Välkommen till Frejagymnasiet!

Hos oss på Frejagymnasiet hittar du utbildningar inom det anpassade gymnasiets nationella och individuella program. Vi är en liten anpassad gymnasieskola med ett stort utbud - och ett stort hjärta. Här anpassar vi både utbildningar och studiemiljö efter dina behov, oavsett vilket program du läser.

På Frejagymnasiet finns specialkompetens inom autismspektrumtillstånd, hörselnedsättning, teckenspråk och alternativ kommunikation.
En del av undervisningen på Frejagymnasiet är förlagd i skolans växthus och i vår utbildningsrestaurang Freja. Hos oss kan du dessutom utveckla ditt kunnande inom musik, teater, slöjd, bild och hemkunskap.

Vi har två nationella program:

• Programmet för hotell, restaurang och bageri
    Du utvecklar dina kunskaper i matlagning, bakning, uppläggning och dekorering av konditorivaror, servering och om hur man arbetar i olika typer av kök. Du får kassavana och lär dig mer om god
    service och bemötande av gäster på hotell likväl som restaurang. Du lär dig om hantering av olika livsmedel, hygien, näringslära och specialkost. Vi driver Restaurang Freja som är öppen för allmänheten.
  • Programmet för administration, handel och varuhantering
    Det här programmet ger dig yrkeskunskaper så att du kan arbeta med olika arbetsuppgifter i exempelvis en butik eller på ett lager. Du lär dig om försäljning, marknadsföring, produktens väg till kunden och om smart lagerhållning. Du får kunskaper om olika produkter och olika branscher. Samtidigt övar du på att möta olika typer av människor och på att ge ett bemötande och kundservice i toppklass. Du har även möjlighet att ta ett truckkort.

Individuella program i gymnasiesärskolan är till för elever
som behöver en utbildning som är anpassad för de egna
förutsättningarna. Där läser eleven ämnesområden istället för ämnen.
Den garanterade undervisningstiden för individuella
program är 3 600 timmar fördelade på fyra år. För varje
ämnesområde finns en ämnesområdesplan.

Utbildningen ska ge eleverna kunskaper för ett så självständigt och aktivt
liv som möjligt samt för att kunna delta i samhällslivet.
Innehållet på ett individuellt program kan utformas utifrån
varje individs behov och förutsättningar.
De individuella programmen innehåller dessa ämnesområden:
• estetisk verksamhet
• hem- och konsumentkunskap
• idrott och hälsa
• natur och miljö
• individ och samhälle
• språk och kommunikation.
Dessutom kan eleven ha praktik om rektor bedömer att
det är bra för eleven. Istället för betyg i ämnesområdena,
bedömer och utvärderar läraren elevens kunskaper utifrån
krav på grundläggande och fördjupade kunskaper.

På ett individuellt program kan man kombinera ämnesområden och ämnen från nationella program. Rektorn bestämmer vad eleven kan kombinera.

Programmet för administration, handel och varuhantering är till för dig som vill arbeta inom handel eller med
administration.
Du kan också välja det här programmet om du vill arbeta på
ett varulager. Programmet passar dig som tycker om att arbeta med service och som trivs i mötet med olika människor.

Du får möjlighet att lära dig om försäljning, inköp och
varuflöden. Du får lära dig hur man arbetar med transport
och distribution av varor, det som kallas logistik.
På programmet får du också lära dig om marknadsföring
och hur verksamheter kan utvecklas.
Kunskaper om olika produkter och branscher ingår också
i det du får möjlighet att lära dig.
Du får lära dig administrativt arbete och arbete med ekonomi inom företag och offentlig förvaltning.
Du får möjlighet att lära dig om kommunikation och
kundservice så att du kan arbeta med konferens- och receptionsarbete.
Du får kunskaper om hur man hanterar verktyg och maskiner som kan användas inom handel, administration och
varuhantering.
På programmet får du träna dig att arbeta med andra och
att med god service möta människor.
Arbetsmiljöfrågor är viktiga på programmet för att du inte
ska få arbetsskador i framtiden och för att du ska ha en
god hälsa.

Programmet för hotell, restaurang och bageri är till för dig
som vill arbeta med matlagning, bakning och livsmedel.
Du kan också välja det här programmet om du vill arbeta
med att ta hand om gäster på hotell och restaurang. Du
ska tycka om att arbeta med service och trivas i mötet med
olika människor.

Du får möjlighet att lära dig matlagning, bakning och servering. Du får lära dig om hur man hanterar livsmedel och
hur man arbetar i olika typer av kök.
På programmet får du också kunskaper om hygien, näringslära, specialkost och alkoholservering.
Du får arbeta med olika arbetsuppgifter som tränar dig för
arbete på hotell.
Du får träna dig att arbeta med andra och att ge god service
åt kunder och gäster.