innebär att definiera och analysera problem, utarbeta lösningar, utveckla, konstruera och producera produkter och tjänster samt reflektera över arbetsprocessen. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om entreprenörskap och företagande samt om hur arbete bedrivs på teknikintensiva arbetsplatser. Arbetsformer och metoder från arbetslivet ska ingå i utbildningen. Utbildningen ska bidra till att fördjupa elevernas intresse för teknik genom att de ges möjlighet att ta initiativ samt agera undersökande och prövande. Utifrån arbetslivets krav ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper inom matematik samt inom natur- och teknikvetenskapliga områden. Utbildningen ska dessutom utveckla elevernas förståelse av hur teori växelverkar med och konkretiseras i praktisk tillämpning. Utbildningen ska ge kunskaper om arbetsmarknaden och de möjligheter utbildningen ger när det gäller etablering och fortsatt utveckling inom valt teknikområde. Utbildningen ska vidare ge kunskaper om ledarskap, kommunikation, arbetsmiljö, ekonomi och juridik i arbetslivet. Den ska också bidra till att eleverna fördjupar sin förmåga att presentera och kommunicera teknik och tekniska lösningar, även på engelska. Utbildningen ska fördjupa elevernas förståelse av människors olika förutsättningar i förhållande till teknik och teknikutveckling. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur identitet och normer skapas, upprätthålls och förändras. Utbildningen ska även ge eleverna möjlighet att diskutera och reflektera kring sociala konstruktioner och traditionsbundna föreställningar inom olika teknikområden. Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på utbildningen. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstår yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan också ge inblick i företagandets villkor.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/gymnasieingenjor

Teknikprogrammet har fem inriktningar.

Inriktningen design och produktutveckling ska ge kunskaper om och färdigheter i design och produktutveckling där datorstyrd design samt konstruktion är centrala. Den ska också behandla designprocess och designmetodik.

Inriktningen informations- och medieteknik ska ge kunskaper om och färdigheter i informations-, kommunikations- och medieteknik. Den ska behandla datorkommunikation, programmering, digital media, webbutveckling samt dator- och kommunikationsteknik.

Inriktningen produktionsteknik ska ge kunskaper om och färdigheter i produktion och företagande. Den ska behandla automation och hur produktionslinjer styrs samt ge produktionskunskaper inom olika områden.

Inriktningen samhällsbyggande och miljö ska ge kunskaper om och färdigheter i samhällsbyggande, miljö och arkitektur. Den ska behandla byggande och miljöfrågor ur ett brett perspektiv, såväl tekniskt, ekologiskt och estetiskt som ekonomiskt och socialt.

Inriktningen teknikvetenskap ska ge kunskaper om och färdigheter i teknikvetenskapens arbetsmetoder och verktyg för matematisk modellering, simulering, styrning och reglering. Den ska fördjupa kunskaper om teknik, matematik och fysik.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/teknikprogrammet
NTI Gymnasiet Johanneberg
Gymnasieskola
Kontaktuppgifter
Origovägen 4, 412 58, Göteborg
031-741 21 00

Intresseformulär

Är du nyfiken av en eller flera av våra program? Gör en intresseanmälan så skickar vi dig mer information! Fyll i dina uppgifter samt vilken/vilka utbildningar du är intresserad av i formuläret nedan.

E-post skickat!

Videoklipp

Besök vårt öppna Hus!

Hur ska du veta vad som är rätt för dig om du aldrig varit där?

Besök Öppet Hus på NTI Johanneberg!

  • Lördag 18 november kl 11-14
  • Torsdag 30 november kl 17-20
  • Lördag 20 januari kl 11-14

Välkommen!

Om TE: Informationsteknik – Teknikprogrammet, fördjupning Science

Genom vår fördjupning ScienceTE: Informationsteknik (Teknikprogrammet) får du en unik gymnasieutbildning som kopplar ihop teknik och science. Vi har också två ytterligare fördjupningar på Teknikprogrammet: Software, för dig som vill gå all-in på programmering, webb och mjukvaruutveckling, samt Engineering – för dig som vill djupdyka i tech och IT för att kunna läsa vidare till ingenjör på t. ex. Chalmers.

Om ES: Design & Media – Estetiska programmet

På ES: Design & Media läser du fördjupningen Front end. Du får skapa och vara kreativ med hjälp av den senaste tekniken och moderna digitala verktyg. Vi jobbar med allt från appar, webbdesign och UX till film, foto och grafisk design – helt enkelt det mesta som har med digitala upplevelser att göra!

Våra elever berättar om ES: Design & Media – Estetiska programmet

ES: Design & Media läser du fördjupningen Front End, och får skapa och vara kreativ med hjälp av den senaste tekniken och moderna digitala verktyg. I den här filmen berättar våra elever varför de valde programmet.

Frågor och svar

Elever på teknikprogrammet och IT-programmet får en PC och elever på estetiska programmet får en Mac.

Totalt går det ungefär 480 elever på skolan. Vi erbjuder ungefär 32 platser per klass på Teknikprogrammet och Estetiska programmet, och 26 platser per klass på El- och energiprogrammet (IT-programmet).

Årkurs 1 och 2 äter lunch på restaurang Foxes vid Gibraltargatan. I årskurs 3 får du matkort som gäller på en mängd restauranger runt om i Göteborg! Matkortet för eleverna i årskurs 3 är laddat med 60kr per dag och gäller på många olika restauranger i närheten av skolan, däribland Seaside, Canyon, Einstein, Baugetterian samt Coop Avenyn m.fl.

På skolan finns lärare i tyska, franska och spanska. Övriga språk kan läsas på Gemensamma Gymnasiet på Hvitfeldtska som ligger nära.

Vi hjälper även till att ordna hemspråksundervisning där den erbjuds, dock inte i skolans egna lokaler. Om elever läser svenska som andraspråk görs detta i en enskild grupp med särskilt stöd.

Ja, det får du av kommunen. Om det är något problem med kortet hjälper vi dig!

Ja, vi har intensivhelger genom företaget Upgrades inför nationella prov i matematik. Vi har även matte, programmering, språk och IT-stuga som alla elever har möjlighet att gå på!

Vi är en skola som ligger i framkant när det kommer till teknik, IT, design och pedagogisk utveckling, och är en av de mest sökta gymnasieskolorna i regionen. Våra engagerade och behöriga lärare ser till att du får en bra start på din karriär eller dina vidare studier. Genom vårt välutbyggda elevhälsoarbete får du som elev också möjligheten att vara dig själv och stöd för att nå din fulla potential.

För oss är det viktigt att vi har roligt tillsammans medans vi lär, därför har vi många sociala aktiviteter och bl.a. temadagar över klassgränserna. Vi har flera elevklubbar som ordnar events och träffar, t.ex. elevkåren, programmeringsklubben, designklubben, bokklubben och många fler. Bra stämning och goda relationer är grunden för goda studieresultat!

Det varierar från år till år och man ska alltid söka oavsett hur man ligger till.

Teknik: lägsta intag 277, medel 304, Design: lägsta 173, medel 238, IT: lägsta 196, medel 236

Vi har ca 50% tjejer på Design, 20% tjejer på Teknik och och lite färre på IT-programmet. Vi jobbar aktivt med att fler tjejer ska välja teknik- och IT-inriktade utbildningar eftersom vi tycker teknik och IT är för alla! Vi ser alltid till att gruppera tjejerna så att man som tjej inte hamnar själv i en klass, vanligtvis i grupper om 5-10 tjejer per klass. 

NTI Johannbergs vision är att alla ska känna sig accepterade för den de är. 

Ja! Vi har ett starkt elevhälsoteam som arbetar nära alla lärare för att eleverna ska lyckas. Vi är otroligt stolta över att 100% av våra elever når en gymnasieexamen och våra trygghetssiffror är återkommande höga :)

Andra utställare att spana in

DinTalang
DinTalang
Gymnasieskola

Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola
Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola
Gymnasieskola