DANS, SÅNG, TEATER, SCENUPPTRÄDANDE OCH HÖGSKOLEBEHÖRIGHET!   - Monter B07:03

Letar du efter ett estetiskt program där du kan utvecklas maximalt inom inriktningarna dans eller musikal? Då har du hittat rätt!

LDMG är ett dansgymnasium och musikalgymnasium för dig som menar allvar och vi har elever från hela landet som brinner för sång, dans och teater.

Vi erbjuder riksrekryterande estetiska spetsutbildningar samt ett vanligt estetiskt program med inriktning dans- eller musikal för dig som älskar att stå på scenen och funderar på om du vill ha som yrke att framträda inför publik.

Du bygger upp din grundteknik och utvecklar ditt konstnärliga skapande!
Vi arbetar med en stor genrebredd: du får dansa allt ifrån streetdance till klassisk balett och sjunga såväl pop och rock som opera.
Du deltar även i flera större scenuppsättningar och tar del av skolans internationella prägel.

Utbildningarna är högskoleförberedande och ger en god teoretisk bas att stå på om du skulle komma fram till att artistyrket inte är något för dig.

Om du önskar kan du välja till extra teoriämnen som individuellt val.  Som individuellt val kan du även läsa höga teorikurser i Naturkunskap, Matematik och Engelska. Och du kommer att ha nytta av kreativiteten och kommunikationsträningen härifrån oavsett framtida yrkesval!

Lärarna har egna erfarenheter av att stå på scenen och vet vad som krävs för att utvecklas som artist.
Många av våra tidigare elever har gått vidare till eftertraktade vidareutbildningar eller jobb på scenen.

Antagningen till skolan baseras på betyg samt poäng från vårt antagningsprov som äger rum i 11 och 12 mars 2023.

Estetiska programmet har fem inriktningar.

Inriktningen bild och formgivning ska ge fördjupade kunskaper i två- och tredimensionella bildframställningstekniker. Den ska utveckla elevernas förmåga att uttrycka sig och kommunicera visuellt samt att uppleva, tolka och reflektera över visuella uttryck ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge kunskaper om det breda bildområdet samt dess tillämpningar och kombinationsmöjligheter i den mångskiftande visuella kulturen. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på någon eller några delar av bildområdet.

Inriktningen dans ska ge fördjupade kunskaper i scenkonstnärlig dans. Den ska utveckla elevernas förmåga att gestalta och kommunicera med dans och förstå uttrycket som en del av olika sociala och kulturella sammanhang. Inriktningen betonar sambandet mellan dansteknik, skapande, scenisk verksamhet och hur man kan uppleva och tolka historisk och samtida dans ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på någon genre eller stil.

Inriktningen estetik och media ska ge fördjupade kunskaper i digitala medier ur ett estetiskt perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att kommunicera med digitala verktyg. Ljud, bilder och berättande står i centrum. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva, tolka och reflektera över digitala uttryck ur olika perspektiv samt möta, använda och skapa digitala produkter. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på något digitalt medium.

Inriktningen musik ska ge fördjupade kunskaper i musik från olika tider och kulturer. Den ska utveckla elevernas musikutövande och konstnärliga skapande samt förmåga att uppleva och tolka musik ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på något musikområde.

Inriktningen teater ska ge fördjupade kunskaper i teater ur olika perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att sceniskt gestalta och kommunicera samt att uppleva och tolka såväl andra elevers gestaltningar som professionella teaterföreställningar ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på något eller några av teaterns uttrycksområden.

SPETSUTBILDNING (riksrekryterande)

Det finns möjlighet att gå en så kallad spetsutbildning på
gymnasieskolan. Här kan du bredda och fördjupa dina kunskaper i teoretiska ämnen som matematik, samhällsvetenskap, ekonomi eller humaniora (språk, historia och filosofi). Spetsutbildning finns också inom det estetiska programmet.
Under utbildningen kommer du att ha kontakt med universitet och högskolor och kunna läsa kurser på universitetsnivå vid sidan om gymnasiestudierna. Spetsutbildningarna är riksrekryterande. Det betyder att alla i hela landet kan söka till dem.

Estetiska programmet har fem inriktningar.

SPETSUTBILDNING (riksrekryterande)

Det finns möjlighet att gå en så kallad spetsutbildning på

Kiliansgatan 13, 22350, LUND

Filmen om LDMG

Letar du efter ett estetiskt program där du kan utvecklas maximalt inom inriktningarna dans eller musikal? Då har du hittat rätt.

LDMG är ett dansgymnasium och musikalgymnasium för dig som menar allvar. Utbildningarna är riksrekryterande spetsutbildningar som ger grundläggande behörighet för högskolestudier och vi har elever från hela landet som brinner för sång, dans och teater.

Vi erbjuder även vanliga estetiska program både med dansinriktning och musikalinriktning med lite större möjligheter till individuella anpassningar än vad spetsutbildningarna ger.