Hvitfeldtska gymnasiet
Gymnasieskola

Hvitfeldtska gymnasiet

Vi är en kunskapsinriktad och internationell skola med spets och bredd som erbjuder högklassig gymnasieutbildning i ett internationellt perspektiv.

ÖPPET HUS: Välkommen att besöka oss lördagen den 25 november kl 10:00-14:00 samt lördagen den 20 januari kl 11:00-14:00. Här kan du få en påminnelse!

LÄS MER OM VÅRA PROGRAM Här har vi samlat information om exempelscheman, programstruktur, programfördjupningar, vanliga frågor och svar om programmen.

Välkommen till Hvitfeldtska

Utbildningar

Ekonomiprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst ekonomi, juridik och andra samhällsvetenskapliga områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i samhällsekonomi, företagsekonomi, entreprenörskap och juridik. Samhällsekonomi handlar om hur samhällets resurser används på bästa sätt för att tillgodose människors behov.

Företagsekonomi utgår från företagens perspektiv och ska tillsammans med entreprenörskap utveckla kunskaper som krävs för att starta och driva företag.

Inom juridiken behandlas det svenska rättssystemet samt lagar och andra författningar som styr eller påverkar företag, organisationer och privatliv. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om hur människor tänker, känner och handlar. Sådana kunskaper i psykologi är viktiga vid beslut och bedömningar inom både ekonomi och juridik.

De ekonomiska sambanden i världen är komplexa och förändringar som sker inom ett område får ofta konsekvenser inom ett helt annat. Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om ekonomiska förhållanden i samhället, om länders olika förutsättningar för handel samt om grunderna för internationella sammanslutningar och avtal.

Den ska även ge kunskaper om villkor för en hållbar utveckling, såväl ur miljösynpunkt som ekonomiskt och socialt. Vid studier i ekonomi är historisk kunskap central. Därför ska utbildningen utveckla elevernas historiska kunskaper så att de förstår nutiden och kan resonera kring orsakssamband och följder av olika beslut.Utbildningen ska vidare ge kunskaper om företagens roll i samhällsutvecklingen, lokalt, regionalt, nationellt och globalt.

Den ska även belysa det juridiska och moraliska ansvar som följer av företagande. Innehåll och arbetsformer ska främja elevernas kreativitet och förmåga att samarbeta, ta ansvar och omsätta idéer i praktisk handling.

I utbildningen ska eleverna ges möjlighet att praktiskt få pröva företagande.Utbildningen ska ge förutsättningar för eleverna att utveckla grunder i ett vetenskapligt förhållningssätt samt träning i att söka, sovra, analysera och värdera information utifrån främst samhällsekonomiska, företagsekonomiska och juridiska frågeställningar.

Utbildningen ska utveckla såväl elevernas förmåga att resonera ur individens, företagets och samhällets perspektiv som deras förmåga att dra slutsatser och argumentera för sina ställningstaganden. För att beskriva och förklara ekonomiska och juridiska företeelser i samhället ska utbildningen ge eleverna kunskaper i att använda centrala begrepp, teorier och modeller.

Utbildningen ska också utveckla elevernas förmåga att strukturera och presentera sina resultat enligt vetenskapliga normer och anpassat till målgrupp. Alla ämnen inom utbildningen ska bidra till att utveckla elevernas språkliga förmåga och till att digital teknik används som ett redskap för informationssökning, presentation och kommunikation. 


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/ekonomiprogrammet

Ekonomiprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen ekonomi ska ge kunskaper inom företagsekonomiska områden som redovisning, kalkylering, marknadsföring samt ledarskap och organisation. Inriktningen ska också ge färdigheter i att starta och driva ett företag.

Inriktningen juridik ska ge kunskaper om rättsordningens betydelse i ett demokratiskt samhälle och hur den påverkas av internationell rätt. Inriktningen ska utveckla elevernas förmåga att analysera och bedöma juridiska problem med hjälp av rättskällor och juridiska metoder.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/ekonomiprogrammet

Ekonomiprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen ekonomi ska ge kunskaper inom företagsekonomiska områden som redovisning, kalkylering, marknadsföring samt ledarskap och organisation. Inriktningen ska också ge färdigheter i att starta och driva ett företag.

Inriktningen juridik ska ge kunskaper om rättsordningens betydelse i ett demokratiskt samhälle och hur den påverkas av internationell rätt. Inriktningen ska utveckla elevernas förmåga att analysera och bedöma juridiska problem med hjälp av rättskällor och juridiska metoder.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/ekonomiprogrammet

Estetiska programmet har fem inriktningar.

Inriktningen bild och formgivning ska ge fördjupade kunskaper i två- och tredimensionella bildframställningstekniker. Den ska utveckla elevernas förmåga att uttrycka sig och kommunicera visuellt samt att uppleva, tolka och reflektera över visuella uttryck ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge kunskaper om det breda bildområdet samt dess tillämpningar och kombinationsmöjligheter i den mångskiftande visuella kulturen. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på någon eller några delar av bildområdet.

Inriktningen dans ska ge fördjupade kunskaper i scenkonstnärlig dans. Den ska utveckla elevernas förmåga att gestalta och kommunicera med dans och förstå uttrycket som en del av olika sociala och kulturella sammanhang. Inriktningen betonar sambandet mellan dansteknik, skapande, scenisk verksamhet och hur man kan uppleva och tolka historisk och samtida dans ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på någon genre eller stil.

Inriktningen estetik och media ska ge fördjupade kunskaper i digitala medier ur ett estetiskt perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att kommunicera med digitala verktyg. Ljud, bilder och berättande står i centrum. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva, tolka och reflektera över digitala uttryck ur olika perspektiv samt möta, använda och skapa digitala produkter. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på något digitalt medium.

Inriktningen musik ska ge fördjupade kunskaper i musik från olika tider och kulturer. Den ska utveckla elevernas musikutövande och konstnärliga skapande samt förmåga att uppleva och tolka musik ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på något musikområde.

Inriktningen teater ska ge fördjupade kunskaper i teater ur olika perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att sceniskt gestalta och kommunicera samt att uppleva och tolka såväl andra elevers gestaltningar som professionella teaterföreställningar ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på något eller några av teaterns uttrycksområden.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/estetiska-programmet

SPETSUTBILDNING (riksrekryterande)


Det finns möjlighet att gå en så kallad spetsutbildning på
gymnasieskolan. Här kan du bredda och fördjupa dina kunskaper i teoretiska ämnen som matematik, samhällsvetenskap, ekonomi eller humaniora (språk, historia och filosofi). Spetsutbildning finns också inom det estetiska programmet.
Under utbildningen kommer du att ha kontakt med universitet och högskolor och kunna läsa kurser på universitetsnivå vid sidan om gymnasiestudierna. Spetsutbildningarna är riksrekryterande. Det betyder att alla i hela landet kan söka till dem.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/estetiska-programmet#h-Spetsutbildningar

Försäljnings- och serviceprogrammet vänder sig till dig som vill arbeta med handel,
administration och kommunikation.
Du kan börja jobba direkt efter utbildningen eller fortsätta studera inom yrkeshögskolan.
Du kan också välja att läsa extra kurser för att studera vidare på högskolan.

Du lär dig om försäljning, inköp, varuflöden, logistik, marknadsföring, produkter, branscher och affärsutveckling.

Du lär dig administrativt och organisatoriskt arbete inom

företag och offentlig förvaltning, ekonomiuppföljning, kommunikation, kundservice, konferens- och receptionsarbete.
På programmet läggs stor vikt vid arbetsmiljöfrågor
för att undvika arbetsskador och för att bygga upp en
god hälsa.

Du lär dig om detalj- och partihandel. Du lär dig också om
näthandel, ledarskap och företagande och om entreprenörskap, service och kommunikation. Inriktningen ger möjlighet till jobb som t.ex. butikskommunikatör, butikssäljare,
företagssäljare och arbete inom logistik eller kundservice.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/forsaljnings--och-serviceprogrammet

IB-programmet vänder sig till dig som vill skräddarsy din egen utbildning. Utbildningen ger grundläggande högskolebehörighet och lägger grunden för studier i Sverige eller utomlands. En examen från IB-programmet är en av de
högst ansedda gymnasiala utbildningar bland högskolor och universitet i USA och Storbritannien för att nämna några. Du som går i årskurs nio och som har grundläggande behörighet kan söka till IB-programmet. Om du saknar behörighet till gymnasiet för att du inte har betyg
i svenska kan du ändå söka och antas till IB-programmet.

Beroende på din ämneskombination har du ett samhällseller ett naturvetenskapligt fokus. Du lär dig om individer, samhälle och deras samverkan och påverkan på varandra. Du får lära dig om olika naturvetenskapliga fenomen, experimentera och laborera. Du lär dig de idéer och teorier som utgör kärnan i de samhällsvetenskapliga eller de naturvetenskapliga modellerna. IB-programmet är en utbildning
som utmanar dina akademiska förmågor och du lär dig att se världen ur ett internationellt perspektiv och förbereda
dig på att vara en världsmedborgare.

IB-programmet är en tvåårig utbildning som ger dig högskolebehörighet. I Sverige är utbildningen treårig där det första året på gymnasiet används som ett förberedelseår, ett så kallat prepartory year. På så vis möter
IB-programmet de nationella krav som finns för gymnasieutbildningar i landet. Under det första läsåret läser du ett antal ämnen som du kommer att ha användning för under din IB-utbildning och vanligtvis läser du samma
gymnasiegemensamma ämnen som man läser på andra program, t.ex. engelska, matematik, idrott osv. Skillnaden
är att du läser dessa ämnen på engelska.
Inför ditt första IB-år, alltså ditt andra år på gymnasiet, kommer du att få välja de sex ämnen som du vill läsa i din
IB-utbildning. Du får välja tre ämnen på ”standard level” (standardnivå) och tre ämnen på ”higher level” (avancerad
nivå). Det finns sex ämnesgrupper inom IB och du väljer vanligtvis ett ämne inom varje grupp. Vilka ämnen skolorna erbjuder är olika och redovisas i den här katalogen men kontakta den skola du är intresserad
av för att få veta mer. Din skola kommer att hjälpa dig i den här valprocessen så att du är säker på att den ämneskombination du väljer leder till den vidareutbildning du önskar dig. Utöver dina sex ämnen läser du också några kurser som utgör kärnan av IB-programmet, The Core. Dessa kurser innefattar Creativity, Action, Service (CAS), Extended Essay (EE) och Theory of
Knowledge (TOK) och är obligatoriska delar av programmet och tillgodoser den humanistiska värdegrund som utbildningar baseras på.

På IB-programmet finns det en sjugradig betygsskala, 1-7, och det finns även en konverteringstabell som finns för att svenska högskolor/universitet ska kunna ”översätta” dina IB-betyg till svenska betyg. Mer information om detta finns via uhr.se eller via syv på din skola. Lärarna på IB-programmet betygsätter inte eleverna utan det görs av certifierade IB-lärare centralt. Alla IB-skolor i världen skriver samma prov och därför blir bedömning och betygssättning mer likvärdig. Det betyder också att de 147 länder i världen som erbjuder IB-programmet vet precis vilkenutbildning du har läst när du söker universitetsutbildningar utomlands.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/ib-international-baccalaureate

Individuellt alternativ utformas för en enskild elev och vänder sig i första hand till den som inte är behörig till ett yrkesprogram. Eleven kan läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och hela eller delar av kurser från nationella program i gymnasieskolan. Det kan också ingå andra insatser, exempelvis motivationsinsatser eller praktik.

• Man ska vara obehörig till yrkesprogram för att vara behörig till IMA.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram

Språkintroduktion utformas för en enskild elev och ska ge ungdomar som har nyligen kommit till Sverige en utbildning med fokus på svenska språket. Målet är att de ska kunna gå vidare till fortsatta studier inom gymnasieskolan eller till annan utbildning.

• För att vara behörig till IMS ska man vara obehörig till övriga program.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/introduktionsprogram

Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst naturvetenskap, matematik och teknik men även inom andra områden.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om sammanhang i naturen, om livets villkor, om fysikaliska fenomen och skeenden och om kemiska processer. Inom biologi, fysik och kemi beskrivs omvärlden i modeller som utvecklas i ett samspel mellan experiment och teori. Utbildningen ska också utveckla elevernas kunskaper om matematik. Matematik är ett eget ämne med sin särart, och det är även ett hjälpmedel vars begrepp och symbolspråk används för att utforma modeller i avsikt att förstå och analysera samband inom andra ämnesområden. Utbildningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och kreativitet samt deras förmåga till analytiskt tänkande.

Genom utbildningen ska eleverna utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Det innefattar förmåga till kritiskt tänkande, logiska resonemang, problemlösning och systematiska iakttagelser. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla en förmåga att värdera olika typer av källor och kunna skilja på påståenden som bygger på vetenskaplig respektive icke-vetenskaplig grund. Förståelse av naturvetenskap bygger på ett samspel mellan teori och praktisk erfarenhet. Experiment, laborationer, fältstudier och andra jämförbara praktiska moment ska därför vara centrala inslag i utbildningen.

Utbildningen ska innehålla ett idéhistoriskt perspektiv vilket innebär att naturvetenskapens idéer och teorier studeras som delar i ett historiskt förlopp. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla intresse för naturvetenskapliga frågeställningar och de ska få ta del av aktuella forskningsrön inom relevanta områden. Utbildningen ska ge förståelse av hur naturvetenskap och samhällsutveckling ömsesidigt har påverkat och påverkar varandra och särskilt belysa naturvetenskapens roll i frågor om hållbar utveckling. Eleverna ska också ges möjlighet till etiska diskussioner om naturvetenskapens roll i samhället.

Språket är ett redskap för kommunikation men också för reflektion och lärande. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att argumentera och att uttrycka sig i avancerade skriv- och talsituationer med anknytning till naturvetenskap och matematik. Eleverna ska även kunna förstå, läsa och skriva om samt diskutera grundläggande naturvetenskap på engelska.

Inom naturvetenskap och matematik sker datainsamling och beräkningar samt modellering i huvudsak med datorstöd. Förmågan att söka, sovra, bearbeta och tolka information samt att tillägna sig ny teknik är viktig för naturvetare och matematiker. Utbildningen ska därför ge god vana att använda modern teknik och utrustning.

Utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga samt stimulera dem att se möjligheter, försöka lösa problem, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

SPETSUTBILDNING (riksrekryterande)


Det finns möjlighet att gå en så kallad spetsutbildning på
gymnasieskolan. Här kan du bredda och fördjupa dina kunskaper i teoretiska ämnen som matematik, samhällsvetenskap, ekonomi eller humaniora (språk, historia och filosofi). Spetsutbildning finns också inom det estetiska programmet.
Under utbildningen kommer du att ha kontakt med universitet och högskolor och kunna läsa kurser på universitetsnivå vid sidan om gymnasiestudierna. Spetsutbildningarna är riksrekryterande. Det betyder att alla i hela landet kan söka till dem.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/spetsutbildning

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet har två inriktningar.

Inriktningen naturvetenskap ska ge fördjupade kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Inriktningen naturvetenskap och samhälle ska ge kunskaper inom naturvetenskap, samhällskunskap och geografi.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/sarskilda-varianter

Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom ett brett samhällsvetenskapligt område.

Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om samhällsförhållanden i Sverige och världen i övrigt, om samspelet mellan individ och samhälle samt om hur människors livsvillkor varierar över tid och rum. I detta ingår kunskaper om människor som individer, som gruppmedlemmar och som deltagare i en samhällsgemenskap, samt om samhällens strukturer, verksamheter och funktioner. Utbildningen ska behandla frågor om bland annat demokrati, kommunikation, etik, genus och miljö. Utbildningen ska även ge eleverna förståelse av hur olika faktorer påverkar möjligheterna att bygga ett hållbart samhälle.

Utbildningen ska också behandla makt ur ekonomiska, sociala och politiska aspekter. I detta ingår studier av faktorer som kan påverka och förklara det som sker i samhället alltifrån den lokala till den globala nivån. Utbildningen ska ge ett historiskt perspektiv för att eleverna med hjälp av det förflutna ska förstå förhållanden i dagens samhälle och orientera sig inför framtida samhällsförändringar.

Utbildningen ska behandla mediernas och informationsteknikens förutsättningar och möjligheter. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla dels kunskaper om kommunikation och om hur åsikter och värderingar uppkommer, dels färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper, bland annat med hjälp av digitala verktyg och medier.

Utifrån studier av samhällsfrågor ska utbildningen ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. I detta ingår att kunna avgöra om påståenden är grundade på fakta och att kunna urskilja värderingar i olika typer av källor. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet.

Utbildningen ska utveckla elevernas vetenskapliga medvetenhet genom att de får formulera och utreda frågeställningar och pröva att tillämpa teorier och metoder som används inom samhällsvetenskapen. Eleverna ska ges möjlighet att diskutera lösningar på samhällsvetenskapliga problem och motivera ställningstaganden med väl grundade argument.

Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att skriva, läsa, tolka och förstå olika typer av texter inom utbildningens olika kunskapsområden. Eleverna ska också ges möjlighet att uttrycka sig i varierande skriv- och talsituationer på framför allt svenska och engelska.

Utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling. Utbildningen ska också ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett tvärvetenskapligt förhållningssätt.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet har tre inriktningar.

Inriktningen beteendevetenskap ska ge kunskaper om människors utveckling, socialisation och samspel i olika sammanhang. I inriktningen ska eleverna fördjupa sin förståelse av människors agerande som individer samt som deltagare i grupper, organisationer och samhällen ur olika perspektiv. Inriktningen ska även ge kunskaper om kommunikation, lärande och ledarskap samt utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.

Inriktningen medier, information och kommunikation ska ge kunskaper om mediernas roll i samhället och hur man kan använda sig av medieteknik för att förmedla budskap på ett intresseväckande sätt. I inriktningen ska eleverna studera journalistik, information och reklam och praktiskt få pröva textens, bildens och ljudets kommunikativa möjligheter. Eleverna ska få utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper i olika interaktiva kommunikationsformer. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att undersöka hur media påverkar människor individuellt och i grupp när det gäller till exempel åsikts- och opinionsbildning och hur vår omvärldsuppfattning formas.

Inriktningen samhällsvetenskap ska ge kunskaper om samhällsstrukturer och om människors livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå. I inriktningen ska eleverna bredda och fördjupa sin förståelse av samhällsfrågor genom att tolka och förklara företeelser och sammanhang. Inriktningen ska också utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet har tre inriktningar.

Inriktningen beteendevetenskap ska ge kunskaper om människors utveckling, socialisation och samspel i olika sammanhang. I inriktningen ska eleverna fördjupa sin förståelse av människors agerande som individer samt som deltagare i grupper, organisationer och samhällen ur olika perspektiv. Inriktningen ska även ge kunskaper om kommunikation, lärande och ledarskap samt utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.

Inriktningen medier, information och kommunikation ska ge kunskaper om mediernas roll i samhället och hur man kan använda sig av medieteknik för att förmedla budskap på ett intresseväckande sätt. I inriktningen ska eleverna studera journalistik, information och reklam och praktiskt få pröva textens, bildens och ljudets kommunikativa möjligheter. Eleverna ska få utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper i olika interaktiva kommunikationsformer. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att undersöka hur media påverkar människor individuellt och i grupp när det gäller till exempel åsikts- och opinionsbildning och hur vår omvärldsuppfattning formas.

Inriktningen samhällsvetenskap ska ge kunskaper om samhällsstrukturer och om människors livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå. I inriktningen ska eleverna bredda och fördjupa sin förståelse av samhällsfrågor genom att tolka och förklara företeelser och sammanhang. Inriktningen ska också utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.


https://utbildningsguiden.skolverket.se/gymnasieskolan/om-gymnasieskolan/gymnasieskolans-program/samhallsvetenskapsprogrammet
Hvitfeldtska gymnasiet
Gymnasieskola
Kontaktuppgifter
Rektorsgatan 2, 411 33, Göteborg
031-365 00 00

Intresseformulär

Är du nyfiken av en eller flera av våra program? Gör en intresseanmälan så skickar vi dig mer information! Fyll i dina uppgifter samt vilken/vilka utbildningar du är intresserad av i formuläret nedan.

E-post skickat!

Videoklipp

Försäljnings- och serviceprogrammet

Titta på rektor Jennys presentation av Försäljnings- och serviceprogrammet på Hvitfeltska gymnasiet.

Naturvetenskapsprogrammet

Titta på rektor Astrids presentation av Naturvetenskapsprogrammet på Hvitfeldtska gymnaasiet.

Samhällsvetenskapsprogrammet

Titta på rektor Lasses presentation av Samhällsvetenskapsprogrammet på Hvitfeldtska gymnasiet.

IB (International Baccalaureate)

Titta på rektor Kristas presentation av IB-programmet på Hvitfeltska gymnasiet.

Estetprogrammet – musik

Titta på rektor Åses presentation av musikprogrammet på Hvitfeldtska.

Ekonomiprogrammet

Titta på rektor Jans presentation av Ekonomiprogrammet på Hvitfeldtska gymnasiet.

En sväng på Hvitfeldtska

Häng med på en rundtur inne på Hvitfeldtska till tonerna av elever från musikprogrammet.

Frågor och svar

Ja det är det! Vår skolrestaurang lagar varierad och hälsosam kost med en salladsbuffé, vi har också försäljning av frukost och eftermiddagsfika i restaurangen.

Det går ca 2000 elever på skolan uppdelade på 8 program, det är två skolhus och varje program är tillsammans så det känns inte så stort.

Hvitfeldtska ligger i centrala Göteborg, mellan Götaplatsen och Kapellplatsen.

Varje program har en specialpedagog som hjälper alla elever som behöver vi har många datorverktyg som är en god hjälp för dig med läs- och skrivsvårigheter. Lärarna är bra på att göra extra anpassningar.

Alla elever får en Chromebook, förutom eleverna på Försäljnings- och serviceprogrammet som får en PC, under sina tre år på gymnasiet.

Ja, vi har stödlektioner i olika ämnen utifrån behov och mattestugor för alla elever.

100%

Vår skoldag är normalt sett från 8.00 - 16.30, titta på programmens egna sidor så ser du exempelscheman där.

Det är kul för det är många olika sorters elever, det finns utrymme för alla och möjlighet att träffa nya vänner. Det känns inte så stort för man hänger mest med sitt program. Vi har en väldigt aktiv elevkår med många föreningar som man kan delta i.

Andra utställare att spana in

Kommunerna i göteborgsregionen
Kommunerna i göteborgsregionen
Arbetsmarknad

Sveriges viktigaste jobb - det är det som görs i kommunerna, tycker vi som jobbar här! Det finns mer än …

Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen
Arbetsmarknad

Är du redo att göra skillnad? Inom hälso- och sjukvården finns över 200 yrken. Du känner kanske till sjuksköterska, undersköterska …

DinTalang
DinTalang
Gymnasieskola

Besöksnäringen – jobba med turism inom restaurang, hotell, nöjespark, möten och mycket mer
Besöksnäringen – jobba med turism inom restaurang, hotell, nöjespark, möten och mycket mer
Arbetsmarknad

Utbildningarna på gymnaseprogrammen Hotell- & turism och Restaurang & Livsmedel leder till jobb hos oss inom besöksnäringen, en bransch som …

Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola
Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola
Gymnasieskola